• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Partikelfiltret

Vi fick för några år sen samma problem i Tyskland. Fiatverkstan bytte sensorerna i partikelfiltret. Verkmästaren sa kör aldrig med motorvarv mindre än 2000 varv (annat än kort stunder), ligger man och segdrar på låga varv sotar motorn mer. Varva ut på autobahn (motorväg) med 3000-3500 varv i 3-5 minuter då och då. Det höjer temperaturen så mycket i filtret så "partiklarna" brinner upp! Vi har följt rådet och inte haft problem mer.
En undran:

Verkmästaren tipsade er att köra med högt varvtal för att partikelfiltret inte skall sätta igen. Men det var väl inte igensatt filter som ni hade drabbats av, utan något sensorrelaterat fel? Menade man att det höga varvtalet skulle vara bra för sensorn också??

(Om jag förstått rätt skall differenstryckssensorn se till att en filter-regenerering sker innan filtret är igensatt, och den sker genom att bränsle sprutas in så att partiklarna i filtret bränns upp. Enligt styrdatorn i vår bil har detta hittills skett ungefär var 65:e mil.)
 
Om jag har fattat dej rätt så ju mer tillsatser som stoppas in i en motor som gör en bil törstigare desto mindre skit kommer ut i röret därbak , det låter ju helt fantastiskt men ska inte alla bilar bli miljöbilar då eller , en annan undran Co2 är det inte det som gör att hela nordpolen smälter eller är jag snett ute där också.......... bara undrar :rolleyes:
Det är inte alltid enkelt... I avgaserna finns CO2 som inte är bra för växthuseffekten men det finns också kväveoxider (NOx), partiklar, oförbrända kolväten och diverse annat som alla är dåliga på sina sätt. Det gäller att samtidigt försöka begränsa alla så gott det går.

När man tidigare fick för sig att dieselbilar automatiskt var "miljöbilar" eftersom de drar mindre bränsle (= mindre CO2) råkade man missa (=lyssnade inte på expertisen) det där med NOx och annat.
 
Men nu skall det ju blandas i 10% etanol i bensinen för att få ett renare bränsle men det betyder ju dessvärre högre bränsleförbrukning , men det ska ju ge mindre avgaser hänger inte riktigt med där, sen att inte alla motorer klarar det har tydligen ingen betydelse utan dom rekommenderas att tanka 98 oktan , blir det mindre avgaser då eller är syftet att staten skall berikas bara .:p
 
Vi fick för några år sen samma problem i Tyskland. Fiatverkstan bytte sensorerna i partikelfiltret. Verkmästaren sa kör aldrig med motorvarv mindre än 2000 varv (annat än kort stunder), ligger man och segdrar på låga varv sotar motorn mer. Varva ut på autobahn (motorväg) med 3000-3500 varv i 3-5 minuter då och då. Det höjer temperaturen så mycket i filtret så "partiklarna" brinner upp! Vi har följt rådet och inte haft problem mer.
Börjar på att bli lite rörigt för mej . . . . . . ena stunden ska folk lära sej eco-driving nästa att man skall köra med så höga motorvarv så att reningen skall fungera som tänkt, undrar vilken sida som har rätt :wideeyed: , en sak till visserligen utan för ämnet men hur blir det med elbilar på färjor , för egen del hoppas jag dom blir förbjudna,många frågor blev det :rolleyes:
 
Kan du se detta i bilens färddator e.d. eller har du någon lämplig app för kontakt med styrdaton?

Jag använder Multiecuscan för PC, kopplar till bilens diagnosuttag. Man kan läsa en hel massa parametrar, läsa och radera felkoder, nolla serviceindikering m.m. Finns att ladda hem och köpa här.

På vår tidigare 2005 kunde man göra ganska mycket med gratisversionen av programmet, till vår nuvarande 2018 behövs betalvarianten för 50 Euro till flera av de funktioner man vill komma åt. Plus kostnaden för en USB-dongel och adaptersladd. Det finns billigare sådana än den variant med galvanisk isolation som jag valde, för säkerhets skull. Jag handlade dongeln hos Electronic-Fuchs, det finns många andra leverantörer.


