• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

juan.norte
Jag tvivlar på att det är tillåtet i Sverige att ha antibiotika och tillväxthormoner i fodret. Men som jag skrev, det skulle vara intressant om en köttbonde informerade oss om det. Med tanke på att även köttbönder äter kött så tror jag inte de vill ha sådana tillsatser i fodret.

Doften av tomat sitter i kvistarna. Köp kvisttomater så märker du det. Men det kanske bara finns i Sverige.

Jag har inte bott så många år på landet men jag har tyckt mig märka att många bönder brukar ha två kalvar som går för sig själva och äter gräs. Bonden vet ju vad som finns i fodret och behåller dessa två kalvar för eget bruk, kanske!

Jag käkade riktiga mogna tomater i Spanien på det glada femtiotalet så jag vet hur en riktig tomat ska smaka! Dagens industritomater intresserar mig inte och jag skulle inte betala pengar för något sådant! GB köper det ibland men dom blir ofta liggande så det är bortkastade pengar!

Jappe
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Otroligt bra tråd!!
Men... Var skall man handla?
Jag vill köpa kött och fisk som inte är uppumpad med vatten och kem, så länge vi konsumenter väljer det minst dyra kommer det att vara så här... eller?!:confused:
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Men... Var skall man handla?
Jag vill köpa kött och fisk som inte är uppumpad med vatten och kem, så länge vi konsumenter väljer det minst dyra kommer det att vara så här... eller?!
Strävan efter perfektion är beundransvärd, men det förutsätter kunskaper vi ännu inte har. Min tro är att Paretos princip gäller här som i väldigt många andra sammanhang, 20% av insatsen ger 80% av utfallet.

Jag koncentrerar mig på att eliminera sådant som försämrar min diabetes typ 2 (sockersjuka) och inflammationer som driver autoimmun sjukdom (Ankyloserande spondylit, M. Bechterew). Utöver detta undviker jag gärna mat som innehåller tillsatser som skall kompensera för undermåliga råvaror eller ge produkten en onaturligt lång hållbarhet.

Det finns en E-tillsats, E621 (natriumglutamat) som även kallas smakförstärkare. Vilken kvalitet har råvarorna om man känner sig manad att tillsätta en smakförstärkare?

Läs därför innehållsförteckningen och se hur många tillsatser som finns efter huvudingredienserna. Är de många så låt förpackningen ligga kvar på hyllan. Undvik även allt som annonseras som "nyttigt".

Mat karakteriseras både av vad det innehåller och inte innehåller. Ur den bemärkelsen kan biodynamiskt odlade produkter ha vissa fördelar då de förhoppningsvis har låg andel gifter. Trolldomsdelen, å andra sidan, är bara tragisk.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Ja, det är frågan! Jag ska åka till EKO-KÖTT i Varekil på Orust som slaktar själva och köper köttråvaran (hemskt ord) lokalt. Jag ska fråga vad fodret innehåller och om de pumpar in natriumnitrat i köttet!

Jappe


Ska bli spännande och se vad de svarar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det var mycket folk i butiken så det kunde inte bli ett ingående "förhör" men vi fick i alla fall veta att köttet kom från Orust och Tjörn och var fritt från tillsatser men till korven använde de nitrit eftersom folk vill ha vacker färg på den. Jag återkommer när det gäller djurfodret! Eftersom katterna inte uppskattar handelns plastkött ska vi bjuda dem på riktigt, rått kött utan tillsatser och se vad de tycker om det!

Jappe

PS. Folk börjar bli medvetna om matfusket vilket märktes i butiken när vi var där kring lunch. Knappt en köttbit kvar!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vår freddie, andalusisk blandrashus, älskar äpplen och päron. Men skalen äter han bara på de ekologiska. ... Vet inte hur han vet?

Jyrki
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hittar ingen trolldom, bara uråldriga kunskaper och sunt förnuft.
Rölleka, kamomill och brännässla i komposthögar avses göra så att kalium och kalcium omvandlas till kväve.

