• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteri och DC/DC samspel

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Väl i Flensburg (efter 3,5h körning genom DK) försöker jag få in Tyska TV kanaler i vår husbilsvänliga 22” LTC TV. Klickar man på fjärren då skall den röda lampan bli grön och Tv’n ska starta, men ack nej, inget händer även efter batteribytet i fjärren.

Efter många om och men, det visade sig att bodelsbatteri-laddning uteblev med påföljd av att våra 200Ah Lfp batterier höll på att tömmas. Spänningen låg under TV’ns lägsta tillåtna spärr (<12V) så TV’n ville inte komma igång. Tur att jag upptäckte detta i tid på en lördag (& fick fackmannamässigt råd av Dethlefs, för på söndag lär allt vara stängt.

Sluttentan: (av en amatör)
Vårt startbatteri är (var) minst 10 år gammalt. Startbatteriet laddas med en för Euro6 anpassat ladd-program för att sedan supportra bodelsbatterier via en DC/DC konverter. Ett ”uttjänt” startbatteri kan tydligen bli en fara för bodelsbatterier om man förlitar sig enbart på laddning under färden.

Nu sitter ett nytt 12V AGM 95Ah i hålet under fötterna och allt fungerar normalt med ”laddning under färden”.

IMG_4952.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.267
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja tyvärr så uppför sig de så kallade intelligenta generatorerna väldigt ointelligent i en husbil, och måste luras för att ladda bobatteriet, men vinner tyvärr ändå kampen om att kunna ställa till elände ibland.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag måste få veta vad som egentligen händer, annars har LFP blivit betydligt ”uttänjda” efter 10 år’s escapader. Marianne lyckades tömma båda när hon stängde solcellsknappen i somras men jag lyckades ladda båda med 230V. Nu senast låg båda i botten pga ingen laddning under färd genom Danmark.

Under dagens körning (senast 4 timmar) har bodelsbatterier laddats upp rejält (med kylskåp igång) och legat på 13.32V för att nu när vi tittat på SVT Play Rapport, sjunka till ca 12V. Utan TV och bara med kylskåp igång (12V kompressor) ligger dom kring 13V.

Min fråga är: hur säkerhetsställer man LFP’s kapacitet, hur många Ampere finns egentligen kvar? Har vi skadat våra LFP batterier genom 2 oavsiktliga urladdningar, eller vad är det frågan om? Någon kunnig som kan bidra med konkreta tips?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.377
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du en app via blåtand till batterierna, så du kan se statusen?

"Laddats upp rejält" med en spänning på 13,32V är definitivt inte fulladdat, du bör upp >14,2V.

Att batterierna skulle skadats av 2st djupa urladdningar är inte orsaken, bms'et i batterierna skyddar mot skadliga spänningsnivåer.

Du kan ha fått obalans mellan cellerna i batterierna, det kommer förr eller senare ifall man inte laddar upp till 100% där cellerna balanseras, 14,4-14,6V.
Kraftig obalans typ >0,3V kan kräva många laddningar till 100% innan man återfår balans och full kapacitet i batterierna, beror på hur bra bms'et klarar av balanseringen.
Man brukar rekommendera att ladda till 100% (minst) 1 gång i månaden på LFP-batterier som är i bruk.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.942
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du en app via blåtand till batterierna, så du kan se statusen?

"Laddats upp rejält" med en spänning på 13,32V är definitivt inte fulladdat, du bör upp >14,2V.

Att batterierna skulle skadats av 2st djupa urladdningar är inte orsaken, bms'et i batterierna skyddar mot skadliga spänningsnivåer.

