• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte till mindre husbil

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Bara ventilerar lite tankar här... och kollar intresse
Efter vår sista resan så inser vi att vår nuvarande husbil börjar bli för stort för oss. När vi skaffade denna vår son åkte alltid tillsammans med oss, men han har hunnit bli 18 och reser hellre med sina kompisar än med oss. Så nu står vi här åter igen med dilemmat om att byta eller inte byta husbil. Vi bytte vår förra av just anledningen att vi fick inte plats och han växte och inte fick plats i dinetten.
Vi har varit ute och kollat på diverse mindre husbilar och plåtisar men har väldigt svårt att hitta den som vi skulle vilja ha. Dels så hittar vi en med "lämplig" storlek men som saknar det mesta, allt från bak kamera, AC till markis och annat... Har räknat hur mycket jag har lagt på min nuvarande husbil bara i tillbehör sedan jag köpte den och hamnat på runt 100 lax. Så det känns lite tokig att byta till en mindre och dessutom sämre utrustad husbil och behöva börja om med allt och lägga massa pengar på den och dessutom ha ett lån... samtidigt känns lite onödig nu när bara frugan och jag reser att rulla omkring med en större husbil än vad vi egentligen behöver för oss 2.

(Annons borttagen ej tillåten i forum/Mod)
 
Senast redigerad av en moderator:
Bara ventilerar lite tankar här... och kollar intresse
Efter vår sista resan så inser vi att vår nuvarande husbil börjar bli för stort för oss. När vi skaffade denna vår son åkte alltid tillsammans med oss, men han har hunnit bli 18 och reser hellre med sina kompisar än med oss. Så nu står vi här åter igen med dilemmat om att byta eller inte byta husbil. Vi bytte vår förra av just anledningen att vi fick inte plats och han växte och inte fick plats i dinetten.
Vi har varit ute och kollat på diverse mindre husbilar och plåtisar men har väldigt svårt att hitta den som vi skulle vilja ha. Dels så hittar vi en med "lämplig" storlek men som saknar det mesta, allt från bak kamera, AC till markis och annat... Har räknat hur mycket jag har lagt på min nuvarande husbil bara i tillbehör sedan jag köpte den och hamnat på runt 100 lax. Så det känns lite tokig att byta till en mindre och dessutom sämre utrustad husbil och behöva börja om med allt och lägga massa pengar på den och dessutom ha ett lån... samtidigt känns lite onödig nu när bara frugan och jag reser att rulla omkring med en större husbil än vad vi egentligen behöver för oss 2.

(Annons borttagen ej tillåten i forum/Mod)
Du kan ju pröva med en bytesannons i lämpliga media?
 
Jag är övertygad om att trenden mer och mer går mot mindre och kompakta fordon både av ekonomi och användarvänlighet. Man kan ju se den debatt som är vad gäller ställplatser, p-plater och klass 2. Husbilar som kan parkeras på normal P ruta kommer att bli mer och mer efterfrågade av folk som vill ha möjlighet att resa runt. Detta ser man redan i Tyskland där stora bilar blir mer och mer sällsynta.
 
Bara ventilerar lite tankar här... och kollar intresse
Efter vår sista resan så inser vi att vår nuvarande husbil börjar bli för stort för oss. När vi skaffade denna vår son åkte alltid tillsammans med oss, men han har hunnit bli 18 och reser hellre med sina kompisar än med oss. Så nu står vi här åter igen med dilemmat om att byta eller inte byta husbil. Vi bytte vår förra av just anledningen att vi fick inte plats och han växte och inte fick plats i dinetten.
Vi har varit ute och kollat på diverse mindre husbilar och plåtisar men har väldigt svårt att hitta den som vi skulle vilja ha. Dels så hittar vi en med "lämplig" storlek men som saknar det mesta, allt från bak kamera, AC till markis och annat... Har räknat hur mycket jag har lagt på min nuvarande husbil bara i tillbehör sedan jag köpte den och hamnat på runt 100 lax. Så det känns lite tokig att byta till en mindre och dessutom sämre utrustad husbil och behöva börja om med allt och lägga massa pengar på den och dessutom ha ett lån... samtidigt känns lite onödig nu när bara frugan och jag reser att rulla omkring med en större husbil än vad vi egentligen behöver för oss 2.

(Annons borttagen ej tillåten i forum/Mod)
Vår plåtis har allt utom AC, det valde vi bort eftersom vi sällan sitter i bilen i värmen och kör mest i Sverige.
 
