• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beskattning av husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Men då skall vi väl betala motsvarande vägskatt när vi befinner oss utomlands till respektive land och har stämplat ut eller på annat sätt registrerat att vi lämnat Sverige? Faran är väl att summan av kardemumman blir oförändrad eller till och med högre med all byråkrati och administrationsavgifter som kan tillkomma.

Från och till har det ju framförts åsikten att utlandsregistrerade fordon skall betala vägskatt till svenska staten när de kör i Sverige, något som jag då antar skall gälla omvänt också.

//Michael, medlem
Jag klagar inte på nuvarande skatten vi har på vår husbil som är en 07a.
Och den har inte varit avställd sen vi fick den i mars 2010, då vi använder den hela året.
När vi kör utomlands använder vi oss av betalvägar utom i Tyskland som inte har några.
Detta för att det känns säkrare och sliter mindre på bilen. Det bidrar också till landets kostnader av vägnätet. På samma sätt med drivmedels skatten i det landet vi befinner oss i.
Därför anser jag det som ett fel att ta ut en troligtvis hög skatt per mil, för mil körda i andra länder.

Det är min åsikt.

Krister
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Så var det ju förr med dieselbilar med kilometerräknare. Man stämplade ut ett kort hos tullen när man åkte utomlands och stämplade när man kom tillbaka. Sträckan man kört utanför Sverige räknades sedan bort. Hade en Golf Diesel av 79 års modell och de första åren gällde ju beskattning via kilometerräknare och stämpelkort vilket jag tycker var ett mycket rättvisare system om nu skatten ska gå till vägunderhåll!
Hej
Tyvärr så är det en mycket liten del som går till vägunderhåll av alla de skatter och avgifter som fordonsägare betalar, det är bara några få procent av allt som betalas in.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Tyvärr så är det en mycket liten del som går till vägunderhåll av alla de skatter och avgifter som fordonsägare betalar, det är bara några få procent av allt som betalas in.

Var kan jag finna denna %uppdelning?
Har du kanske en länk?

Jag finner dessa siffror på Bilfront hemsida, men de kan vara gamla belopp (?)

FAKTA​

8 av 10 av resor sker med bil.
Övriga resor sker med flyg, buss, båt eller tåg.
56 % av bensinpriset är skatt!
Av ett bensinpris på 15 kr/l är energiskatten 2,98 kr/l, koldioxidskatten 2,38 kr/l och momsen 3 kr/l . Summa skatter 8,36 kr/l. Av bensinpriset är 56 procent skatt och 44 procent är råvara och distribution.
Nästan 9000 kr/året i bensinskatt
En bilist som kör 1 500 mil om året betalar nästan 9 000 kr bara i skatter på bensinen. Bilisterna betalar både därmed sina egna kostnader flera gånger och kostnaden för kollektivtrafiken.
Kollektivtrafikresenär får över 3 141 kr i subvention
De som åker kollektivt i Stockholm betalar bara 790 kr/månad vilket är knappt hälften (48 %) av den faktiska kostnaden. Det betyder att varje kollektivtrafikresenär subventioneras med 3 141 kr om året.
Nästan 90 miljarder i bilskatter
Varje år betalar svenska bilister 89,2 miljarder i bilskatter:
  • Energiskatt och koldioxidskatt på bensin 21 000 000 000 kr
  • Fordonsskatt 11 200 000 000 kr
  • Vägavgift tunga fordon 800 000 000 kr
  • Trängselskatt 800 000 000
  • Energiskatt och koldioxidskatt på diesel 16 000 000 000 kr
  • Moms på bensin och diesel 5 200 000 000 kr
  • Moms på råvara bensin/diesel 6 200 000 000
  • Moms på nya och beg bilar 13 000 000 000 kr
  • Moms på reparationer och service 8 000 000 000 kr
  • Inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på tjänstebilar 4 200 000 000 kr
Summa skatter 89 200 000 000 kr
Av bilskatterna går mellan 20-25 miljarder årligen tillbaka till bilisterna i nya vägar och underhåll av gamla vägar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Var kan jag finna denna %uppdelning?
Har du kanske en länk?

