• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Lite uppdatering: Har varit på kreta badat i 30gradigt vatten och druckit ouzå. Blev magsjuk min vana trogen och fick flera sprutor och antibiotika och blev påtvingad en blodtrycksmedicin som nästan fick mej att gå ner för räkning.
Har besiktat min husbil med godkänt, enda felet man upptäckte var att vänster bakstötdämpare hängde lös i övre fästet, det förklarar varför den kändes vinglig efter att jag fyllt vattentanken och toalett tanken säkert 120kg extra på vänster sida.
Har fått det fixat nu med en ny bult i nedre fästet där den gängat upp sej och ramlat bort.
Nästa besiktning oktober 2020 och sen försvinner skatten vid årskiftet!
Trots allt blir man lite sugen på att åka söderut nu när det stora mörkret närmar sig, visst är det fel på bilen och problem med gasolen men ska försöka fixa det.
Köpte en 60w solpanel idag för 650kr och en dito 20A PW regulator för 200kr som klarar två solpaneler så då byter jag den jag har som fungerar men ingen dispay. Jo så klart är en bättre regulator önskvärd men eftersom batteriet bara är 75Ah så räcker det bra har ju en 75w solpanel på taket innan som fungerat bra så 130w solpanel blir bra, men om man ser till verkligheten så ger det kanske max 80watt om man räknar bort glädjekalkylen men det ger ju 7 A i laddström.
Vad jag är ute efter är att jag ska kunna köra min kylbox med kompressor kontinuerligt eftersom kylskåpet dels slocknar ibland är svårt att tända och drar gasol.
Jag har dock tagit höjd för kylan och tömt vatten och toaletten frostskador kan förstöra mycket på en husbil.
Kommer förmodligen att göra en ny och bättre avskiljning av hytten och boutrymmet så det blir ändå bättre isolering, i en kall natt i Tyskland flyttade jag min säng temporärt till mitten av boutrymmet eftersom det var kalldrag från hytten men det blev väldigt opraktiskt att klättra runt sängen.
Problemet när man åker söderut är att man på något sätt blir strandsatt där tills våren närmar sig eftersom väglag och kyla gör det väldigt jobbigt att köra hem på vintern, så man måste vara rustad för det.
Har räknat fram och tillbaka på kostnader osv. Det jag kommit fram till är när man väl är på plats i sydeuropa kostar det inte så mycket men det blir billigare att flyga och ha boende därnere men ett kalt hotellrum med en usel säng lockar inte och sen möjligheten att se nya saker istället för samma ställe gör ju att husbilen är bättre. Man kan visserligen bo 2månader i las palmas för 10000kr men då är ju boendet väldigt enkelt och inget man kan trivas med under så lång tid.
Nu när jag varit iväg en gång så vet jag mycket mer vad man förvänta sej och vilka vägar som man kan köra, kommer knappast köra i 3 veckor för att komma ner, körde ju hem på 8 dagar men det var ju extremt för en gammal husbil.
Livet går ju inte i repris man får försöka uppleva så mycket man kan och orkar för sen när man ligger där och inte kan mer så ska man inte gräma sej för det man inte gjort utan tänka tillbaka på minnena man har.
Klart du ska iväg igen :)

Rörande kyl och el, vet inte hur det funkar på dessa breddgrader men iallafall här uppe så ska man nog inte räkna med mer än 20-30% av märkeffekten om dom ligger plant på taket.

Gas är grymt för att driva kylen iallafall om det inte är för varmt, jag har åkt båt hela livet och då med elkyl och det är katastrof jämfört med gas.

Men stick iväg, kör lungt så håller sakerna mycket mycket bättre och njut av resan.

