• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fabrikat

  • Startad av Startad av F.d. 54426
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 54426

Guest
Vilka fabrikat hör ihop, dvs har samma ägare, många har ju ett premium märke och ett billigare?
 
Den var ju kanon den listan.
Vilka märken är det som egentligen räknas som premium?
Concorde och niessman har man ju koll på men i övrigt?
 
Svårt att definiera "premium-märke" då många märken har modeller i båda ändarna.
Även Concorde bygger snikmodeller på Fiat-chassi.

Premium startar väl med ett riktigt chassi typ MAN , MB Atego, Freightliner m.m.
 
Senast ändrad:
Premium bygger väl på kvalitet? Dvs, sätter du tummen i trävirket, så ska det hålla och att man använder hög kvalitet på tillbehören, t.ex. i toastolen och fönstren.
 
När det gäller utrustning/tillbehör, är det i stort sett samma grejer i dom flesta bilar.
När det rör premium så gäller det att skaffa sig ett ryckte också, så man kan ta bra betalt, men visst är det skilnad på en Sunlight och en Concorde dom spelar inte på samma planhalva.
 
Senast ändrad:
Det är större skillnad i kvalitet (produkten förmåga att uppfylla kundens förväntningar) i husbilsvärlden än inom personbilsvärlden.
Det finns rent smäck i husbilsvärlden, det finns inga lika dåliga personbilar.

men visst är det skilnad på en Sunlight och en Concorde dom spelar inte på samma planhalva.
Instämmer helt.
Inte för att vi har en Concorde, utan det var därför vi köpte en.
 
Om jag får välja fiat eller MB chassi med rätt konfiguration (stora motorn + automat) så är MB vinnare, men sedan vad den bär på ramen är en annan fråga!
 
Kan bara stora vräkiga mångmijonerbilar vara premiumbilar? Kan förstås vara bra om man har en familj med många barn, men många verkar det bara sitta 2 personer i när man möter dom. För mina behov är en sån bil allt annat än premium. Stor, dyr och fraktar runt luft. Nu lär det komma en bredsida från Morelloägare. :-)
 
Om jag får välja fiat eller MB chassi med rätt konfiguration (stora motorn + automat) så är MB vinnare, men sedan vad den bär på ramen är en annan fråga!

Blir inte utbudet ganska begränsat då? Hymer och La Strada har väl MB chassi i vissa modeller. Finns det fler fabrikat?
 
Jo tyvärr, men Rapido och några till finns ju, om man söker begagnat. Men dom senaste åren har en del tillverkare lämnat MB p.g.a. fördyring och därmed en lägre efterfrågan på dito.
 
När det gäller MB chassi kommer fler tillverkare tex. Carthago,nya Sprinter tillsammans med Alko, mer premium än FIAT.
 
Jag jobbar dagligen med MB och Iveco även andra märke , men inte Fiat det är bara privat
Våra bilar på jobbet lever ett hårt liv .
MB är definitivt inte bättre än Iveco tvärt om skulle jag vilja påstå .
Man ska skilja på kvalitet och kvalitetkänsla .
Skulle jag köra jorden runt skulle jag valt Iveco framför MB alla dagar i veckan .
Lite mer bulstervagn hoppig och stötig ganska omodern med den håller .
 
Når det gjelder chassi for husbilar så er Fiat dominerende på innsteg modeller, brukes og for lettere biler av mer robuste typer. MB Sprinter fallt ut for mange produsenter og model linjer i 2006 da de fjernet 6 tonn utgaven. Det chassi som tok over for de litt tyngre påbygg var Iveco Daily et chassi som med moderat egenvekt finnes for totalvekter opp til 7500 kg. For denne vektklassen er et Daily chassi mange hundre kilo lettere enn de 7500 kg chassiene som finnes fra MB Artros, MAN og andre lastebilprodusenter. En direkte sammenligning fantes på markedet i 2005 - N+B bygget en Flair på gamle Sprinter, Daily og Fiat ALKO AMC. Fiat med totalvekt 5000 kg og de to andre med 6000 kg. Tilgjengelig lastvekt med samme utrustning var høyest for Daily mend Fiat og Sprinter var nesten identisk. Pris fra fabrikk var lavest for Fiat, med Iveco nesten €10000 over og Sprinter €10000 over Daily. Samme layout ble og bygget som Clou på Eurocargo, MAN og Artros alle med totalvekt 7500 kg. MAN med automatlåda var uten lastvekt! Ingen av disse haddde lastvekt bedre enn Sprinter.
 
En klasse husbiler vi ikke ser mye til i Europa er offroad biler. Det produseres noen få hvert år i tyskspråklige land og nå tas det inn noen få Earthcruiser fra USA. Disse er på Canter 4x4 chassi med noen modifikasjoner. I Australia har vi den orginale Earthcruiser på Canter, Iveco Daily 4x4 og Unimog. Et par andre produsenter bygger og offroad husbiler på de samme chassi.
 
Tillbaka
Toppen