Fabrikat

Lunboy

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Borås
Den var ju kanon den listan.
Vilka märken är det som egentligen räknas som premium?
Concorde och niessman har man ju koll på men i övrigt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.786
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Svårt att definiera "premium-märke" då många märken har modeller i båda ändarna.
Även Concorde bygger snikmodeller på Fiat-chassi.

Premium startar väl med ett riktigt chassi typ MAN , MB Atego, Freightliner m.m.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.382
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Premium bygger väl på kvalitet? Dvs, sätter du tummen i trävirket, så ska det hålla och att man använder hög kvalitet på tillbehören, t.ex. i toastolen och fönstren.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
När det gäller utrustning/tillbehör, är det i stort sett samma grejer i dom flesta bilar.
När det rör premium så gäller det att skaffa sig ett ryckte också, så man kan ta bra betalt, men visst är det skilnad på en Sunlight och en Concorde dom spelar inte på samma planhalva.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Det är större skillnad i kvalitet (produkten förmåga att uppfylla kundens förväntningar) i husbilsvärlden än inom personbilsvärlden.
Det finns rent smäck i husbilsvärlden, det finns inga lika dåliga personbilar.

men visst är det skilnad på en Sunlight och en Concorde dom spelar inte på samma planhalva.
Instämmer helt.
Inte för att vi har en Concorde, utan det var därför vi köpte en.
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Om jag får välja fiat eller MB chassi med rätt konfiguration (stora motorn + automat) så är MB vinnare, men sedan vad den bär på ramen är en annan fråga!
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
1.008
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Kan bara stora vräkiga mångmijonerbilar vara premiumbilar? Kan förstås vara bra om man har en familj med många barn, men många verkar det bara sitta 2 personer i när man möter dom. För mina behov är en sån bil allt annat än premium. Stor, dyr och fraktar runt luft. Nu lär det komma en bredsida från Morelloägare. :)
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Om jag får välja fiat eller MB chassi med rätt konfiguration (stora motorn + automat) så är MB vinnare, men sedan vad den bär på ramen är en annan fråga!
Blir inte utbudet ganska begränsat då? Hymer och La Strada har väl MB chassi i vissa modeller. Finns det fler fabrikat?
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Jo tyvärr, men Rapido och några till finns ju, om man söker begagnat. Men dom senaste åren har en del tillverkare lämnat MB p.g.a. fördyring och därmed en lägre efterfrågan på dito.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
När det gäller MB chassi kommer fler tillverkare tex. Carthago,nya Sprinter tillsammans med Alko, mer premium än FIAT.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Jag jobbar dagligen med MB och Iveco även andra märke , men inte Fiat det är bara privat
Våra bilar på jobbet lever ett hårt liv .
MB är definitivt inte bättre än Iveco tvärt om skulle jag vilja påstå .
Man ska skilja på kvalitet och kvalitetkänsla .
Skulle jag köra jorden runt skulle jag valt Iveco framför MB alla dagar i veckan .
Lite mer bulstervagn hoppig och stötig ganska omodern med den håller .
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.271
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Når det gjelder chassi for husbilar så er Fiat dominerende på innsteg modeller, brukes og for lettere biler av mer robuste typer. MB Sprinter fallt ut for mange produsenter og model linjer i 2006 da de fjernet 6 tonn utgaven. Det chassi som tok over for de litt tyngre påbygg var Iveco Daily et chassi som med moderat egenvekt finnes for totalvekter opp til 7500 kg. For denne vektklassen er et Daily chassi mange hundre kilo lettere enn de 7500 kg chassiene som finnes fra MB Artros, MAN og andre lastebilprodusenter. En direkte sammenligning fantes på markedet i 2005 - N+B bygget en Flair på gamle Sprinter, Daily og Fiat ALKO AMC. Fiat med totalvekt 5000 kg og de to andre med 6000 kg. Tilgjengelig lastvekt med samme utrustning var høyest for Daily mend Fiat og Sprinter var nesten identisk. Pris fra fabrikk var lavest for Fiat, med Iveco nesten €10000 over og Sprinter €10000 over Daily. Samme layout ble og bygget som Clou på Eurocargo, MAN og Artros alle med totalvekt 7500 kg. MAN med automatlåda var uten lastvekt! Ingen av disse haddde lastvekt bedre enn Sprinter.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.271
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
En klasse husbiler vi ikke ser mye til i Europa er offroad biler. Det produseres noen få hvert år i tyskspråklige land og nå tas det inn noen få Earthcruiser fra USA. Disse er på Canter 4x4 chassi med noen modifikasjoner. I Australia har vi den orginale Earthcruiser på Canter, Iveco Daily 4x4 og Unimog. Et par andre produsenter bygger og offroad husbiler på de samme chassi.
 
Toppen