Avis på dig som kan sticka iväg det kan inte jag ännu...:)
 
F

F.d. 22252

Guest
I somras gick kompressorn i kylboxen 8min / tim. så den drar inte mycket el. Sen klarar den ett antal minusgrader om man vill lagra frusen mat, fast när man inte har med sej en micro så har man väl inte så mycket nytta av det. Tar inte många minuter innan den blir kall, kylskåpet klarar inte så mycket. Vet du om man kan skruva loss siktglaset i kylen och kanske kunna blåsa brännaren ren med tryckluft? Kan ju inte få ut kylen utan att riva klickgolvet som ligger framför fötterna.
Ska limma fast solpanelen med sikaflex har skarvat kabeln och borrar ett hål i taket så jag får in kabeln, tätar med sikaflex och limmar fast kabeln på taket så den inte fladdrar i luftdraget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Däck ska ju inte få sprickor efter så kort tid du får titta på märkningen när det tillverkades, det värsta är att är ett dåligt kommer de andra efter om det inte är så att du kört med för lite luft. Min bil hade ju sprickor i alla däck men bra mönster men de var jättegamla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det verkar ganska märkligt måste vara tillverkningsfel.
Har varit uppe på taket på husbilen och limmat fast solpanelen borrade hål innifrån det gick jättebra men lite otäckt att trampa fast solpanelen på kanten av taket jag fick ju sätta den där det lutar lite men var perfekt väder. Undrar hur lång tid det tar innan det härdat eftersom det inte lär komma in någon luft i mitten av panelen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
I somras gick kompressorn i kylboxen 8min / tim. så den drar inte mycket el. Sen klarar den ett antal minusgrader om man vill lagra frusen mat, fast när man inte har med sej en micro så har man väl inte så mycket nytta av det. Tar inte många minuter innan den blir kall, kylskåpet klarar inte så mycket. Vet du om man kan skruva loss siktglaset i kylen och kanske kunna blåsa brännaren ren med tryckluft? Kan ju inte få ut kylen utan att riva klickgolvet som ligger framför fötterna.
Ska limma fast solpanelen med sikaflex har skarvat kabeln och borrar ett hål i taket så jag får in kabeln, tätar med sikaflex och limmar fast kabeln på taket så den inte fladdrar i luftdraget.
Tyvärr, har har aldrig mekat med kylskåpet så jag kan inte säga faktiskt men däremot lyckades farsan fixa sitt kylskåp förra året, han plockade isär något via ventilationsgallret efter att jag hittadt några bilder på webben från utsidan av husvagnen, det mesta brukar gå att fixa utan att riva ur saker bara lite bökigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja har öppnat vid nedre gallret en gång men det såg väldigt svårt att komma åt den vägen satt långt in och en bit ovanför med plåtar över, det var därför jag undrade om det där glaset som man ser lågan igenom kunde skruvas ut inifrån då kunde jag med en ångrengörare blåsa in där och bli av med sot som verkar sitta där.
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet med kylskåpet är att det är svårt att starta och det händer att det slocknar när man kör, misstänker att det är sot vid själva brännaren, annars fungerar det bra och kyler. Går på 220 volt men inte på 12 volt.
Tesa tejp tror jag inte på har förlorat en panel tidigare, den jag har sen tidigare sitter bra med sika, ska ju inte ta bort dom. Tejp brukar brytas ner av solen och limmet brukar torka.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man ska inte och får inte ha kylskåpen på gasdrift när man kör, hoppas du förstår varför :)

Men det är ganska normalt att den slocknar om det blåser mycket vilket det gör om man kör fort.

Jag tror du blandar ihop Biltema och 3M/Tesa tejp :) men visst man måste kontrollera att den sitter regelbundet och det ska såklart vara lätta flexibla celler.

