• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej igen, jag såg inte det här tidigare, men den stora skruven är inte den vanliga blandarskruven utan något som kallas för konstant CO och som påverkar hela registret, och är inte så vanlig på gamla förgasare.
Den "vanliga" gamla blandarskruven som alltid har funnits på förgasare sitter längre ner på samma sida på förgasaren, bakom den lilla vattenslangen på förgasarhalsen.
(Jag har tyvärr inga bra bilder i den här datorn, sitter åter ute i grönskan :D.)
Den är plomberad om ingen tidigare varit där och pillat :p:.
Man får pilla bort locket på plomberingen, och då ser man ett mejselspår lite ur centrum på ställskruven. Känn först försiktigt på den så den inte sitter fast.

Man gör ungefär så här för att hamna rätt utan CO mätare.

Man måste ha en varvräknare eller ett mätinstrument som mäter varvtalet.

Man kan börja med att skruva ut den nedre blandarskruven en bit eller lite mer.

Hur mycket motorn reagerar på den nedre skruven beror mycket på om någon tidigare har borrat upp munstycket till tomgång och mellanregistret, eller om munstycket är original.
Om det är uppborrat så kan skruven vara rätt död när man öppnar den för mycket, men det den reagerar på, och som man har användning av är att motorn dämpas när man har skruvat in den tillräckligt, även om den är lite diffus även inåt med uppborrat munstycke.

Man skall ställa ett tomgångsvarv av 850rp/m. på 75hk motorn med den stora övre skruven.
Sedan skruvar man in den lilla blandarskruven så man precis märker att varvtalet sjunker lite.
Man får försöka några gånger med båda skruvarna tills man känner att varvtalet ligger stadigt på 850rp/m. och lilla nedre blandarskruven ligger precis innan den dämpar motorvarvet.
När man är där....... Så skruvar man in den nedre nedre lilla blandarskruven lite så varvtalet kvävs till ca. 800rp/m.
Då bör man ha kvävt CO halten så mycket så ev. kontroll på besiktningen blir ok.

På 85hk. motorerna så ställer man varvtalet till 900rp/m. och avslutar med att kväva ner det till ca. 850rp/m.

M.v.h. JANKRO.

Hm. Visserligen är det trångt och mörkt där men jag är rätt säker att det inte fanns någonting alls att pilla på under CO-skruven, alltså inte ens nåt som kan tänkas finnas bakom en plombering. Men jag ska kolla igen. På länken som jag bifogade så finns det bild på just en sån förgasare om du kollar och det kanske bara existerar en typ?
Nu har jag en 88:a så besiktningen bryr sig nog föga om (något hög) CO-halt och någon avgasrening finns inte heller så det är rätt fritt fram att testa sig fram. CO-halten finns inte ens angiven i nåt besiktningsprotokoll.

Hur som helst så gjorde antingen tändningsomställningen eller skruvandet på CO-skruven nåt positivt och jag är rätt nöjd så här om även förbrukningen går ner till skäliga 1.1-1.2.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hittade skruven....det är givetvis den här du menar:

1zxqr7n.jpg


Nåja, få se hur den går framöver annars ska jag ge mig på den (också).
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Dammar av den här tråden igen.

Det känns nästan som jag är tillbaka på ruta ett.
Det jag gjort, som också står i tråden, är att jag tagit bort original luftfilter och ersatt det med ett filter från Biltema.
Sen har jag pillat lite på blandskruven. Testat lite olika lägen.
Sen har jag ställt upp tändningen så att den vill spika lite om man inte växlar ner i uppförsbackar.
Visst, den är rappare, känns starkare och svarar bättre på gasen och givetvis blev också insugningsljudet högre men jag ligger fortfarande på ca 1.4l/mil vid körning på landsväg i 75-85 km/h.
Tändningen är elektronisk så det finns inga brytare.
Stiften är inte så gamla.
Tändkablarna verkar OK och den startar lätt. Tomgången är jämn och stabil.
Har dock inte kollat bestyckningen på förgasaren eller justerat ventilerna.
Jankros beskrivning om hur man justerar blandskruven är som vanligt strålande men jag har ingen bra varvräknare att använda för ändamålet.