Vi köpte en weinsberg caracompact. Förra året med långbäddar. Är något större än våran förra plåtis och varmare på vintern.
Just nu spanien och är nöjda med den.
Har kört runt 3000mil
Mvh
 

Bilagor

  • 20231019_135525.jpg
    20231019_135525.jpg
    2,1 MB · Visningar: 64
Fråga honom vart han skulle vilja åka med husbilen för att följa med. Låt han ta med ev. flickvän Tala om att ni står för maten och reskostnad. Lirka ihop alla resemål så det blir spännande för allaihopa. 18 åringar brukar inte ha så mycket pengar så en nästan gratis semester säger man inte nej till Vi fick med våra tjejer och en svärson fram till 24-25 år och dom hade jätteroligt med dom gamla föräldrarna. Det vart mycke Europa plus en o annan popkonsert, många nöjesparker och sol o bad.
 
Egna iakttagelser från resor, ställplatser och campingar de senaste åren. Exempelvis väldigt sällsynt med 3 axliga bilar i Tyskland men kan ju också bero på skatteregler och sådant.
Skulle vilja påstå motsatsen efter "egna iakttagelser". Har aldrig sett så många nya Concorde och Morelo nere i Europa som iår.
 
Vill man gå från normal/större husbil till en van/plåtis så är mitt tips att hyra en i en vecka, innan man slår till.
Har träffat en hel del som haft svårt med kompromisserna vid ett så pass stort kliv neråt, inget campingfordon är dock perfekt för alla, allt handlar om kompromisser.

Skulle jag själv byta till ett mindre campingfordon så skulle jag titta närmare på de mindre husbilar som dykt upp i år på vw/man-chassi, så mycket mer bobil än en van/plåtis.
Så tycker jag ;)
 
Var ute drygt 8 veckor i Europa i år, 8 veckor i fjol och 7 veckor i förrfjol. Antalet mindre husbilar, vans och plåtisar ökar verkligen. Ser dock också fortfarande "de stora". Men mitt intryck, efter drygt 30 år i Europa, är att husbilarna blir allt fler och mindre.
 
Vill man gå från normal/större husbil till en van/plåtis så är mitt tips att hyra en i en vecka, innan man slår till.
Har träffat en hel del som haft svårt med kompromisserna vid ett så pass stort kliv neråt, inget campingfordon är dock perfekt för alla, allt handlar om kompromisser.

Skulle jag själv byta till ett mindre campingfordon så skulle jag titta närmare på de mindre husbilar som dykt upp i år på vw/man-chassi, så mycket mer bobil än en van/plåtis.
Så tycker jag ;)
Nackdelen med det chassiet är ju att bildelen är ca 20cm längre än Fiat och Co. Det har ju stor betydelse när man vill bygga en kompakt
bil. De bilar jag har sett på Man/VW har ganska kort hjulbas och därigenom långt överhäng, vilket ju riskerar att få problem med
bakaxelvikten så snart man lastar i garaget, eller ännu värre när man lasta något bak på bilen.
 
Nackdelen med det chassiet är ju att bildelen är ca 20cm längre än Fiat och Co. Det har ju stor betydelse när man vill bygga en kompakt
bil. De bilar jag har sett på Man/VW har ganska kort hjulbas och därigenom långt överhäng, vilket ju riskerar att få problem med
bakaxelvikten så snart man lastar i garaget, eller ännu värre när man lasta något bak på bilen.
Det är ett val, last eller smidighet. I Helsingborg hade vi lite över 200 kg marginal på bakaxeln (totalvikt 4 ton) på vår resa hem från Tyskland. Normallastat för två personer med vatten o avlopp halvfulla, dielsel nästan fullt, en full gastub plast och en nästan tom plåttub, två el-cyklar i garaget och så lite taxfri men inte så jättemycket.
Gäller MAN.
 
Det är ett val, last eller smidighet. I Helsingborg hade vi lite över 200 kg marginal på bakaxeln (totalvikt 4 ton) på vår resa hem från Tyskland. Normallastat för två personer med vatten o avlopp halvfulla, dielsel nästan fullt, en full gastub plast och en nästan tom plåttub, två el-cyklar i garaget och så lite taxfri men inte så jättemycket.
Gäller MAN.

Vad är tillåten kontra vägd axellast bak?
 
Tillbaka
Toppen