• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben dyrt från EP

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Hej.
Jag funderar på att köpa luft eller hydrauliska domkrafter till vår bil.
För runt 10 000 kr får man bra lyftsaker för att ställa bilen rakt, om man köper 3 st.
För 4 behöver man ju inte då ett hjul alltid står rätt.
Så jag undrar om någon har köpt och testat detta?
Tycker 100 000 kr är dyrt för de system som finns, har försökt köpa utan montering men inte lyckats med det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som jag tänkt ibland som yrkesskada och gördetsjälvare, men med kanske för liten husbil där luftbälgar bak räcker långt.

Om möjligt vid placering en i mitten framtill och så två till, en på var sida bak.
Sedan kör man ner alla tre i backen samtidigt med reducerat tryck som utgångspunkt. Därifrån så kan man sedan lätt balancera upp bilen med fulltryck och var sitt reglage till de tre cylindrarna.

Kanske... M.v.h. JANKRO.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Hej, som jag tänkt ibland som yrkesskada och gördetsjälvare, men med kanske för liten husbil där luftbälgar bak räcker långt.

Om möjligt vid placering en i mitten framtill och så två till, en på var sida bak.
Sedan kör man ner alla tre i backen samtidigt med reducerat tryck som utgångspunkt. Därifrån så kan man sedan lätt balancera upp bilen med fulltryck och var sitt reglage till de tre cylindrarna.

Kanske... M.v.h. JANKRO.
Ja, jag håller på och tittar, tror det blir åt hydraulik som pumpas upp.
Men de måste nog lyfta minst 20-25 cm.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag vill inte låta negativ men tror inte på den iden.
Vi har EP system som installerats nyligen för 68´ att använda lösa domkrafter som ska göra samma jobb är möjligt om du har lösa fotplattor klossar och kan hitta bra lätt åtkomliga lyft punkter lösa domkrafter har oftast liten lyfthöjd och saknar ju systemet för att lyfta upp och väga in bilen plant .
Du behöver fyra domkrafter då det fjärde hjulet annars fjädrar då du rör dej i bilen. detta är nog ok om du bara ställer upp bilen för förvaring men inte direkt smidigt när du är ute och åker risken att bilen glider av en lös domkraft finns ju också så jag tror tyvärr inte på iden. Det finns mekaniska stödben för en billig penning men dessa är endast avsedda att stödja inte lyfta bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
Jag funderar på att köpa luft eller hydrauliska domkrafter till vår bil.
För runt 10 000 kr får man bra lyftsaker för att ställa bilen rakt, om man köper 3 st.
För 4 behöver man ju inte då ett hjul alltid står rätt.
Så jag undrar om någon har köpt och testat detta?
Tycker 100 000 kr är dyrt för de system som finns, har försökt köpa utan montering men inte lyckats med det.
Kanske dessa?

Länk: Elektriska Stödben Tesa 4 stödben
Länk: Hydraulische Hubstützen - Kain Fahrzeugtechnik
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har köpt en ytterligare fiat orginaldomkraft som jag sätter i lyftpunkterna fram. Använder 2 såna fram med en hylsa och en kraftig skruvdragare så det går fort att spänna upp och ta bort. Hög lyfthöjd.

Bak använder jag 2 billiga saxdomktafter från Biltema. Bara för att inte få gung när vi är 4 vuxna i vår alkovbil.