Jag finner dessa siffror på Bilfront hemsida, men de kan vara gamla belopp (?)

FAKTA​

8 av 10 av resor sker med bil.
Övriga resor sker med flyg, buss, båt eller tåg.
56 % av bensinpriset är skatt!
Av ett bensinpris på 15 kr/l är energiskatten 2,98 kr/l, koldioxidskatten 2,38 kr/l och momsen 3 kr/l . Summa skatter 8,36 kr/l. Av bensinpriset är 56 procent skatt och 44 procent är råvara och distribution.
Nästan 9000 kr/året i bensinskatt
En bilist som kör 1 500 mil om året betalar nästan 9 000 kr bara i skatter på bensinen. Bilisterna betalar både därmed sina egna kostnader flera gånger och kostnaden för kollektivtrafiken.
Kollektivtrafikresenär får över 3 141 kr i subvention
De som åker kollektivt i Stockholm betalar bara 790 kr/månad vilket är knappt hälften (48 %) av den faktiska kostnaden. Det betyder att varje kollektivtrafikresenär subventioneras med 3 141 kr om året.
Nästan 90 miljarder i bilskatter
Varje år betalar svenska bilister 89,2 miljarder i bilskatter:
  • Energiskatt och koldioxidskatt på bensin 21 000 000 000 kr
  • Fordonsskatt 11 200 000 000 kr
  • Vägavgift tunga fordon 800 000 000 kr
  • Trängselskatt 800 000 000
  • Energiskatt och koldioxidskatt på diesel 16 000 000 000 kr
  • Moms på bensin och diesel 5 200 000 000 kr
  • Moms på råvara bensin/diesel 6 200 000 000
  • Moms på nya och beg bilar 13 000 000 000 kr
  • Moms på reparationer och service 8 000 000 000 kr
  • Inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på tjänstebilar 4 200 000 000 kr
Summa skatter 89 200 000 000 kr
Av bilskatterna går mellan 20-25 miljarder årligen tillbaka till bilisterna i nya vägar och underhåll av gamla vägar.
Hej
Nej, jag kan inte länka det vidare men siffrorna stod i klartext i handlingar från Trafikverket i som överlämnats i våras för ett remissyttrande och det är inte längre 20-25 miljarder utan det har sänkts till 15 miljarder och dessa pengar ska räcka till både underhåll och nybyggnad av vägar samt sjöfart.
Efter 2014 byttes ledningen på trafikverket ut och därefter skedde en kraftig omsvängning till satsning på järnväg. Nu får vi se under kommande mandatperiod om det blir förändringar igen men det är tydligen så att satsningen på höghastighetståg för 5-700 miljarder redan är stoppat.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Naturligtvis måste staten få in sina skatter från bilismen. Elbilarna är ju mindre beskattade än fossilbilar, speciellt på "bränslesidan", och det kommer att krävas andra sätt att få in skatten framöver.

Chalmers och IVL fick för några år sedan i uppdrag av Energimyndigheten att ta fram förslag på en teknisk lösning och beräkningsmodell för framtida skatteuttag.
IVL:s förslag nedan.

(editerad)

 

Bilagor

  • Screenshot_20221208-155240_Chrome.jpg
    Screenshot_20221208-155240_Chrome.jpg
    683,1 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Är inte politisk inkompetens att räkna som tjänstefel, om inte annat så av den som tillsatte tjänsten
För oss dödliga men inte för politiker.
För dem är det snarast en guldstjärna till ett CV som då ger dem ett välbetalt jobb på något departement! Oavsett partifärg.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
För oss dödliga men inte för politiker.
För dem är det snarast en guldstjärna till ett CV som då ger dem ett välbetalt jobb på något departement! Oavsett partifärg.
Något annat som skiljer oss dödliga från en politiker är att man får kämpa om de flesta jobb med sin kompetens för uppgiften och visa att man är bästa valet för jobbet.
Politiker behöver inte kunna ett jota om uppgiften och jobbet som väntar.....Måste kännas nervöst första dagen på nya jobbet..... Eller det kanske är konsten att hantera just den känslan coolt som gör en bra politiker.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen