• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödben dyrt från EP

Skulle tro att alla hydrauliska väger ungefär detsamma, komplett installation 70-80Kg.
Har inte vägt vårt system (E&P) - men de sa ~40kg när vi installerade i Skene (om jag inte minns helt galet).
Domkraften och de gamla manuella som numera ligger i förrådet hemma, vägde ~15kg.
Stämmer det, så förlorade vi 25-30kg - men har bytt till LiFePO4 som gav -32kg på vågen.
Så det blev lite "same, same" :)

Har någon "korrekta" uppgifter på vikten för E&P?
 
Har inte vägt vårt system (E&P) - men de sa ~40kg när vi installerade i Skene (om jag inte minns helt galet).
Domkraften och de gamla manuella som numera ligger i förrådet hemma, vägde ~15kg.
Stämmer det, så förlorade vi 25-30kg - men har bytt till LiFePO4 som gav -32kg på vågen.
Så det blev lite "same, same" :)

Har någon "korrekta" uppgifter på vikten för E&P?
 
Med hjälp av en kompis som har tillgång till lyft..

Alltid roligare att jobba när man är två...

Inga slangar att dra, bara elkablar. Dessutom ingen hydraulpump som stjäl plats, i eller under bilen.

Fördelen med dessa elektriska stödben är att de inte sjunker ihop även om bilen står uppallad länge – något som hydrauliska stödben kan göra.

Pålle
Tack för info
 
Hittar ej dessa nu, men sen kom ett inlägg att använda orginaldomkraft med en mutterdragare, Det låter som en jättebra idé som jag ska testa.
Har ej använt den vid däckbyte till vinterdäck, men ska testa detta först.
Passa handlederna om du har en stark mutterdragare, du tappar lätt greppet om den och får en bra smäll på händerna,greppa mutterdragaren med båda händerna,
 
Passa handlederna om du har en stark mutterdragare, du tappar lätt greppet om den och får en bra smäll på händerna,greppa mutterdragaren med båda händerna,
Man känner lätt när dragaren börjar jobba tungt. Men absolut bra grepp gäller....

Fixar det med en hand. Ändå är jag klen...
 
Senast ändrad:
Hittar ej dessa nu, men sen kom ett inlägg att använda orginaldomkraft med en mutterdragare, Det låter som en jättebra idé som jag ska testa.
Har ej använt den vid däckbyte till vinterdäck, men ska testa detta först.
Originaldomkraften är knappast avsedd att användas permanent och absolut inte med mutterdragare. Den är bara tänkt för ett däcksbyte vid t.ex. punktering.
 
Hittar ej dessa nu, men sen kom ett inlägg att använda orginaldomkraft med en mutterdragare, Det låter som en jättebra idé som jag ska testa.
Har ej använt den vid däckbyte till vinterdäck, men ska testa detta först.
Bak använder jag biltemas blå saxdomkraft ×2. Skruvar upp dom med en lämplig hylsa med skruvdragare istället för vev. Uttaget är platt men funkar med en hylsa. Ska kolla storleken och återkommer. Fran 2 orginaldomkrafter. Dom har högre lyfthöjd. Funkar nog även där med Biltemas om man sätter tjocka klossar under.
 
Originaldomkraften är knappast avsedd att användas permanent och absolut inte med mutterdragare. Den är bara tänkt för ett däcksbyte vid t.ex. punktering.
Däckbyte överlämnar jag nog till vägassistans.. så tunga vikter och man vet inte hur hållbart underlag det är så kan det nog bli farligt... Sen har jag inget reservhjul med mig ändå...
 
Senast ändrad:
Jag har ett par AL-KO elektriska stödben med fjärrstyrning liggandes som satt bak på min husbil innan jag satt på E&P, de lyfter 500kg var, funkade hyffsat att justera i våg ifall bilen var låg bak eller i sidled, men framförallt att bilen blev helt stadig.
 
Däckbyte överlämnar jag nog till vägassistans.. så tunga vikter och man vet inte hur hållbart underlag det är så kan det nog bli farligt... Sen har jag inget reservhjul med mig ändå...
Det gör väl egentligen inte någon skillnad om du byter däck eller inte. Jag skulle däremot aldrig åka utan verktyg och reservhjul, hur kul är det
att sitta några timmar och vänta på en bärgare en lördagkväll, bärgaren som sedan skall försöka få tag på ett lämplig däck till din bil vid den tiden.
det är ju långtifrån säkert ett du får en pyspunka så att däcket går att laga, däcket kan lika gärna explodera, det gjorde det för mej, och jag lovar att bärgaren var glad över vårt reservhjul! ;)
 
Det gör väl egentligen inte någon skillnad om du byter däck eller inte. Jag skulle däremot aldrig åka utan verktyg och reservhjul, hur kul är det
att sitta några timmar och vänta på en bärgare en lördagkväll, bärgaren som sedan skall försöka få tag på ett lämplig däck till din bil vid den tiden.
det är ju långtifrån säkert ett du får en pyspunka så att däcket går att laga, däcket kan lika gärna explodera, det gjorde det för mej, och jag lovar att bärgaren var glad över vårt reservhjul! ;)
Då är vi lika. Det första jag gjorde var att köpa mig ett reservhjul. Tungt ja men inte så mycket att det påverkade lastvikten.
Har även stödben från Goldschmitt lite dyrare men säkrare med tanke dom har slangbrottsventiler så det går att ligga under bilen. Ep påstår att deras ben är underhållsfria. Tänk om det vore så väl en då skulle många tycka som håller på med hydralsystem
 
Senast jag hade punktering var 1977 om jag minns rätt, så några reservhjul har jag inte på mina 3 bilar, jag är har tid att vänta om det nu skulle inträffa, däremot har jag verktyg för att lossa hjulet på husbilen, lyfter den med stödbenen och tar hjulet till verkstad eller hjälp av bärgare.
Krypa in under bilen slangbrottsventiler eller inte ,det skulle jag aldrig göra.
 
Senast ändrad:
Man ska aldrig krypa under någon bil om den inte är på pallbockar eller likvärdigt. Gamla husbilen satt reservhjulet under bilen och var omöjligt att nå utan att man var under bilen. Vilket inte går så bra med punka. Tog mig 40min att ta bort då hållaren inte blivit smord under åren.
 
Senast jag hade punktering var 1977 om jag minns rätt, så några reservhjul har jag inte på mina 3 bilar, jag är har tid att vänta om det nu skulle inträffa, däremot har jag verktyg för att lossa hjulet på husbilen, lyfter den med stödbenen och tar hjulet till verkstad eller hjälp av bärgare.
Krypa in under bilen slangbrottsventiler eller inte ,det skulle jag aldrig göra.

Se inlägg 33! :)
 
Kul att se ngn som har provat dessa. Använder du dem för bara stabilisering eller du har försökt att ställa bilen i våg också? Hur stabila/starka är dem?
 
Tillbaka
Toppen