Hade postat lite bilder förut via tinypic men det har nu blivit en dyr betaltjänst så dom syns inte längre...surt. Men jag har kvar bilderna och kan posta dom igen på en annan tjänst.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har bensin 2,0 J5a 84hk, min drar lite olika pga terräng och hastighet. Brukar försöka hålla 80 - 85 kmh.
Nere på österlen, tog strax under litern, efter E4an på väg mot skellefteå 1,25 - 1,3 i de backiga delarna. Min vanliga körning hemmakring, strax under 1,2L, jag har numera bara bussen som fordon.
Har öppet luftfilter, satte ett rör så att den får luften från fronten, kallare insugs luft gjorde lite bättre effekt. När jag köpte bussen tog den 1,3 - 1,4 liter milen och det var svårt att få upp hastigheten över 80kmh.
Justerat ventiler, öppet luftfilter, grövre avgassystem nya tändkablar, tändspole och ställt upp tändningen, det är åtgärder jag har gjort.
Klart att de stora backarna är sega och behov av att växla ned, brukar kunna hålla 70 - 75 kmh, men fart ökning i branta backar fungerar inte så bra. Alkov bil 3200kg och 2,9m hög tar emot i fartvinden. Jag har sänkt min hastighet från att kört 90kmh, vilket gjorde skillnad på förbrukningen, det är en veteranbil och jag kör därefter. Håller man 80kmh är det samma som husvagnar, så det duger åt mig.
Jag kör ca 1000 mil om året, så klart att varje deciliter gör skillnad. Men trotts allt, skattebefriad liten försäkringskostnad, gör det ekonomiskt ok ändå. Att det skulle vara ganska hög förbrukning på en bensinare, var jag medveten om. Men skillnaden mot nyare bussar vad gäller förbrukning är oftast ca 2 deciliter (enligt de jag pratat med). Så ca tre kronor mer per mil, men jag har inga lån.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Allt annat lika, så skiljer det ca 30% i verkningsgrad (förbrukning) mellan en Ottomotor och en Dieselmotor.
Detta kan tjäna som riktmärke om ni jämför era bensinare med Dieslar.

(ja jag vet att nyare teknologier kommer närmare Dieseln i verkningsgrad, med det är inte det vi snackar om här.)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Här har jag fixat fram bilderna som försvunnit i tidigare inlägg

Så här ser det ut när luftfiltret är borplockat:
ij8m74n.jpg


Tändstift som suttit i länge...
ljrGvr7.jpg


Blandarskruven är alltså den lilla nedre till vänster där spåret just nu står vertikalt
fR3ulS2.jpg
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ju högre last desto högre merförbrukning blir det på en bensinare I förhållande till Diesel.
Dessutom så är ju dom bensinare ni diskuterar rätt klena motorer i förhållande fordonets storlek. Obs det är luftmotståndet dvs CdxA som har störst betydelse, så är det dessutom alkov så är ju A gigantiskt. (A=frontarea)
En så klen motor som 84hk som nämns ovan i ett så stort fordon går nog med full-last uppfetning stor del av körningen. Dvs förbränningsrummet kyls med ett överskott av bränsle som inte förbränns, Lamba långt under 1,0.
Vid något tillfälle körde jag en Volvo V70 med deras bensin 6’a som normalt tog ca 0,85 på landsväg. Hängde på en gammal Polar 470 & körde 40 mil när helt plötsligt lampan för bränslenivå tändes. Kollade efter tankning, den hade dragit 1,67 liter/mil. Den husvagnen är ju rätt liten & lätt, men trots det hade förbrukningen nästan fördubblats. Min egen gamla S80 med diesel brukade med samma husvagn öka från 0,55 till 0,75liter/mil vid liknande körning.
Fast skulle man köpa ny husbil nu hade man ju önskat att det fanns bensinare. Man hade ju kunnat tanka rätt många liter extra för den diesel fordons straffskatt som det blir med malus.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det stämmer det där med motvind, när det blåser som mest känns det att motorn får jobba. Vid stilla väder kan jag på planare mark komma upp i svindlande hastighet runt 110 - 120. Men undviker detta då, den gamla stötstångsmotorn får ta allt som finns av krafter, säkert mer än vad som är bra. Har kört i höststorm med motvind förbi Sundsvall, Skuleberget och vidare. Helt klart att backarna var jobbiga, var nog ner på treans växel och kanske 60kmh i de största motluten.
Jag glömde att jämförelse med nyare dieslar, inte blir helt rättvis då de håller en högre fart än jag gör.
Så det är väl att jämföra päron och äpplen. Kanske från min sida mest en önskan att känna mig nöjdare med förbrukningen.
Men att få ned förbrukningen och få lite mer ork i bussen har varit målet.
Lite bromskloss är man väl ute på vägarna, i vart fall på mitträckesvägar, men min buss är vad min ekonomi klarar och den har tagit mig runt på många äventyr. Dock kanske i sakta mak om man jämför med nyare bussar.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
För en bensinare & speciellt sugmotor, så kan man säga att:
1) välservat med filter & olja är alltid bra speciellt igensatt luftfilter kan reducera effekten en hel del
2) enklast modifiering som ger något brukar vara luftsystem & avgassystem, om man inte skall ge sig på själva motorn
att ge sig på själva motorn är rätt meningslöst för en sugmotor i ett tungt fordon den är redan optimerad för moment. Visst går det att få mer effekt om man ger sig på kammar etc, men då tappar man moment i mellanregistret vilket lär märkas i uppförsbackarna. Höja kompressionen skulle ju kunna hjälpa, där kan finnas en outnyttjad marginal pga lågoktanigt bränsle i andra delar av världen.