I min värld är detta vare sig "uråldrig kunskap" eller "sunt förnuft". Det finns gott om liknande absurditeter invävda i Rudolf Steiners tankar. Googla och häpna över att sådant förekommer i Sverige idag.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Läste ett test av spannmål i någon dagstidning en tid tillbaks. Vart mängden miljögifter och tungmetaller mättes, fans även siffror på näringen.
Dom biodynamiska produkten gick ur testet som klar vinnare.
Tyvärr kan jag inte hitta tillbaks till testet, men är man interserad finns det säkert liknande info att hitta om man söker.

Det ända som är säkert, är att inget är säkert.
Det finns flera sidor av ”vetenskapen”

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/jordbruk/Rapport_om_miljögifter_i_slam.pdf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Under över alla under! Här sker märkliga ting! Godissuget är borta, helt borta! Jag kan inte dricka kaffe längre, som jag gjorde tidigare, med tre bitar i en full mugg! Det smakar sött och äckligt! Nu kommer kaffesmaken fram, en smak som jag dolt i onödig sötma tidigare!

Detta gick väldigt fort, fortare än jag trodde var möjligt! Det var mycket svårare att sluta röka!

Jag har tydligen på bara några dagar kommit ur matindustrins "söta strupgrepp" på människan! (Sweet and soft killing)

Underbart!


Lönsam målgrupp för industrin är barn! Det ska gödas i tid, det som överviktigt och sjukt ska bli!

images


Sådan här mat äter folk till frukost och tror att det är nyttigt. Dom kan lika gärna äta direkt ur sockerpaketet! En läkare sade att paketet är nyttigare än innehållet eftersom det i alla fall innehåller fibrer!

chart


Inte konstigt att ungarna i USA är tjocka!

Jappe
 
Senast ändrad:

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: LCHF. Läs detta!

Under över alla under! Här sker märkliga ting! Godissuget är borta, helt borta!
Underbart!


Lönsam målgrupp för industrin är barn! Det ska gödas i tid, det som överviktigt och sjukt ska bli!

images


Jappe

Hur gör man för att få bort godissuget och längtan efter 2 st. onödiga kvällssmörgåsar???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Enkelt husbilar! Ät mat som du blir mätt av! LCHF!

Ät inte sådant här!!!

Lönsam målgrupp för industrin är barn! Det ska gödas i tid, det som överviktigt och sjukt ska bli!

images


Sådan här mat äter folk till frukost och tror att det är nyttigt. Dom kan lika gärna äta direkt ur sockerpaketet! En läkare sade att paketet är nyttigare än innehållet eftersom det i alla fall innehåller fibrer!

chart


Inte konstigt att ungarna i USA är tjocka!


Frukostflingor innehåller mycket glukossirap! Så här står det i Wikipedia:

Glukossirap kan tillverkas genom att man blandar majsstärkelse med propylenoxid och fosforoxiklorid. En kemisk reaktion inträffar och saltsyra och fosforsyra bildas samtidigt som stärkelsen i majsen kloreras. Om den färdiga blandningen skall få en ljus färg behandlas den med svavelsyra. Blandningen snabbtorkas sedan till ett pulver och används till exempel i frukostyoghurt, fiskgratäng eller salladsdressing[1].

USA har ett enormt majsöverskott och någonstans ska det ju ta vägen! Man kan ju inte göra whisky av alltihop...eller stridsgas!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

En annan som slagits med vikten hela livet och provat alla grejer för att tappa ett hekto, man vet att både socker och fett är värre än knark.

Handla.jpg

Man ser det inte som fett. Man ser en winerschitzel.
Man ser inte sockret. Man ser en smaskig macka.

Intressant med anticanser mat. Man börjar ju tänka till när man hamnat på fel sida om 50.

Vissa saker hör ju livet till. Ska man avstå allt blir det mindre värt. Men det är ju klart. Ska man sitta på Bahia vid 70 år kanske man ska ta till sig en del.

Kul om man hade lite recept att titta på?

Synd på ölen... Det är ju så gott.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Sir Mclain, du kan ju börja med att ta bort potatis, pasta, ris och bröd! Det har vi gjort; inga problem! Uteslut bröd helt (stor bov i sammanhanget) och lägg påläggen på en tallrik i stället! Rödvin är gott och nyttigt numera! Och ät inte frukostflingor!!!

Jappe
 
Toppen