• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Varm Dc/Dc

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Hejsan.
Har en Victron Dc/Dc laddare i bilen som funkar alldeles utmärkt. Blir bara ljummen när man kör bilen.
Men, när man kopplar i landströmmen så blir den riktigt varm, varför?
Någon som vet?
 
D+ styrning förenklar,då får du bara laddning med motorn igång, Victrons logik för spänningsavkänning inte helt enkel, alternativt koppla ur laddning av startbatteriet när du ansluter 230V, normalt behöver inte detta laddas så ofta.
Det finns olika D+


Det finns äkta och oäkta D+, simulerad D+.
Äkta=ingen spänning på D+ när motorn är av, bara när motorn startas och generatorn börjar ladda.
Oäkta=Spänning på D+ redan när tändningen vrids på innan motorn har startats, ganska dålig lösning. Full laddning innan motorn har hunnit startas.
Simulerad=Analog signal att spänningen ökar när motorn startas.
 
Lite spekulation som en möjlig förklaring till värmen.
Kan det vara så att 230 laddaren är på 20-30A och att den är kopplad mot startbatteri i stället för mot bodelen och laddar bodelen genom dc-dc?
Den Victron dc-dc du har kan inte köra strömmen baklänges och för att den ska bli rejält varm så krävs det upp mot 25-30A
Omkoppling kan ha skett när LiFeP04 batteriet installerades och att 230 laddaren inte fungerade mot LiFeP04.
D+ styrning saknar då betydelse om Dc-Dc fungerar vid körning.
 
laddaren i bilens ebl är på max 15 ah. Går inte att ställa in för lifepo. Ska då stå på gel enl billeverantören
Dc tar strömmen från matning startbatteri innan den går in i det övriga systemet. Där ska då d+ skapas. Sen är allt integrerat i canbus.
Dc-Dc funkar vid körning.
Har även en Victron lifepoladdare som ej är inkopplad, då ingen verkar veta hur.
 
Då är Herbets förklaring i inlägg #5 den troligaste orsaken. Reläet som kopplar ihop start o förbrukning i EBL aktiveras troligen och dc-dc fungerar nog inte så bra vid körning utan laddningen kommer via reläet. Dc-Dc är nog inte korrekt inkopplad och borde ligga i serie med EBL eller att man sätter reläet ur spel. Ser egendomligt ut på dina bilder med de dubbla röda kablarna med tejp och vart de går. Att de som gjort denna inkoppling inte kan koppla in 230 laddaren från Victron visar väl att de inte riktigt vet vad de pysslar med. Försök att få tag på en båt/bilelektriker så löses problemet snabbt skulle jag tro.
Husbilsverkstäder är oftast inte så bra på bodelens eller bilens el.
 
Det finns olika D+


Det finns äkta och oäkta D+, simulerad D+.
Äkta=ingen spänning på D+ när motorn är av, bara när motorn startas och generatorn börjar ladda.
Oäkta=Spänning på D+ redan när tändningen vrids på innan motorn har startats, ganska dålig lösning. Full laddning innan motorn har hunnit startas.
Simulerad=Analog signal att spänningen ökar när motorn startas.
Jag förstår inte varför man skall kalla vanlig 12V från tändningslåset för oäkta D+? Den har ju inget med D+ att göra. Egentligen bara förvirrande.
 
Så alltså är ni inne på att den inte blir varm för att den inte laddar mycket under körning men att den gör det med inkopplad nätström. Sitter den väl ventilerad? Blir den för varm i något läge? Vet man om den blir för varm eller bara varm?
 
laddaren i bilens ebl är på max 15 ah. Går inte att ställa in för lifepo. Ska då stå på gel enl billeverantören
Dc tar strömmen från matning startbatteri innan den går in i det övriga systemet. Där ska då d+ skapas. Sen är allt integrerat i canbus.
Dc-Dc funkar vid körning.
Har även en Victron lifepoladdare som ej är inkopplad, då ingen verkar veta hur.
Ett sätt kan vara att testa med en tångampermeter på inkommande kabeln till DC/DC.
Med motorn ingång resp. med 230V inkopplat. Hög ström före DC/DC när 230 är inkopplad?
Håkan är inne på ett spår som är intressant.
 
Jag förstår inte varför man skall kalla vanlig 12V från tändningslåset för oäkta D+? Den har ju inget med D+ att göra. Egentligen bara förvirrande.
Visst är det förvirrande. Det brukar stå D+ på EBL, kylskåp förvirrar det hela ännu mer.
Jag kommer ihåg en tråd där muskatten gjorde om sin D+ så att den kom från generatorn. Boostern laddade med full effekt när tändningen vreds på. Det var en 50A Renogy laddare.
 
Den blir aldrig varm när man kör.
När man har nätet i så är det inte alla gånger man kan lägga handen på den. Detta sker även om luckan står öppen hela tiden.
Problemet med victronladdaren är vad som sker med laddaren i eblen om man lägger den andra på batteriet.
 
Då skulle jag vilja att du kollade om DCDC är inkopplad på kabel inom den blå ringen. Kabel från startbatteri ska in på DCDC IN och UT från DCDC ska in på B1. D+ från B1 kan då inte användas för DCDC.
Det är troligen även möjligt att koppla in DCDC på genom att klippa kabel vid den gröna ringen men det kan krävas lite mätning för att förstå om det är lämpligt och hur relä SB fungerar. Fördelen då är att DCDC inte belastas av kylen och kan styras av D+ i B1.

Säkring F1 i den röda ringen kan du ta bort och sedan koppla in Victron 230 laddare och även solcellsregulator direkt på bodelsbatteriet.
Du förlorar indikeringen på att 230V är anslutet men troligen berörs inget annat.

Det finns fler alternativ att koppla men det kräver mer mätningar. Victrom 230 laddaren har 3 utgångar så en utgång kan ladda startbatteri men det krävs lite mätande för att undvika rundgång via DCDC och det kan unvikas med att ställa laddspänningar och koppla in D+ till DCDC.
IMG_4623.webp
 
Senast ändrad:
Ja då kommer ju DCDC att kortslutas av reläet så det är helt felaktigt och du kan lika gärna koppla ur DCDC och få någon som kopplar in den enligt vad jag skrev ovan. Detta är förklaringen till att det beter sig felaktigt. Den som jobbar med Victron kan antingen inte läsa schemat eller känner inte till att reläet finns som kortsluter.

Ja koppla bort startbatteriet från B1 och lägg in Ut från DCDC som jag skrev ovan i alt. 1. Ingen förbindelse till Bodelsbatteriet.
Fungerar det så räcker det så men det är inte optimalt.
Alt 2 i den gröna ringen är optimalt om det fungerar.
 
Tillbaka
Toppen