Men allt under 2) kostar tid & pengar.

Kolla luftsystem & avgassystem! Om det finns några trånga passager eller tvära krökar etc så kan det gå att räta ut dessa, lite jobb men inga dyra delar. Avgassystem är det tillåtet med sidoutsläpp tror jag det har ju min ”nya” plåtis, men kolla reglerna först. Så om avgassystemet går under hela bilen ända bak, så skulle en ombyggnad där kunna hjälpa & samtidigt se över dragning & ljuddämpare för att få ett bra flöde.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ju högre last desto högre merförbrukning blir det på en bensinare I förhållande till Diesel.
Dessutom så är ju dom bensinare ni diskuterar rätt klena motorer i förhållande fordonets storlek. Obs det är luftmotståndet dvs CdxA som har störst betydelse, så är det dessutom alkov så är ju A gigantiskt. (A=frontarea)
En så klen motor som 84hk som nämns ovan i ett så stort fordon går nog med full-last uppfetning stor del av körningen. Dvs förbränningsrummet kyls med ett överskott av bränsle som inte förbränns, Lamba långt under 1,0.
Vid något tillfälle körde jag en Volvo V70 med deras bensin 6’a som normalt tog ca 0,85 på landsväg. Hängde på en gammal Polar 470 & körde 40 mil när helt plötsligt lampan för bränslenivå tändes. Kollade efter tankning, den hade dragit 1,67 liter/mil. Den husvagnen är ju rätt liten & lätt, men trots det hade förbrukningen nästan fördubblats. Min egen gamla S80 med diesel brukade med samma husvagn öka från 0,55 till 0,75liter/mil vid liknande körning.
Fast skulle man köpa ny husbil nu hade man ju önskat att det fanns bensinare. Man hade ju kunnat tanka rätt många liter extra för den diesel fordons straffskatt som det blir med malus.
Du kommer inte undan malus med en bensinare,nästan lika illa som diesel.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hela resonemanget om att detta som gäller min bil (75-85Hk 2.0L bensin) är en gammal motortyp med gammal teknik och begränsade krafter är visserligen korrekt men är inte riktigt relevant tycker jag då det bevisligen går att få just dessa modeller att gå hyfsat snålt, vi pratar strax över litern vid lugn körning.
- Bromsarna gick jag igenom före förra besiktningen och dom ska inte ligga på. Jag vet att en ack så liten anliggning kan öka förbrukningen flera dl.
- Avgassystemet är ju rätt okomplicerat på dessa bilar, inga katalysatorer och annat som kan krångla. Jag har visserligen ett litet, knappt hörbart läckage mellan stora burken och resten av systemet men det kan knappast påverka förbrukningen. Men visst, det är originalsystemet och det börjar sjunga på sista versen så man kanske skulle byta hela rasket? Var hittar man ett lite större dito till skäliga pengar?
- Jag slet ju bort hela originalluftrenaren och ersatte den med ett sportfilter från Biltema - enligt tips här på detta forum. Där är det fullt flöde och finns knappt några krökar som kan strula. Visst kan man göra ytterligare några krökar så att man trycker fartvinden rätt in i filtret men det känns lite väl överarbetat att ge sig på. Trångt är det också.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Dragning av avgassystemet på min J5a går ut på sidan. Byggde ett eget system då det gamla var helt sönderrostat.
Ökade på dimensionen till 63mm, så i mitt system finns det inte så mycket motstånd. Kanske lite väl grovt, men fick väl lite tonårs il.
Kupe ljudet ökade en del, och jag tror att det blev lite bättre effekt. Tillsammans med öppet luftfilter andas motorn bättre.
Läste någonstans om att sätta "krage på förgasaren" höja ca 25mm skulle kunna öka drivet lite. Har inte kommit dit ännu, har inte hittat aluminium som är nog tjockt. Men kanske i framtiden att det blir av, byte av förgasare till Weber skulle säkert också göra lite till.
Men vet inte hur mycket jobb jag vill lägga på att få ut det mesta möjliga.
Det är ju inte en racerbil direkt, och mina kunskaper alldeles för små.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Dragning av avgassystemet på min J5a går ut på sidan. Byggde ett eget system då det gamla var helt sönderrostat.
Ökade på dimensionen till 63mm, så i mitt system finns det inte så mycket motstånd. Kanske lite väl grovt, men fick väl lite tonårs il.
Kupe ljudet ökade en del, och jag tror att det blev lite bättre effekt. Tillsammans med öppet luftfilter andas motorn bättre.
Läste någonstans om att sätta "krage på förgasaren" höja ca 25mm skulle kunna öka drivet lite. Har inte kommit dit ännu, har inte hittat aluminium som är nog tjockt. Men kanske i framtiden att det blir av, byte av förgasare till Weber skulle säkert också göra lite till.
Men vet inte hur mycket jobb jag vill lägga på att få ut det mesta möjliga.
Det är ju inte en racerbil direkt, och mina kunskaper alldeles för små.