1624908115782.png

1624908293196.png
 
Det finns olika lösningar på igensatt partickelfilter, det finns firmor som rngör parikelfiltret. Det skall var urmonterat då. Man kan själv rengör filtrer med madel som finn att köpa på nätet. Fick felkod på min 2010 skoda dieselmotor, där stter parickelfilt ihop med grenröret. lossade några sak för åtkomlighet lossade övre lambdason och sprutade in en vit skulösning. satte tillbaka allt och körde bilen stenhårt på motorvä felet borta och har inte kommitillbaka
Jägarn

t
 
Jag var i kontakt med en auktoriserad Fiat verkstad ang mitt problem med partikelfitret och han frågade direkt vem som bytt oljan och service jag svarade att det är en mindre bilfirma i Tollarp och så frågade han om dom hade nollat både service och oljebyte i datorn dom hade bara nollat service och då blir det problem med partikelfitret man måste nolla båda annars kan styrventilen inte sköta deregineringen (reningen av partikelfitret) nu är det gjort så får vi se hur länge detta håller
 
Jag var i kontakt med en auktoriserad Fiat verkstad ang mitt problem med partikelfitret och han frågade direkt vem som bytt oljan och service jag svarade att det är en mindre bilfirma i Tollarp och så frågade han om dom hade nollat både service och oljebyte i datorn dom hade bara nollat service och då blir det problem med partikelfitret man måste nolla båda annars kan styrventilen inte sköta deregineringen (reningen av partikelfitret) nu är det gjort så får vi se hur länge detta håller

Då dyker ju tyvärr nästa tanke upp, har dom fyllt i rätt olja till en bil med partikelfilter?
 
Bra att ni kollade med annan verkstad annars kanske det hade blivit en kostsam ”reparation” i onödan.

Oljebytesindikeringen är lätt att missa för en ovan amatör men en verkstad skall ha koll på den. Den är inget hokus-pokus. Ni tycks tyvärr ha fått ett bristfälligt jobb utfört + en tokig feldiagnos på det första stället.
 
Läs tidigare inlägg om partikelfilter
Jag hade samma problem det var tryckgivaren som var trasig
Efter det försöker jag varva motorn lite mer ibland ca 2000 varv
Med fiat i robotautomatläge är det svårt att ligga kring varvtal 2000 vid normalkörning 80 - 90
Jag lägger över i manualläge och kör på 5 växel när jag kör på 70- 80 väg då hamnar varvtalet på ca 2000
för att sota ur motorn lite
Så gör jag
Rätt eller fel vad vet jag
 
Om du har en FIAT Ducato 150 så skall du kolla regulator för turbo som sitter i motorrummet på mitten under vindrutan, det kan finnas läckage genom packningen på vindrutans underkant, så att vatten tränger in i regulatorn, jag har haft detta problem, jag vet att detta ger olika felkoder varit på verkstad många gånger och och inget har hittats, jag fick ta eget beslut och köpa en ny regulator, det är torpedplasten vid vindrutan som släpper i clipsen som håller, vissa sitter stenhårt vissa släpper, jag har löst detta med genomgående skruv och mutter, så nu är problemet löst, inga felkoder.
 
Om du har en FIAT Ducato 150 så skall du kolla regulator för turbo som sitter i motorrummet på mitten under vindrutan, det kan finnas läckage genom packningen på vindrutans underkant, så att vatten tränger in i regulatorn, jag har haft detta problem, jag vet att detta ger olika felkoder varit på verkstad många gånger och och inget har hittats, jag fick ta eget beslut och köpa en ny regulator, det är torpedplasten vid vindrutan som släpper i clipsen som håller, vissa sitter stenhårt vissa släpper, jag har löst detta med genomgående skruv och mutter, så nu är problemet löst, inga felkoder.
Min är en 130 Multi jet
 
Om man känner sin bil så lär man sig snabbt att lägga märke till när regenerering av partikelfiltret startar. På ford transit som exempel svarar den långsammare på gasen och avgassystemet brummar märkbart mer. Då, och endast då, ska du köra på ca 3000 varv i dryga 100 km/h tills regenereringen är avklarad. Oftast är det klart på mindre än en kvart under dessa gynnsamma förhållanden.
 
Tillbaka
Toppen