Marianne & Ranko
HBK Medlem
Väl i Flensburg (efter 3,5h körning genom DK) försöker jag få in Tyska TV kanaler i vår husbilsvänliga 22” LTC TV. Klickar man på fjärren då skall den röda lampan bli grön och Tv’n ska starta, men ack nej, inget händer även efter batteribytet i fjärren.
Efter många om och men, det visade sig att bodelsbatteri-laddning uteblev med påföljd av att våra 200Ah Lfp batterier höll på att tömmas. Spänningen låg under TV’ns lägsta tillåtna spärr (<12V) så TV’n ville inte komma igång. Tur att jag upptäckte detta i tid på en lördag (& fick fackmannamässigt råd av Dethlefs, för på söndag lär allt vara stängt.
Sluttentan: (av en amatör)
Vårt startbatteri är (var) minst 10 år gammalt. Startbatteriet laddas med en för Euro6 anpassat ladd-program för att sedan supportra bodelsbatterier via en DC/DC konverter. Ett ”uttjänt” startbatteri kan tydligen bli en fara för bodelsbatterier om man förlitar sig enbart på laddning under färden.
Nu sitter ett nytt 12V AGM 95Ah i hålet under fötterna och allt fungerar normalt med ”laddning under färden”.

Efter många om och men, det visade sig att bodelsbatteri-laddning uteblev med påföljd av att våra 200Ah Lfp batterier höll på att tömmas. Spänningen låg under TV’ns lägsta tillåtna spärr (<12V) så TV’n ville inte komma igång. Tur att jag upptäckte detta i tid på en lördag (& fick fackmannamässigt råd av Dethlefs, för på söndag lär allt vara stängt.
Sluttentan: (av en amatör)
Vårt startbatteri är (var) minst 10 år gammalt. Startbatteriet laddas med en för Euro6 anpassat ladd-program för att sedan supportra bodelsbatterier via en DC/DC konverter. Ett ”uttjänt” startbatteri kan tydligen bli en fara för bodelsbatterier om man förlitar sig enbart på laddning under färden.
Nu sitter ett nytt 12V AGM 95Ah i hålet under fötterna och allt fungerar normalt med ”laddning under färden”.
