• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till mindre husbil

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nackdelen med det chassiet är ju att bildelen är ca 20cm längre än Fiat och Co. Det har ju stor betydelse när man vill bygga en kompakt
bil. De bilar jag har sett på Man/VW har ganska kort hjulbas och därigenom långt överhäng, vilket ju riskerar att få problem med
bakaxelvikten så snart man lastar i garaget, eller ännu värre när man lasta något bak på bilen.
Det finns ett flertal val av dessa chassin, längd
4x4
tvillinghjul m.m.
upp till 5,5ton
så beroende på lastbehov finns nog ett chassi som kan passa flera.
Dessa chassin byggs i 3 märken
MAN
VW
MB

Men vill man lasta tungt i ett garage på en liten husbil, så kanske man bör välja ett tyngre chassi 4-5,5ton.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ett flertal val av dessa chassin, längd
4x4
tvillinghjul m.m.
upp till 5,5ton
så beroende på lastbehov finns nog ett chassi som kan passa flera.
Dessa chassin byggs i 3 märken
MAN
VW
MB

Men vill man lasta tungt i ett garage på en liten husbil, så kanske man bör välja ett tyngre chassi 4-5,5ton.

Vi diskuterad ju kompakta bilar, då tycker jag nog att tvillinghjul eller 5,5 tons chassier och egentligen 4x4 faller bort annat än för specialändamål.
Är f.ö. Mercedes och VW fortfarande samma chassie? Jag hade för mej att dom har gått skilda vägar.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Allt beror ju på vad/hur mycket man vill lasta, att köpa "för lätt" husbil är inte ovanligt. Ganska meningslöst att köpa en 3,5tonnare med stort garage som lagligt bara går att fylla med bomull.
Det finns ju kompakta husbilar i högre viktklasser som tur är.
Jag vet faktiskt inte ifall de slutat använda samma grundchassi.
MAN och VW är väl kosmetiska skillnader.
MB skiljer sig framförallt på drivlinan, interiören, ja nästan det mesta.

Kompakt husbil för mej har inget med vikt drivsystem m.m. att göra utan enbart yttermåtten, eller möjligen innermåtten.
Så tänker jag :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Allt beror ju på vad/hur mycket man vill lasta, att köpa "för lätt" husbil är inte ovanligt. Ganska meningslöst att köpa en 3,5tonnare med stort garage som lagligt bara går att fylla med bomull.
Det finns ju kompakta husbilar i högre viktklasser som tur är.
Jag vet faktiskt inte ifall de slutat använda samma grundchassi.
MAN och VW är väl kosmetiska skillnader.
MB skiljer sig framförallt på drivlinan, interiören, ja nästan det mesta.

Kompakt husbil för har inget med vikt drivsystem m.m. att göra utan enbart yttermåtten, eller möjligen innermåtten.
Så tänker jag :)

För mej betyder en kompakt bil inte bara små mått utan den skall också vara hanterbar på alla sätt, det inkluderar vikten,
jag har t.ex. svårt att tänka mej en 6-meters husbil som väger 5,5 ton. F.ö. vad är kompakt? för mej i varje fall under 7m,
helst under 6m.
Var tvungen att kolla MB Sprinter., den är idag en ren Mercedes-produkt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För mej betyder en kompakt bil inte bara små mått utan den skall också vara hanterbar på alla sätt, det inkluderar vikten,
jag har t.ex. svårt att tänka mej en 6-meters husbil som väger 5,5 ton. F.ö. vad är kompakt? för mej i varje fall under 7m,
helst under 6m.
Var tvungen att kolla MB Sprinter., den är idag en ren Mercedes-produkt.
Håller med. Kompakt för mig är också light! Sen vill vi ju inte bli av med våra assistansfordon! :cool::D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att man har ett kraftigare/tyngre chassi med högre totalvikt, innebär ju inte nödvändigtvis att den husbilen väger så mycket mer, det mesta är mer lastvikt.
Vill man dock hålla sej under 3,5ton så får man kompromissa, där snålas det på det mesta, bara för viktens skull.
Majoriteten (inte HBK'are) bryr sej dock inte, utan lastar in tills det är fullt.
Väga, varför det??!