Billigt och mycket lättare än EP ben. Vill ha lastvikt kvar.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Jag vill inte låta negativ men tror inte på den iden.
Vi har EP system som installerats nyligen för 68´ att använda lösa domkrafter som ska göra samma jobb är möjligt om du har lösa fotplattor klossar och kan hitta bra lätt åtkomliga lyft punkter lösa domkrafter har oftast liten lyfthöjd och saknar ju systemet för att lyfta upp och väga in bilen plant .
Du behöver fyra domkrafter då det fjärde hjulet annars fjädrar då du rör dej i bilen. detta är nog ok om du bara ställer upp bilen för förvaring men inte direkt smidigt när du är ute och åker risken att bilen glider av en lös domkraft finns ju också så jag tror tyvärr inte på iden. Det finns mekaniska stödben för en billig penning men dessa är endast avsedda att stödja inte lyfta bilen.
Hej, då min bil är 2016 och vi haft den sen ny och därför tycker jag det blir mycket pengar för den gamla bilen, var på mässan och kollade på
HY 4 vilket EP gör reklam för att ta med sig, vilket inte skulle bli billigt om man sen fick leja både för demontering och montering.
då är ju hela grejen borta med att ta med.
Det hade varit perfekt för då kunde jag ta med till nästa bil eller sälja det vidare.
Det kostade 100 000 monterat på mässan, vet ej vilket du köpt?
Men problem med att kasa av nog inga problem att lösa, känner jag. Lyftpunkter finns jättebra för domkraft orginal.
Vet ej men det känns som att arbetet ligger runt 50% av kostnaden.
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Jag har köpt en ytterligare fiat orginaldomkraft som jag sätter i lyftpunkterna fram. Använder 2 såna fram med en hylsa och en kraftig skruvdragare så det går fort att spänna upp och ta bort. Hög lyfthöjd.

Bak använder jag 2 billiga saxdomktafter från Biltema. Bara för att inte få gung när vi är 4 vuxna i vår alkovbil.

Billigt och mycket lättare än EP ben. Vill ha lastvikt kvar.
Bra idé,
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag monterade luftbälgar bak med separat fyllning för varje sida och kompressor.
Dessa gör att bilen går att höja upp till 12cm bak.
Ska jag stå längre tid kör jag med elektriska saxdomkrafter (2st) som komplement.
Är det riktigt illa åker originaldomkraften fram också.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Hej, då min bil är 2016 och vi haft den sen ny och därför tycker jag det blir mycket pengar för den gamla bilen, var på mässan och kollade på
HY 4 vilket EP gör reklam för att ta med sig, vilket inte skulle bli billigt om man sen fick leja både för demontering och montering.
då är ju hela grejen borta med att ta med.
Det hade varit perfekt för då kunde jag ta med till nästa bil eller sälja det vidare.
Det kostade 100 000 monterat på mässan, vet ej vilket du köpt?
Men problem med att kasa av nog inga problem att lösa, känner jag. Lyftpunkter finns jättebra för domkraft orginal.
Vet ej men det känns som att arbetet ligger runt 50% av kostnaden.
Hej vi monterade dessa hos EP i Hyssna efter mässan dvs för ca en månad sedan så priset 68 är alltså ett aktuellt pris
för ett system med pekskärm. Bergholm i Kristinehamn skulle ha 78 så 100 för ett system är ett överpris tycker jag.
Efter att ha nyttjat systemet flitigt sedan det monterades kan jag tycka att dom mekaniska stödbenen som sitter på vår gamla bil
inte ens kan jämföras med EP systemet sanningen är att dessa mekaniska ben oftast ej kom till användning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Gjorde du montering själv ?
Med hjälp av en kompis som har tillgång till lyft..

Alltid roligare att jobba när man är två...

Inga slangar att dra, bara elkablar. Dessutom ingen hydraulpump som stjäl plats, i eller under bilen.

Fördelen med dessa elektriska stödben är att de inte sjunker ihop även om bilen står uppallad länge – något som hydrauliska stödben kan göra.

Pålle
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag monterade luftbälgar bak med separat fyllning för varje sida och kompressor.
Dessa gör att bilen går att höja upp till 12cm bak.
Ska jag stå längre tid kör jag med elektriska saxdomkrafter (2st) som komplement.
Är det riktigt illa åker originaldomkraften fram också.
Elektriska saxdomkrafter lät spännande. Har du länk till dom
 
Toppen