• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke runt om i Europa

F

F.d. 73249

Guest
nu fick jag mitt tyska märke, det blev ett grönt med 4 på.
nu ska vi bara klura ut vart o vart inte det gäller
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det är så här med Tyskland att det finns (fanns) miljödekaler med 2 (gul), 3 (röd) eller 4 (grön). I dagsläge finns det bara miljözoner i Tyskland som accepterar endast gröna (klass 4) dekaler. Dekalerna med 2 eller 3 står för äldre diesel bilar och dem flesta, om inte alla städer har valt att inte tillåta såna bilar längre inom deras miljö-områden. Du som har en grön dekal har nästan fri fart, med mindre att ett fåtal städer förbjuder körning om bilen inte fyller Euro 5 eller Euro 6 krav. I så fall är det dock bara ett par vägar inom kärnstaden.

Kommer att bli värre.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är så här med Tyskland att det finns (fanns) miljödekaler med 2 (gul), 3 (röd) eller 4 (grön). I dagsläge finns det bara miljözoner i Tyskland som accepterar endast gröna (klass 4) dekaler. Dekalerna med 2 eller 3 står för äldre diesel bilar och dem flesta, om inte alla städer har valt att inte tillåta såna bilar längre inom deras miljö-områden. Du som har en grön dekal har nästan fri fart, med mindre att ett fåtal städer förbjuder körning om bilen inte fyller Euro 5 eller Euro 6 krav. I så fall är det dock bara ett par vägar inom kärnstaden.

Kommer att bli värre.....
Inte minst i Sverige då nuvarande styre i våran huvudstad beslutat att endast elfordon ska tillåtas i Stockholm från och med 2024....... Frågan är om man då kommer att kunna köra till den fina ställplatsen på Långholmen eller är tvungen att parkera långt i förorterna och ta tunnelbana/pendeltåg....
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Inte minst i Sverige då nuvarande styre i våran huvudstad beslutat att endast elfordon ska tillåtas i Stockholm från och med 2024....... Frågan är om man då kommer att kunna köra till den fina ställplatsen på Långholmen eller är tvungen att parkera långt i förorterna och ta tunnelbana/pendeltåg....
Det beslutet gäller fn. endast Gamla stan och eventuellt ett område till.
Utredningen beräknas bli klar 2023.
Källa: Miljözon klass 3 - Stockholms stad
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
jag verkan kan eller vill hålla på med en massa appar, mobiltelefoner eller dyl.
det kan inte vara meningen att man inte kan köra en tur utan att ska ha alla möjliga elektroniska hjälpmedel.
vi har just köpt den stora europakartan...1000 gånger bättre än alla appar o dyl :cool:
Förstår och delar dina synpunkter, men skall man lyckas med att hålla reda på alla miljözoner,var de gäller i olika länder i europa och ev vilka dagar och klockslag de gäller då blir det jobbigt utan just denna app tyvärr.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Highwayman, du får annars göra som jag gjorde tidigare i Tyskland. År 2012 flyttade vår dotter ner till Mannheim och varje gång vi var nere med husbilen körde jag omkring lyckligt ovetande om att det egentligen krävdes miljömärke för att få köra i centrum. Inget hände, ingen sa något. Jag minns särskilt en gång när vi var på utflykt till Slottet i Heidelberg och jag sökte parkeringsplats och alla bilar hade en grön parkeringsskylt med en 4, trodde jag. Det får bära eller brista, jag parkerar ändå, tänkte jag! Och det bar!
Täönk vad aningslös man kan vara.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Highwayman, du får annars göra som jag gjorde tidigare i Tyskland. År 2012 flyttade vår dotter ner till Mannheim och varje gång vi var nere med husbilen körde jag omkring lyckligt ovetande om att det egentligen krävdes miljömärke för att få köra i centrum. Inget hände, ingen sa något. Jag minns särskilt en gång när vi var på utflykt till Slottet i Heidelberg och jag sökte parkeringsplats och alla bilar hade en grön parkeringsskylt med en 4, trodde jag. Det får bära eller brista, jag parkerar ändå, tänkte jag! Och det bar!
Täönk vad aningslös man kan vara.
Grattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Grattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.
blir till och med poäng på körkortet, det svidar häftigare än dessa böter - men poängen läggas endast på tyska körkort...
 
F

F.d. 73249

Guest
Grattis för det är inte billigt. Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Den som kör i en miljözon utan dekal riskerar böter på 80 €.
vet inte om jag förstod rätt när jag läste om det, men som jag fattade det var det dyrare böter med fel märke än att köra utan :wideeyed:
men nu har jag fixad märke till båda tyskland o frankrige, så nu får det bära eller brista.
har inte tänkt sitta o forska i vilken gata jag får köra o inte.
det närmaste centrum vi kommer är goslar, köln dom + Versailles-slottet annars är vi mest på landet.
Så det kommer nock gå bra
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
vet inte om jag förstod rätt när jag läste om det, men som jag fattade det var det dyrare böter med fel märke än att köra utan :wideeyed:
men nu har jag fixad märke till båda tyskland o frankrige, så nu får det bära eller brista.
har inte tänkt sitta o forska i vilken gata jag får köra o inte.
det närmaste centrum vi kommer är goslar, köln dom + Versailles-slottet annars är vi mest på landet.
Så det kommer nock gå bra
Nej vägmärket syftade på att gatan är skyltad med "miljözon" mao ingen koppling till märket du klistrar framrutan, är det fel så blir det lika dyrt som att inget ha.
 
