• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke runt om i Europa

F

F.d. 73249

Guest
ja grodätarna är väldans speciela, har varit I frankrike, alsace, en gång
o var det inte för att frun vill se monets trädgård hade jag alldrig satt ett hjul där.
mer otrevligt folk ska man leta länge efter.
en gång kom vi in på en restaurant, där satt massor av folk o åt.
jag frågade om vi kunde få en menykarta på engelska..
då tittade kyparen på mej o skrek rakt ut NO:twitcy:
så det var bara att gå igen o det blev ingen middag där :D:D:D
men nu ska vi åka husbil, så kan jag laga min egen mat :cool:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du laddar ner appen Green-Zones så ser du att i Tyskland är det bara städer. Däremot i Frankrike är dett hela områden
Nu ska man inte bli oroad för stora miljözoner i Frankrike, dessa aktiveras endast vi dåliga miljöförhållanden, har inte sett någon zon aktiverad dom senaste åren jag rest i Frankrike.
Använder man appen matar in uppgifter för sin egen bil, klicka på miljözon du vill åka genom så ser du direkt om du kan passera.
Frankrike är ett mycket trevligt land att resa i, alltid väl bemött (mata inte trollen)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Förklara
Jo jag vet skåpbil buss osv, säg då nyttofordon. Gäller inte personbilar
Jodå personbilar, Hornsgatan Stockholm tex.

Vilka fordon får färdas i miljözonen på Hornsgatan?​

Miljözon klass 2 som införts på Hornsgatan ställer krav på äldre personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Äldre bensin- och dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar måste minst uppfylla kraven för utsläppsklassen Euro 5 för att få färdas på Hornsgatan. Kravet på Euro 5 gäller även fordon som har etanol, biogas eller naturgas som drivmedel.

Det är tillåtet för alla bilar att korsa Hornsgatan.

Den 1 juli 2022 förstärktes kraven på miljözonen. Då ska dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar uppfylla utsläppskraven för klassen Euro 6.

Uppdelning i utsläppsklasser Euro 5 och Euro 6​

  • Bilar registrerade från och med 1 september 2011 tillhör utsläppsklass Euro 5.
  • Bilar registrerade från och med 1 september 2015 tillhör utsläppsklass Euro 6.
 
F

F.d. 73249

Guest
jaha då lärde jag något nytt idag. det hade jag inte hört om.
va dom inte hittar på:)
förut var det bara lastbilar o sånt som hade miljö zon.
malmö har oxå miljö zon, men va jag vet är det bara för lastbil
men det vågar jag inte ta gift på, när man ser det från tokholm
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
jaha då lärde jag något nytt idag. det hade jag inte hört om.
va dom inte hittar på:)
förut var det bara lastbilar o sånt som hade miljö zon.
malmö har oxå miljö zon, men va jag vet är det bara för lastbil
men det vågar jag inte ta gift på, när man ser det från tokholm
I Malmö gäller det Lastbilar och bussar. Sorry skulle kanske förklarat det med Sthlm men hade lite bråttom iväg. När det gäller danmark så finns miljözoner som gäller alla fordon. finns sida där du kan knappa in ditt regnr och kolla. Ska försöka fixa fram det om ingen annan hinner före :)
 
F

F.d. 73249

Guest
letade runt lite o hittade denna sida, det måste vara den du menar
det finns inget förbud för person bilar än så länge
här kan ni kolla er bil i danmark
MEN det kommer nya regler i okt 2023
det helt sjukt detta här, man straffar dom som inte har råd/lust att köpa en ny fin bil
Så här står det om min husbil
*Dit køretøj er på nuværende tidspunkt lovligt. Vær opmærksom på, at dit køretøj bliver omfattet af de skærpede regler for dieselpersonbiler i miljøzonerne fra den 1. oktober 2023. Dit køretøj vil være ulovligt i miljøzonerne fra 1. oktober 2023 og kan blive straffet med et administrativt bødeforlæg. Du kan læse om mulighederne for at køre lovligt i miljøzonerne og deres geografiske placering her:
 
F

F.d. 73249

Guest
al handel inom miljö zonen kommer dö totalt, när i princip ingen får köra in i stan.
hur gör folk som bor i miljö zon, det ju inte alla som har råd med fin ny bil.
blir dom då förnekade rätten till att ha bil eller får dom parkera långt ute på landet o cykla hem ??
 
F

F.d. 73249

Guest
så nu har jag fått mitt franska miljö märke, det blev en gul 3. :cool:
va nu det betyder, det får jag klura lite på innan vi far iväg :mh4:
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Som sagt politikerna är grundlurade av bilindustrin som gör allt för att tvinga folk att skrota fullt fungerande fordon i förtid! Miljöpåverkan att tillverka nya är många gånger större än de lilla extra utsläpp de gamla eventuellt gör om de får leva och rulla 5-10.000 mil ytterligare!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som sagt politikerna är grundlurade av bilindustrin som gör allt för att tvinga folk att skrota fullt fungerande fordon i förtid! Miljöpåverkan att tillverka nya är många gånger större än de lilla extra utsläpp de gamla eventuellt gör om de får leva och rulla 5-10.000 mil ytterligare!
Och jag som trodde det var tvärt om,bilindustrin har försökt broms miljökraven på nya bilar en längre tid,därför att det blir dyrt och komplicerat, men nu har man gett upp fossilbilar och satsar på rena elbilar.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Och jag som trodde det var tvärt om,bilindustrin har försökt broms miljökraven på nya bilar en längre tid,därför att det blir dyrt och komplicerat, men nu har man gett upp fossilbilar och satsar på rena elbilar.
Och därför gör man allt för att få bort fossilbilarna så fort som möjligt......Finns mycket att läsa om att en bil genererar mycket mera utsläpp när den tillverkas (gruvor, stålverk,smältverk,transporter m.m.) än den ens kan orsaka om den körs 50.000 mil. Så det absolut bästa för miljö och klimat är ju att fasa ut fossilbilarna långsamt i takt med att de slits ut utan en massa hinder och ekonomiska påhitt.
 
Toppen