1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Motor Renault 3.0 Intermittent effekttapp

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Pelle61, 17 September 2018.

  1. Pelle61

    Pelle61 HBK Medlem

    Inlägg:
    94
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12185
    3-liters Renault Master -2005.
    När bilen stått cirka en vecka uppstår problem, vid bara ett par dagars stillestånd kommer INTE problemet.
    Den går c:a 2 km och sedan tappar jag effekten vid 2000 varv, det är som ett varvstopp. Jag får stoppa i nästa växel och den går bra upp till 2000 rpm igen osv. Efter ett par mil höjs gränsen för när den börja "misstända" och denna varvtalsgräns flyttas succesivt uppåt. Efter 8-10 mil är den som den ska igen. Motorvarningslampa och "STOP" tänds när man når "magiska varvtalet". Ingenting registreras i ECU:n.

    Jag kan anstränga motorn med mer gaspådrag bara inte varvtalet nås, vilket är tur i uppförsbackar. Jag har bytt bränslefilter och kontrollerat om det finns felkoder. Trodde tidigare att jag löst det med att "motionera" de kontaktstycken jag hittar i motorrummet och felet verkade vara borta några månader, men nu är det alltså tillbaka. Fukt någonstans, felaktig luftmängdsmätare eller effektsskyddsreducering eller vad tusan ska jag leta efter? Ingen rök när det händer och när felet inte längre finns (efter c:a 8-10 mil), går den precis så bra som den ska.

    Nån som har någon idé eller har varit med om samma sak?
    Tacksam för alla idéer och tips på felsökning!!
     
  2. Gunerk

    Gunerk HBK Medlem

    Inlägg:
    44
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14526
    Har du bytt tanklock? Att det börjar efter ca 2 km, kan vara vakuum i tanken. Prova att köra utan tanklock.
    Hälsningar, Thomas
     
    sacce och Pelle61 gillar detta.
  3. Göran.Johansson

    Göran.Johansson HBK Medlem

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Forshaga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15497
    Kan vara en spricka på slangen mellan turbointercoolern och turbon .Det visar inga felkoder man måste provtrycka intercoolern. Jag själv har varit ute för det här då visade det vid provtryckning att det var en spricka i turboslangen Mvh Göran
     
    Pelle61 gillar detta.
  4. vippen

    vippen HBK Medlem

    Inlägg:
    798
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Det är en Nissan motor i din bil och dom kan ha lite hyss för sig
    Börja med att rengöra massemätaren .Den blir kleggig efter några år och mil ,använd bromsrenjöring och spola bort geggan .
     
    Pelle61 gillar detta.
  5. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,393
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Er det ikke en Renault motor som og brukes av Nissan i Navarra og et par andre modeller, faktisk sitter samme motor i MB sin nye pick-up (den er nettopp sluppet her i Australia) -en Navarra med MB styling :D
     
  6. Pelle61

    Pelle61 HBK Medlem

    Inlägg:
    94
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12185
    Jovisst, det är en Nissan när det handlar om 3-litersmotorn. Luftmassemätaren låter som ett väldigt bra förslag. Har anammat tipset om att rengöra mätaren och har beställt någon specialrengörningsspray till den. Jag återkommer om resultatet! Tack för tipset sålänge! :msn_thumbup:
     
  7. Pelle61

    Pelle61 HBK Medlem

    Inlägg:
    94
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12185
    Beställde hem speciellt rengöringsspray för luftmassemätare. Såg ingen smuts alls men rengjorde ordentligt ändå. Bilen stod still 12 dagar innan jag tog den igen. Samma fel fortfarande. Vid 2000 varv stänger den ned. Efter c:a 20mil var gränsen flyttad upp till c:a 2500 rpm. Efter det var det kvällsvila och på morgonen idag tålde den kanske 2200 varv. Slog i en flaska partikelfilter tillsats som ska sänka starttempen för filterregenerering. Hade sedan 20 mil kvar att åka idag. Den blev LÅNGSAMT bättre och vid sista kollen drog jag den till nästan 3500 varv utan att den började missa.

    Någon som har fler idéer? Kan det vara partikelfilter eller gillar helt enkelt inte motorn Preems miljödiesel med tallolja och annat otyg?

    Tacksam för fler kreativa idéer!!
     
    Bengt Rehngren gillar detta.
  8. vippen

    vippen HBK Medlem

    Inlägg:
    798
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Blir det någon skilnad om du kör och har kablen till massemätaren bortkopplad?
    Jag tror fortfarande på massemätaren
     
  9. vippen

    vippen HBK Medlem

    Inlägg:
    798
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    Sök på you Tube man kan kolla en MAF sensor som det heter ganska enkelt själv
     
  10. Pelle61

    Pelle61 HBK Medlem

    Inlägg:
    94
    Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12185
    Ska testa att koppla bort den nästa gång den bråkar. Ska också leta på tuben! Tack för tipsen!!!
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.