F

F.d. 73249

Guest
det var inget vägmärke, det var på en tysk hemsida om dessa miljö märken som visade olika bötes belopp för olika överträdelser jag så det.
tyvärr hittar jag inte den sidan igen
 

MalSv

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Skövde
HBK-Nr
20404
Medlemskap
2024
Finns det möjlighet att köpa det franska märket i Frankrike eller få det elektroniskt? Åker på fredag och hinner inte få det per post.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Enligt tyska ADAC som ju brukar ha koll på allt som rör trafik kan man endast köpa märket online.....Så försök hellre ta reda på var zonerna finns och håll er utanför. Brukar ju mest vara i stadskärnor. Zonen gibt es bislang in Paris, Marseille, Montpellier, Reims, Rouen, Straßburg und Toulouse sowie in Grenoble, Lyon, Nizza und Saint-Étienne
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag vet att i Italien då räknas varje gång som du kör in i Zona traffico limitato - du kör först in i - sen lyckas du köra ut - in igen etc - varje infart är en bot. Inte så att man tittar på ”dagens brott” utan det är en kamera som registrerar.
Således - man kan så klart strunta i olika länders regler - men då kan det bli dyrt.
Crit - har beställd några ggr - det brukar ta lite drygt en vecka.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag vet att i Italien då räknas varje gång som du kör in i Zona traffico limitato - du kör först in i - sen lyckas du köra ut - in igen etc - varje infart är en bot. Inte så att man tittar på ”dagens brott” utan det är en kamera som registrerar.
Således - man kan så klart strunta i olika länders regler - men då kan det bli dyrt.
Crit - har beställd några ggr - det brukar ta lite drygt en vecka.
Om jag förstod ADAC rätt finns det också många miljözoner i Frankrike som sätts upp vid behov när luftkvaliteten är dålig. Tänker nog hålla mig i Tyskland/Österrike och östra Europa där man inte håller på med detta eller har språk som man begriper!
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Om jag förstod ADAC rätt finns det också många miljözoner i Frankrike som sätts upp vid behov när luftkvaliteten är dålig. Tänker nog hålla mig i Tyskland/Österrike och östra Europa där man inte håller på med detta eller har språk som man begriper!
Du är nått på spåret - lätt är det inte

ZFE, ZPA and ZPAd? French Low Emission Zones explained​


Published
04.06.2021
There are different environmental zones in France. Some of the zones are permanently active, while others are only temporary. The latter are also called weather-related air protection zones, whereby the word "weather" does not refer to a specific weather condition such as sunshine or rain, but to the air quality, which often goes hand in hand with the weather.

Let us first look at the permanent environmental or air protection zones. These are called Zone à Faibles Émissions (Low Emission Zones), or ZFE for short. The rules of the ZFE are clearly defined. In the ZFE Paris City, for example, only vehicles with category E, 1, 2 and 3 stickers are allowed to enter - at night the driving ban in Paris is lifted and, for example, passenger cars are also allowed to enter at weekends. So even a permanent zone does not have to be activated continuously, but it does have set times. In the future, more and more cities are to set up ZFEs. There are currently 4 cities with ZFEs, and 7 more are to be added by the end of the year. In the next few years, the state has committed all metropolitan areas with more than 150,000 inhabitants to introduce ZFEs. That's more than 150 areas! The rules of the zones are also becoming stricter. In Paris, for example, sticker 3 will also be banned from 2022 and sticker 2 from 2024. This means that diesel vehicles will then be completely banned!
The temporary zones can be activated spontaneously in the event of high air pollution. If they are inactive, no sticker is required. When a zone is activated, it is decided spontaneously and depending on the level of air pollution which vehicles are banned. Most of the time, these are those without a sticker, and those with the worse stickers 4 and 5, but possibly also better stickers. The temporary zones are called Zones de Protection de L'Air (air protection zones) or ZPA. Heavy air pollution can occur on calm days, for example, as exhaust gases then accumulate close to their source. In winter, so-called winter smog can develop. In this case, a warm layer of air lies above a cold layer near the ground. The cold layer cannot escape, which leads to the accumulation of pollutants. In summer, extreme solar radiation can promote harmful ozone. Natural effects such as Saharan dust drift or sea spray can also cause increased concentrations of particulate matter. ZPAs allow French authorities to react quickly to harmful air quality and protect citizens by banning certain older vehicles. In Paris, in addition to the city ZFE, there is also a ZPA that, when activated, enforces stricter rules than those otherwise in force under the ZFE.
In addition to ZPAs, there are also so-called ZPAd. This abbreviation stands for Zone de Protection de L'Air Départementale. As the name suggests, a ZPAd refers to a complete department, i.e. a larger region. When a ZPAd is activated, either the entire area of the zone or only a severely affected part of the area can declare driving bans. ZPAd are often precursors of ZPA and ZFE. So if a driving ban is frequently declared in a part of a department, it is likely that a ZPA will be introduced there first and perhaps a ZFE later.
Keeping track of all these zones is difficult. Even 60% of the French don't know what a ZFE is!
By the way, the decision to activate is often made very spontaneously. Affected drivers are therefore often surprised by the driving ban. The activation of a zone is usually only announced on local radio or social media - hardly comprehensible for tourists. This is where our Green-Zones app helps! Since we always keep an eye on the information from the French authorities, our app always shows the current entry status of the French zones. An additional function of the app also offers you the possibility to see the entry status for the following day in order to be able to plan better.
The Green-Zones app helps you to keep an overview in the French zone jungle!
 
Toppen