:msn_dontknow:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att man har ett kraftigare/tyngre chassi med högre totalvikt, innebär ju inte nödvändigtvis att den husbilen väger så mycket mer, det mesta är mer lastvikt.
Vill man dock hålla sej under 3,5ton så får man kompromissa, där snålas det på det mesta, bara för viktens skull.
Majoriteten (inte HBK'are) bryr sej dock inte, utan lastar in tills det är fullt.
Väga, varför det??!

:msn_dontknow:

Fiat Maxichassie ca 40Kg, Bakhjulsdrift allmänt ca 100Kg, 4WD 150-200Kg?
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Vill man gå från normal/större husbil till en van/plåtis så är mitt tips att hyra en i en vecka, innan man slår till.
Har träffat en hel del som haft svårt med kompromisserna vid ett så pass stort kliv neråt, inget campingfordon är dock perfekt för alla, allt handlar om kompromisser.

Skulle jag själv byta till ett mindre campingfordon så skulle jag titta närmare på de mindre husbilar som dykt upp i år på vw/man-chassi, så mycket mer bobil än en van/plåtis.
Så tycker jag ;)
Den tanken håller jag absolut med om!
Jag tittade in i en sådan på vårt årsmöte, och blev imponerad av hur de trollat med utrymmet, och det på mindre yttermått än den "vanliga" plåtisen.
OM jag nu skulle överväga en bil i den storleken (vilket är högst osannolikt:msn_fingerscrossed:), så vore ju valet givet.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag kan lite förstå dilemmat. Men utifrån egna värderingar så kan jag kanske ge argument att behålla nuvarande bil?

Vi har bara haft husbil drygt 2 år ännu, husvagn tidigare, men ändå redan bytt husbil 2 ggr. Och det för att vi upptäckt hur viktigt utrymme är, i alla fall för vår del. Vi är bara 2 vuxna (och en liten hund), men är ute mycket med bilen, och länge under min semester.
Både utrymme för packning, och "luft" och golvyta inne är värdefullt, framför allt när man är ute en längre period. Har man vant sig vid hyfsat med plats, så kan det nog vara besvärligt att "krympa" ner igen?

Sedan kan jag absolut också se fördelarna med en mindre bil, som att den går in på personbilsparkeringar, lägre kostnader på färjor och broar, lägre bränsleförbrukning o.s.v.
Fast, den lägre driftkostnaden vid nerbyte i storlek, lär väl med råge ätas upp av kostnaden för själva bytet?

Allt handlar ju till slut ändå om prioriteringar, där man måste väga för och emot.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har man vant sig vid hyfsat med plats, så kan det nog vara besvärligt att "krympa" ner igen?

Allt handlar ju till slut ändå om prioriteringar, där man måste väga för och emot.
Precis, det handlar om prioriteringar och de är ju inte lika för alla. Kanske dessbättre, för annars blev det nog lite tråkigt.

Vi har under åren bytt till mindre hus, mindre båt, mindre personbil och mindre husbil. Och de krympningarna har gått jättebra för vår del. Är valet riktigt för en själv så vänjer man sig under en övergångsperiod med nackdelarna, men uppskattar fördelarna "för alltid".
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sitter här rodnande med dumsnutsstruten på. Hade inte studerat typskylten så noga :confused:. Jag hade överlast på bakaxeln men god marginal till totalen. Överhänget är ca två meter. Hjulbasen ca. 3,65.
HBK och forumet är bra för oss. Vi tvingas reflektera över saker, vi tidigare taget för givna. All heder åt ditt svar! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
HBK och forumet är bra för oss. Vi tvingas reflektera över saker, vi tidigare taget för givna.
Japp, i dessa tider med sociala medier är det lätt att hamna i en bubbla.
Exempel.
Jag har lärt mig, hur otroligt det än låter i mina öron, att folk kan trivas i en plåtis.
Om jag endast hängt i Concorde grupper och Linertreff hade jag inte vetat detta.

