• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke runt om i Europa

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Måste man betala för Appen Green-Zones ?
Isåfall blir det ju billigare bara att köpa klistermärket
Jag hatar allt detta jä... Dator mög, varför måsta allt vara så krångligt
Jag har typ nol koll på dator, kan titta här o på blocket o så sträcker mitt intr sej inte mycket längre.
Vi ska till paris o versail o in i några av dom större tyska städer bla. Köln.
så det likabra att försöka köpa såna klistermärken. Det inga pengar direkt
Problemet är att re ut hur Det fungerar att köpa dom
Det var bättre för
Ju förr desto bättre :D
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Måste man betala för Appen Green-Zones ?
Isåfall blir det ju billigare bara att köpa klistermärket
Jag hatar allt detta jä... Dator mög, varför måsta allt vara så krångligt
Jag har typ nol koll på dator, kan titta här o på blocket o så sträcker mitt intr sej inte mycket längre.
Vi ska till paris o versail o in i några av dom större tyska städer bla. Köln.
så det likabra att försöka köpa såna klistermärken. Det inga pengar direkt
Problemet är att re ut hur Det fungerar att köpa dom
Det var bättre för
Det var nog inte bättre förr, nu kan du sitta vid din dator beställa dina miljömärken direkt bara vänta så har du dom i brevlådan.
I inlägg 8 och 12 har du länkar för att beställa.
Appen är bara en översikt vilket är gratis, om appar kostar ser du ju det direkt när du skall ladda dom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En undran, klarar man sig utan dessa märken, genom att undvika dessa miljözoner?
Det är väl ändå bara större städer som har dessa, eller?
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
En undran, klarar man sig utan dessa märken, genom att undvika dessa miljözoner?
Det är väl ändå bara större städer som har dessa, eller?
Man klarar t.ex att åka genom Frankrike till Spanien, ska man vara riktigt laglydig så blir det lite kringel krokar.
Det är bitvis ganska stora områden runt städerna där det är miljözoner. Appen är gratis om man är nyfiken.
 
F

F.d. 73249

Guest
Det var nog inte bättre förr, nu kan du sitta vid din dator beställa dina miljömärken direkt bara vänta så har du dom i brevlådan.
I inlägg 8 och 12 har du länkar för att beställa.
Appen är bara en översikt vilket är gratis, om appar kostar ser du ju det direkt när du skall ladda dom.
det var väl ändå enklare förr, när dom inte hittade på allt sånt idioti.
vad hjälper det miljön att jag betalar 4 euro för ett klistermärke.
i min värld det motsatte, för nu måste miljön belastas med tillverkningen av detta famösa klistermärke + frakten hem till mej.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
det var väl ändå enklare förr, när dom inte hittade på allt sånt idioti.
vad hjälper det miljön att jag betalar 4 euro för ett klistermärke.
i min värld det motsatte, för nu måste miljön belastas med tillverkningen av detta famösa klistermärke + frakten hem till mej.
Avsikten med dessa märken är att hindra dom bilar som släpper ut mest avgaser att köra i stadskärnorna.
Du är inte tvingad att skaffa miljömärken,undvik bara miljözoner.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du klarar dig utan dessa märken,men det är en liten kostnad ,jag blev tvungen besöka ett sjukhus oplanerat i våras i miljözon.
Man klarar t.ex att åka genom Frankrike till Spanien, ska man vara riktigt laglydig så blir det lite kringel krokar.
Det är bitvis ganska stora områden runt städerna där det är miljözoner. Appen är gratis om man är nyfiken.

Tack för era svar :)
Min husbil från 2005 lär ändå inte få någon hög klassning, så det känns meningslöst med klistermärken som då visar att jag inte får åka där.
Behöver jag till sjukhus kör jag nog dit ändå, oavsett klistermärke.
Jag känner inget behov av att åka husbil i storstäder, men skulle gärna kryssa runt i landsbygden om jag får chansen nån gång i livet, hoppas det då går bra utan dessa klistermärken :)
 
F

F.d. 73249

Guest
kollade lite på detta med euro klassning o min är inte heller klassad för att köra i miljö zon.
jaja då får det bli böter, för vi ska till paris. det kan det vara värt
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det går ju att komma ganska långt och nära centrum på de flesta storstäder utan miljömärke. Använd sedan kollektivtrafik eller cykel för att ta er in till centrum. Funkar utmärkt i både Berlin och Paris!
 
F

F.d. 73249

Guest
ja så kan man göra, vi får titta på det när vi kommer ditt
jag ska försöka beställa ett klistermärke o se vad som händer, i värsta fall blir jag blåst
på lite växel :D
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
ja så kan man göra, vi får titta på det när vi kommer ditt
jag ska försöka beställa ett klistermärke o se vad som händer, i värsta fall blir jag blåst
på lite växel :D
Det går utmärkt att köpa de tyska på plats hos TÜV som har anläggningar i alla större orter. Man behöver ha med registreringsbeviset sen skriver de ut märket och man får betala i kassan!
 
F

F.d. 73249

Guest
nu fick jag hjälp med att beställa ett sånt franskt bluff klister märke.
kostade 54.59 skr så det ju ingen större förlust
Får se om det kommer något o i såfall vilket.
Annars kan jag leva med en bot på 45 euro om dom kommer på mej med att smyga omkring i paris :cool:
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Håller helt med! Utsläppen som orsakas av att i förtid skrota fullt fungerande fordon och ersätta dessa ned nya är mycket större än vad eventuella utsläpp är högre på de äldre.
Självklart är politikerna i maskopi med bilindustrin för att hitta på allt mer miljözoner , skatter och avgifter för att hålla nytillverkningen uppe!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
javist o hur många bilar tror du det handlar om ?
nä detta ofog är enbart till för att plocka os på fler pengar
jag ger inte mycket för alla deras såkallade miljö åtgärdar
Tacka vet jag Italien, där tramsar man inte med miljömärken, utan kör med kameraregistrering ,varje gång du passerar in i miljözonen kostar 1000kr i böter,kommer som ett brev på posten.
(Det finns dock vissa miljözoner som det går att köpa tillstånd i)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tacka vet jag Italien, där tramsar man inte med miljömärken, utan kör med kameraregistrering ,varje gång du passerar in i miljözonen kostar 1000kr i böter,kommer som ett brev på posten.
(Det finns dock vissa miljözoner som det går att köpa tillstånd i)
Det värsta tycker jag är att svenska myndigheter är otroligt hjälpsamma vad gäller att hjälpa alla att sätta dit sina egna medborgare! Medan flertalet utländska som får böter i Sverige totalt jan strunta i att betala....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ska man inte in i de större städerna, så kan man köra utan klistermärke
 
Toppen