Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej13,2 Volt är normal vilospänning för ett LFP batteri. (i ett 12V system)
Når du 100 SOC?
Fulladdat. State Of Charge. Lite fikonspråk främst för de som pysslar med litiumbatterier.Hej
förklara 100SOC, vet inte vad det betyder.
Pär
Ja visst!Hej
Har nu ett lithium 200A
Funderar på att dubbla så att det blir två parallell kopplade 200A dvs 400A totalt. Kommer generatorn att orka ladda dessa? Har ingen Dc/dc laddare
Troligen inte, på grund av klena kablar i originalinstallationen.Hej
Har en huvud säkring på 60A mellan generator/startbatter och bodelsbatteriet. Generatorn är på 180A. Har man tömt batteriet blir det inte så en strömrusning så att säkringen går?
Klena kablar mycket ström blir mycket värme. Låter inte som en bra combo. Brände säkringen en gång när batteriet var tomt, satte på kaffebryggaren och laddade batteriet samtidigt samt gasade på lite. Inte så smart.Troligen inte, på grund av klena kablar i originalinstallationen.
Möjligen om du byter till 100 kvadrat direkt från generatorn till batteriet, så i praktiken är svaret fortfarande Nej!Klena kablar mycket ström blir mycket värme. Låter inte som en bra combo. Brände säkringen en gång när batteriet var tomt, satte på kaffebryggaren och laddade batteriet samtidigt samt gasade på lite. Inte så smart.
Bilen jag har är en Fiat 2017 så den borde inte ha en smart generator. Men kan man bränna generatorn om man byter till tjockare kablar?
Också fortfarande nej.Men kan man bränna generatorn om man byter till tjockare kablar?
Lite undrande i inlägg 23 har du köpt 1 st 200 ah nu beställt 2 st 300 ah låter konstigtTack för alla svar.
Har nu beställt två 300A batterier som jag kommer att parallell koppla.
Jag lät montera en i vår E-line 08. Blev en på 50A, men den ger inte mer än ca 30-35A. Behöver byta kablage från generatorn som inte orkar med mer. Men vi har bara 2x 280AhNu är det dags för montage av två 300Ah lithium dvs totalt 600Ah. Tog lång tid för batteriladdaren på 15 A att ladda fullt. Skaffat en Dc/dc laddare Votronic 1212-50 som skall monteras. Läste att den är avsedd för batteribankar 75-440A med ladd ström 50A. Batterierna är max 50A ladd ström. Funderar på om man borde ha en större modell av Dc/dc men då blir Ladd strömmen 70A , dvs mer än batterierna vill ta emot..
Någon som monterat en Dc/dc i en Carthago C line 2017?
Den strömmen räcker väl gott, det är ju rätt sällan man har tömt batteribanken helt när man kör iväg, har man sedan solceller också?!Jag lät montera en i vår E-line 08. Blev en på 50A, men den ger inte mer än ca 30-35A. Behöver byta kablage från generatorn som inte orkar med mer. Men vi har bara 2x 280Ah![]()
Ett kort tryck på mitten knappen på kontrollpanelen, separerar batterierna ,så löste jag det när jag monterade litium.just nu letar jag efter reläer som bryter isär modellen med startbatteriet. Var sitter det i en Carthago C line 2017?
Ja det funkar, har en 180w solcell. Vi var ute på en höstresa i Sverige och kom hem för en månad sen. 38 nätter 565 mil, från Skurup i söder till Karesuando i norr aldrig under 45% i batterierna.Den strömmen räcker väl gott, det är ju rätt sällan man har tömt batteribanken helt när man kör iväg, har man sedan solceller också?!