• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri Carthago

Pär J J

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23288
Medlemskap
2025
Byt till en Carthago chic line 2017. Fiat Ducato 2,3, 177 Hkr. Funderar på att byta bodels batterierna till Lithium 200A. Någon som har erfarenhet och vet vad som måste bytas?
 
Hej
Har nu ett lithium 200A
Funderar på att dubbla så att det blir två parallell kopplade 200A dvs 400A totalt. Kommer generatorn att orka ladda dessa? Har ingen Dc/dc laddare
 
Hej
Har nu ett lithium 200A
Funderar på att dubbla så att det blir två parallell kopplade 200A dvs 400A totalt. Kommer generatorn att orka ladda dessa? Har ingen Dc/dc laddare
Ja visst!
Det bara fråga om (en lång) tid.
Vanligtvis begränsas laddströmmen av för klena kablar mellan generator och batteri, och i förkommande fall smart generator.

Det går att fixa bägge problemen ovan.
 
Hej
Har en huvud säkring på 60A mellan generator/startbatter och bodelsbatteriet. Generatorn är på 180A. Har man tömt batteriet blir det inte så en strömrusning så att säkringen går?
 
Troligen inte, på grund av klena kablar i originalinstallationen.
Klena kablar mycket ström blir mycket värme. Låter inte som en bra combo. Brände säkringen en gång när batteriet var tomt, satte på kaffebryggaren och laddade batteriet samtidigt samt gasade på lite. Inte så smart.
Bilen jag har är en Fiat 2017 så den borde inte ha en smart generator. Men kan man bränna generatorn om man byter till tjockare kablar?
 
Klena kablar mycket ström blir mycket värme. Låter inte som en bra combo. Brände säkringen en gång när batteriet var tomt, satte på kaffebryggaren och laddade batteriet samtidigt samt gasade på lite. Inte så smart.
Bilen jag har är en Fiat 2017 så den borde inte ha en smart generator. Men kan man bränna generatorn om man byter till tjockare kablar?
Möjligen om du byter till 100 kvadrat direkt från generatorn till batteriet, så i praktiken är svaret fortfarande Nej!
 
Men kan man bränna generatorn om man byter till tjockare kablar?
Också fortfarande nej.

Jag laddar upp till ca 120A från min 200A generator.
Efter ca 1h med 80-100A uttag oavbrutet hade jag en uppmätt temperatur på 80 grader.
Generatorn är specad till max driftstemp 110 grader.
 
ja jag har ett 200A men tycker inte att det räcker till. vill fricsmpa längre tid än 2 dagar. Så nu blir det 2st a 300A dvs total 600A
 
Nu är det dags för montage av två 300Ah lithium dvs totalt 600Ah. Tog lång tid för batteriladdaren på 15 A att ladda fullt. Skaffat en Dc/dc laddare Votronic 1212-50 som skall monteras. Läste att den är avsedd för batteribankar 75-440A med ladd ström 50A. Batterierna är max 50A ladd ström. Funderar på om man borde ha en större modell av Dc/dc men då blir Ladd strömmen 70A , dvs mer än batterierna vill ta emot..
Någon som monterat en Dc/dc i en Carthago C line 2017?
 
Jag har monterat en 30A dc- laddare i C-line, dina batterier måste ta emot mer än 50A, det är väl per batteri totalt 100A, även det verkar lågt för så stora batterier.
Sedan gäller det att se till att kablaget klarar stora strömmar,beroende på hur du kopplar också, jag kopplade in den innan EBL.
 
Nu är det dags för montage av två 300Ah lithium dvs totalt 600Ah. Tog lång tid för batteriladdaren på 15 A att ladda fullt. Skaffat en Dc/dc laddare Votronic 1212-50 som skall monteras. Läste att den är avsedd för batteribankar 75-440A med ladd ström 50A. Batterierna är max 50A ladd ström. Funderar på om man borde ha en större modell av Dc/dc men då blir Ladd strömmen 70A , dvs mer än batterierna vill ta emot..
Någon som monterat en Dc/dc i en Carthago C line 2017?
Jag lät montera en i vår E-line 08. Blev en på 50A, men den ger inte mer än ca 30-35A. Behöver byta kablage från generatorn som inte orkar med mer. Men vi har bara 2x 280Ah ;)
 
Jag lät montera en i vår E-line 08. Blev en på 50A, men den ger inte mer än ca 30-35A. Behöver byta kablage från generatorn som inte orkar med mer. Men vi har bara 2x 280Ah ;)
Den strömmen räcker väl gott, det är ju rätt sällan man har tömt batteribanken helt när man kör iväg, har man sedan solceller också?!
 
just nu letar jag efter reläer som bryter isär modellen med startbatteriet. Var sitter det i en Carthago C line 2017?
Ett kort tryck på mitten knappen på kontrollpanelen, separerar batterierna ,så löste jag det när jag monterade litium.
Relät sitter i elblocket inte lätt att komma åt.
 
Den strömmen räcker väl gott, det är ju rätt sällan man har tömt batteribanken helt när man kör iväg, har man sedan solceller också?!
Ja det funkar, har en 180w solcell. Vi var ute på en höstresa i Sverige och kom hem för en månad sen. 38 nätter 565 mil, från Skurup i söder till Karesuando i norr aldrig under 45% i batterierna.
 
Tillbaka
Toppen