Du kan ha fått obalans mellan cellerna i batterierna, det kommer förr eller senare ifall man inte laddar upp till 100% där cellerna balanseras, 14,4-14,6V.
Kraftig obalans typ >0,3V kan kräva flera laddningar till 100% innan man återfår balans och full kapacitet i batterierna, beror på hur bra bms'et klarar av balanseringen.
Man brukar rekommendera att ladda till 100% 1 gång i månaden på LFP-batterier som är i bruk.
Och helst laddning med låg ström om man har fått obalans i batteriet, annars slår BMS ifrån på cellen med högst spänning. Jag vill ju gärna ladda
till 14,4v så att balanseringen hinner jobba?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Hej PeterK o tack för snabbt svar! Jag laddar batterierna en gång om året till 14,6V annars till 14,2V. Efter en normal fulladdning (till 14,2V), spänningen lägger sig själv till 13.3xV och sjunker långsamt med förbrukningen dock aldrig så mycket som nu.
Jag laddade fullt till 14.6V efter montering av det nya startbatteriet igår, men som du skriver, det kanske måste göras upprepade gånger… …och dessutom gick det snabbt med DC/DC Flensburg-Frankfurt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.377
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Och helst laddning med låg ström om man har fått obalans i batteriet, annars slår BMS ifrån på cellen med högst spänning. Jag vill ju gärna ladda
till 14,4v så att balanseringen hinner jobba?
Ja exakt, det är inte helt lätt att få till en djup obalans i dropin-LFP, en klen laddare med låg ström(A) samt rätt spänning (14,2-14,6V) brukar hjälpa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag underhållsladdar när vi är anslutna på 230V med Victrons LFP laddare, då går det verkligen långsamt, men nu tänker jag öka till 14.4V eller 14.6V (här sker balansering) istället för 14.2V…

Status just nu är följande:
1729444814694.png

Men startar jag TV och med kylen igång + nå’n lampa sjunker Volten under 12V (troligen ”för lite” ström).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.377
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej PeterK o tack för snabbt svar! Jag laddar batterierna en gång om året till 14,6V annars till 14,2V. Efter en normal fulladdning (till 14,2V), spänningen lägger sig själv till 13.3xV och sjunker långsamt med förbrukningen dock aldrig så mycket som nu.
Jag laddade fullt till 14.6V efter montering av det nya startbatteriet igår, men som du skriver, det kanske måste göras upprepade gånger… …och dessutom gick det snabbt med DC/DC Flensburg-Frankfurt.

Ifall du var nere på ca. 12V (inte långt från tomt) och det gick snabbt att ladda upp till 14,6V tycker jag det låter som en rejäl obalans. Det kan vara så att när du avbryter laddningen på 14,2V så hinner inte bms'et med att balansera klart, ifall du kan ställa värden i laddaren försök att höja spänningen samt öka tiden i slutfasen CV/absorbtion.

Har du ingen app för att se statusen i batterierna?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Den enda app är VE.Direct smart som hör ihop BMV-702 (inget från batterier).

Ska se hur jag kan öka ”slutfasen CV/absorp.” genom min befintliga app.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.377
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag underhållsladdar när vi är anslutna på 230V med Victrons LFP laddare, då går det verkligen långsamt, men nu tänker jag öka till 14.4V eller 14.6V (här sker balansering) istället för 14.2V…

Status just nu är följande:
Visa bilaga 236560

Men startar jag TV och med kylen igång + nå’n lampa sjunker Volten under 12V (troligen ”för lite” ström).

Oj, här var det sneda värden, du får helt blunda för ditt SOC-värde på 100%.
Din spänning på 13,14V skvallrar om ett batteri i balans är laddat till ca.40%, är det dock som jag misstänker i obalans så är det kanske bara laddat till 20-30%.

Försök att få till en långsam laddning den kan styras med förbrukare igång som tar en del av laddströmmen så det blir en lägre ström (A) in i batterierna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Imorgon är vi på Mehring beach camping (Mosel) med tillgång till 230V då jag kommer att ladda långsamt till 14,6V. Frågan nu är hur länge skall laddningen ”stå” på just 14.6V? Detta kan ändras i min app.

1729445948348.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Har du inte BT på dina batterier från Skanbatt. Tror mig minnas att det var deras batterier du installerade.
Vet inte ens vad BT är. Det stämmer, det är Skanbatt som vi har varit så nöjda med fram tills nu då det börjat krångla.

Det går en kabel med Anderson kontakt från de blåa batteriet och inget annat finns!
 
Toppen