• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dra åt, hur hårt?

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
På husvagnen vi hade innan fanns en stor "grej" med "vingar" på som man med handkraft drog åt kopplingen mellan gasolflaskan och slangen.
På husbilen måste jag använda ett verktyg, nyckel att dra med.
Jag vet inte hur hårt jag ska dra skruven? Vill inte dra för klent så det läcker...
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Dra åt, hur hårt?

För min del är det tvärt om. På husvagnen hade jag en regulator utan packning (måste dras med verktyg) så då fick jag dra ganska hårt för att metallytorna skulle täta. (kollade med läcksparay). På husbilen har jag regulator ( ser ut som en vingmutter) med gummipackning och den drar jag med handkraft.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag har för mig att någon sa när jag hade husvagn att man skulle dra försiktigt med handkraft. Men nu på husbilen använde man en nyckel, stor risk att dra för hårt så packningen går sönder... Tror jag.
Får väl skaffa lite läckspray..
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Dra åt, hur hårt?

I vår bil fanns det en plastnyckel, den rappar när man dragit tillräckligt. Har kollat med läckspray . Drar man för hårt drar man sönder gummitätningen. Byter gummit i tätningen till varje säsång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dra åt, hur hårt?

I vår bil fanns det en plastnyckel, den rappar när man dragit tillräckligt. Har kollat med läckspray . Drar man för hårt drar man sönder gummitätningen. Byter gummit i tätningen till varje säsång.

Jag fick också med en plastnyckel men trodde att det var en leksak som någon unge hade förlagt.

Det är tydligen den som man skall använda för att spara packningen?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Dra åt, hur hårt?

Efter så där 50 år som " meckare" så är det min fasta övertygelse att de flesta vill dra åt för hårt. Ett bra exempel är hjulbultar, inte ens däckverkstäderna drar med alltid korrekt moment. Det finns ett svårt ord i svenskan nämligen LAGOMT. När man jobbat mycket och länge med skruvförband får man viss känsla för hur mycket man ska dra vid olika förband ( om det inte finns angivet ett bestämt moment). Vad gäller gasolanslutningar har jag som tumregel att dra till bara så mycket att jag känner att anslutningen " bottnar" sedan dra ca halvt varv till. Packningar till gasolanslutningen har jag alltid i bilen och byter varje gång, kanske onödigt men det sitter kvar sedan tiden som maskinist på stora båtar, att använda en gammal packning var inte tillåtet enligt försäkringsbolagen. Att använda läckspray är ett måste vid alla ingrepp i gasolsystemet.
Ove.G
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dra åt, hur hårt?

När jag drar åt så vickar jag regulatorn lite upp och ner för att den skall "centrera" i pckningen och sen drar jag så hårt jag kan för handkraft .
Man vill ju inte att det skall lossa under guppiga vägar och under dom 7 åren med husbil samt dom X-antal åren med dom 4 olika husvagnarna så har det aldrig lossnat eller läckt från någon flaska .

Gasollarm på golvet i gasolboxen ?? Kan det vara något ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dra åt, hur hårt?

En ny adapter kostar väl 150:- så det är ju inte "värt" att jaga en ny packning om det nu inte finns anpassade just för adaptern , en "eftermarknads standardpackning" skulle jag inte montera .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dra åt, hur hårt?

Nja - jag tänkte mera så att om man ska byta packning varje gång man fyller så blir 150 spänn lite häftigt. Betalar 150 för fyllning (Åhus) - skulle innebära 100% kostnadsökning.

Har en extra adapter som saknar packning. Därav mitt sökande.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag har också bara en mutter man inte får speciellt mycket grepp om. Jag är så oproffsig så jag drar med båda händerna, en runt muttern och en lätt runt regulatorn sista biten för att få lite mer vridkraft.
Säkert helt fel att låta regulatorn följa med 5-7 minuter men det kan jag leva med och det verkar bli tätt och bra. Skall tillägga att jag alltid har gasolen avstängd och öppnar och stänger kranen på flaskan före och strax efter användandet.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag är inte haj på att lägga in foto. Men på den " momentnycklen" som var med i vår bil srår det Opio på. Fråga hos någon gasolhandlare. Nycklen är helt perfekt att dra med. Olle.
 
Toppen