Mitt kommer också ut på sidan men det är lite snirkligt byggt med en massa krökar här och där så det är inte direkt tvärenkelt att bygga ihop ett själv.
Men du verkar ju redan ha en överkomlig förbrukning så jag skulle vara nöjd med dessa siffror.
Höja förgasaren...tja, kanske. Om man är riktigt seriös och gjorde som JANKRO, alltså petade in en bredbandslambda så skulle man kunna experimentera mera i realtid så att säga.
Jag är nöjd bara jag får ner förbrukningen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vår tidigare husbil halvintegrerad utan alkov med 2,3 lit motor var svår att få ned under 1,1 lit/mil 90 - 100 km/tim
5-växlad och mycket växlande i backar.

Vår nuvarande samma typ av HB något tyngre med med 3 lit motor fiat 160 Multijet drar 1,0 - 1, 05 lit/mil 90 - 100 km/tim
6-växlad som har bra drag i de flesta backar utan nedväxling från 6:an.

Verkligen värt att betala en slant för en motor med ett högt vridmoment för en behaglig körning om man kör manuell växling.

Jag har tidigare haft en automatväxlad personbil där en växlingspunkt låg kring 90 km/tim
Måste säga att det var en låda med lågt IQ. Utgår ifrån att moderna HB med automatlåda är klokare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du kan ju alltid testa med att slå i RVS i oljan minskar ju ljudet i varje fall,
Har använt det på 4 bilar. Största skillnaden märkte jag på husbilens växellåda och min Subaru justys motorljud där den ganska kvickt blev mycket tystare är ju många mil på den.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Mitt kommer också ut på sidan men det är lite snirkligt byggt med en massa krökar här och där så det är inte direkt tvärenkelt att bygga ihop ett själv.
Men du verkar ju redan ha en överkomlig förbrukning så jag skulle vara nöjd med dessa siffror.
Höja förgasaren...tja, kanske. Om man är riktigt seriös och gjorde som JANKRO, alltså petade in en bredbandslambda så skulle man kunna experimentera mera i realtid så att säga.
Jag är nöjd bara jag får ner förbrukningen.
Hej, jag har rätat ut lite så har bara en böj. Använt gamla upphängningen och byggt egna på avgasröret att fästa i.
Min buss är så pass hög under att dragningen inte spelar någon roll.
Köpte färdig böj och lite kapande och jobb med svetsen löste problemet.
Visst har du rätt, jag känner mig nöjd med förbrukningen. I varje fall sedan effekten på motorn ökat.
Tyckte att min buss hade astma, för lite luft in och trögt att få ut avgaserna.
Jag hoppas du hittar rätt med din buss. Min blev betydligt bättre att köra.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det verkar att vara en förgasarmotor och risken finns då att du kör med utslitna emulsionsrör vilket kraftigt ökar förbrukningen. I en del förgasare kan man skruva i nya emulsionsrör medan de måste pressas i på en del andra.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jo visst är det förgasare. Förlåt en okunnig men vad är emulsionsrör??
 
Toppen