Men limma är såklart bäst!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Får inte ha kylskåpen på gasdrift när man kör, var har du fått detta ifrån? Det enda som förbjuder gasdrift är om man åker in på ett ställe där öppen låga inte är tillåten typ tankställe, gasdepå etc. Det är möjligtvis Frankrike som förbjuder detta om man inte har krocksensor & slangbrottsventiler.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Får inte ha kylskåpen på gasdrift när man kör, var har du fått detta ifrån? Det enda som förbjuder gasdrift är om man åker in på ett ställe där öppen låga inte är tillåten typ tankställe, gasdepå etc. Det är möjligtvis Frankrike som förbjuder detta om man inte har krocksensor & slangbrottsventiler.
Hmm, detta har jag snappat upp dock i 2:a handsuppgift ska erkännas, men det kanske är fel eller?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Får inte ha kylskåpen på gasdrift när man kör, var har du fått detta ifrån? Det enda som förbjuder gasdrift är om man åker in på ett ställe där öppen låga inte är tillåten typ tankställe, gasdepå etc. Det är möjligtvis Frankrike som förbjuder detta om man inte har krocksensor & slangbrottsventiler.
Han menade nog bara att risken finns att lågan kanske kan blåsas ut när man kör .
 
F

F.d. 22252

Guest
Måste erkänna att ska jag komma in genom nedre gallret måste jag köpa ett nytt först, första gången jag öppnade satt det inget vidare skruvat direkt i plasten med små skruvar för trä.
Var väldigt smutsigt och ett nät innanför när jag konstaterat att det kändes som ett stort jobb skruvade jag ihop det och skruvarna tog dåligt hittade några skruvar som tog bättre och smetade lite sikaflex på .
Andra gången jag skulle lossa det tog jag bort skruvarna som satt fortsatt dåligt men gallret gick inte att lossa det satt bergfast med sika. Så ska jag ta bort det så måste det bli förstörande verksamhet.
Tycker det verkar enkelt med kompressorbox från waeco, den låter lite men den står ju i hytten mellan sätena så enda problemet är åtkomsten när man är där bak med isoleringstäcket monterat.
När man kör är det ju inga problem men nu ska det fungera även om man ligger still på fricamping.
På en färja får man inte ha gasen på man ska stänga av allt och får en remsa att klistra över dörren till gasolen. men de erbjuder el till en kostnad va 5 eu. Blåses lågan ut stänger ju ventilen.
Jag är mest orolig för att äta mat som legat i rumstemepratur i okänt antal timmar.
Helt omedvetet börjar jag påhejad av HBK planera en resa söderut, efter denna sommar och sommarlika höst har jag svårt att förlika mej med de värsta månaderna på året nov och dec värst är faktiskt mörkret. Den största stoppklossen är min far snart 98 som vill att jag ska sälja husbilen!
Men jag funderar på om inte enklaste vägen är den jag åkte hem alltså genom västra spanien på höglandet bra väg lite trafik och många mil på kort tid till portugal. Man slipper ju allt stök runt Barcelona.Med en lite nyare bil än min kan man säkert nå havet på en dags hård körning från gränsen. Det är betydligt billigare att stå på camping i Olihao än i Santa Pola knappt halva priset. Rätta mej om jag har fel. Men i Santa pola finns det ju massor med svenskar men det var en bit att gå om man skulle äta. Så mat måste man kunna fixa själv utan frys och micro och ugn.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hmm, detta har jag snappat upp dock i 2:a handsuppgift ska erkännas, men det kanske är fel eller?

Skulle tro det, det finns en del i klubben som kör på gasol under färd. Detta med förbudet i Frankrike är något som någon skrivit på forumet. Hur som helst, kanske finns det någon i klubben som vet vad som gäller i de olika EU-länderna. I Sverige är det vad jag vet godkänt att köra med gasdrift av kylskåpet under körningt. Själv har jag ett AES-skåp & använder således 12-voltdrift under körning.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fram till 2007 var det tillåtet att köra med gasolen tillkopplad i de allra flesta länder, UTOM I FRANKRIKE.

2007 trädde kravet på "krocksensor" i kraft, och för husbilar nyare än så måste husbilen ha en krocksensor för att man ska få ha gasolen inkopplad under färd.

Den som vill veta mer kan lyssna här på en sakkunnig: Nya regler för gasol i husbilen? - Förmiddag i P4 Jönköping

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen