I morse stod jag i närheten av fläkten när den gick som vanligt på typ 70%, solen hade börjat värma på allvar. Helt plötsligt gick den ner till lägsta hastighet, kollade temperaturen och då hade den precis gått upp till 26 grader. Väldigt mysko.
Något verkar ha blivit galet med den inbyggda termostaten för styrning av bl a fläkthastighet och öppning/stängning av luckan. Den har ett grundvärde på just 26 grader. Antingen någon tokig inställning eller nåt tekniskt fel. Har du garanti?
Så här står det i manualen gällande kontrollerna direkt på fläkten:
===================================== inklistrat!
AUTO:
Automatiskt läge gör att termostaten kan slå på och stänga av fläkten beroende på den inställning som ställs in. Tryck in en gång i 3 sekunder för att gå in i autoläge, tre (3) snabba pip kommer att bekräfta att MAXXFAN har gått in i autoläge. För att AVSLUTA autoläge, tryck på ON
l OFF-knappen. Fabriksinställt börvärde för termostaten är 26°C. Den gröna lysdioden tänds för att indikera att MAXXFAN är i autoläge. Följ instruktionerna nedan för att justera:
Om ingen tidigare termostat temperatur har matats in, eller om du vill ändra en tidigare inställd temperatur, tryck på HOLD TO SET-knappen i mer än 3 sekunder så hör du en lång pip och termostaten återställs till 26°C. För att justera den inställda tempera turen ytterligare, om så önskas, använd (+) eller (-) piltangenterna för att justera i steg om 0,5°C per tryck. Fläkten avger ett pipljud för att bekräfta denna inställning. Om en tidigare termostattemperatur har angetts kommer fläkten att komma ihåg denna tempe raturinställning och nästa gång du går in i autoläge kommer fläkten att börja ventilera automatiskt enligt anvisningarna från termostaten. Fläkthastigheten justeras automa tiskt utifrån kabinens temperatur. När kabintemperaturen stiger ökar fläkten i hastighet.
OBS: Om fordonets 12 volt tas bort från MAXXFAN återställs termostaten tiii26°C.