Jag är seriös ovan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Japp, i dessa tider med sociala medier är det lätt att hamna i en bubbla.
Exempel.
Jag har lärt mig, hur otroligt det än låter i mina öron, att folk kan trivas i en plåtis.
Om jag endast hängt i Concorde grupper och Linertreff hade jag inte vetat detta.

Jag är seriös ovan.
Så är det. Dessutom hade vi inte fått umgås med dig!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Japp, i dessa tider med sociala medier är det lätt att hamna i en bubbla.
Exempel.
Jag har lärt mig, hur otroligt det än låter i mina öron, att folk kan trivas i en plåtis.
Om jag endast hängt i Concorde grupper och Linertreff hade jag inte vetat detta.

Jag är seriös ovan.
Jag har faktiskt bekanta som har haft stora bilar, även Concorde, som numera kör plåtis och de vill inte gå tillbaka. Själv har vi tittat på plåtisar och varit sugna men tyvärr så har vi känt att det blir lite för litet. Vi har även tittat på stora husbilar men vi har inte fastnat för någon av dem. Vi tycker att det är för "jobbigt" med en massa trappsteg när man ska ha med sig frukosten ut och in i bilen, den dag de kommer med rulltrappa ska vi överväga det igen :D men om vi köper stort så blir det något rejält med utskjut osv. Man ska ha den typ av fritidsboende som passar ens livssituation, om det sen är en liten husvagn eller en ombyggd dubbeldäckad ledbuss är inte min sak att avgöra.

För den som undrar så kör vi bil med tandem på 7,85, så inget litet men heller inte gigantiskt, den passar oss i det läget vi är nu.

Rulltrappan var ett skämt men resten av det var seriöst menat.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Vår bil är 7,5 m och vi reser alltid ner till södra europa under sommaren och upplever inte att bilen är för stor. Tänker att det finns en "sweet spot" för husbilar och jag har hört från flera att över 7,5 m så kan det bli mera besvärligt att få plats på campingar/ställplatser. Jag pratade i somras med en person som hade en bil på lite över 8 m o de hade faktiskt svårt att få plats. Nu körde vi båda obokat men ändå...
Men annars tycker jag att 7,5 m är idealiskt även för ett par - lagom längd på husbilen.
Men vilken längd har ni eftersom du kanske funderar på om den är för stor?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sitter här rodnande med dumsnutsstruten på. Hade inte studerat typskylten så noga :confused:. Jag hade överlast på bakaxeln men god marginal till totalen. Överhänget är ca två meter. Hjulbasen ca. 3,65.
Detta är tydligen inte avklarat än. Typskylten på bilen stämmer inte helt med det som står på registreringsbeviset från Transportstyrelsen!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Gåtan löst. Det finns TVÅ typskyltar på bilen: en i dörrposten enligt instruktionsboken och en under motorhuven som tydligen är den som gäller.

Den i dörren säger 3500, 1800 och 2100 kg. Den andra, som skall vara den gällande anger 4000, 1800 och 2300 kg. Lite snålt med bara 100 kg upp till totalvikten kan tyckas men jag hade inte överlast på bakaxeln utan 50 kg tillgodo!
:D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gåtan löst. Det finns TVÅ typskyltar på bilen: en i dörrposten enligt instruktionsboken och en under motorhuven som tydligen är den som gäller.

Den i dörren säger 3500, 1800 och 2100 kg. Den andra, som skall vara den gällande anger 4000, 1800 och 2300 kg. Lite snålt med bara 100 kg upp till totalvikten kan tyckas men jag hade inte överlast på bakaxeln utan 50 kg tillgodo!
:D:D
Det var ju tur att den var registrerad för 4 Ton. :)
 
Toppen