• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Trumapannor säkra? Vår smällde och sköt sönder ventil

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
När vi idag skulle testa värmepannan att värma vatten i vår nyinköpta begagnade Pössl Win2 -2012 hände något mindre roligt.
Ett par minuter efter att jag vridit på truma combi4-pannan på reglaget i bodelen hördes en hög smäll! Vi pratar alltså gevärsskott eller motsvarande. Sedan lät det som om Truman gick igång.
Snabbade mig förstås att stänga av pannan och vred av ventilen på gasolflaskan.
Då upptäckte jag att smällen skjutit sönder plastgrejen på Trumans avgasutlopp!
Hittade en del ca tre meter från bilen, men den del som täcker röret är spårlöst borta (på månen?).
Vågar knappt tänka på vad som kunnat hända om någon befunnit sig utanför bilen vid ventilen. Eller om vi stått parkerade intill en annan husbil...
Vad jag förstår har jag följt manualen för att först fylla beredaren och slå på pannan osv.

Det här känns verkligen inte som en bra start på vårt husbilsliv.

Har tre månaders garanti så bilhandlaren får förstås stå för felsökning o ev reparation av truman. Bilen är dessutom gasoltestad av firman med ok i protokollet strax före vi köpte den.

Kan tillägga att jag tidigare provkört pannan för värmen i bodelen utan problem.

Vet någon här i forumet vad som kan ha orsakat smällen? Är det ett vanligt problem med Truma 4?
Kunde något allvarligare ha inträffat som en brand?

Till sist: vågar vi köra och sova säkert i husbilen med denna sak under huvudkudden?

Tacksam för svar!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla svar och funderingar!
Några förtydliganden:
- Installationen vet jag inget om. Ser ut som den kan vara gjord av Pössl från fabrik. Inga tecken på att den är eftermonterad (ser inga gamla skruvhål eller liknande) Tror inte bilfirman har ngt med den att göra iaf.
Håller med om att avgasslang-dragningen verkar märklig med den långa krökta slangen. Men som sagt: ser ut som om den alltid varit så.

- Jag har aldrig brytit strömmen till pannan på onormalt vis, förutom att stänga av med vanliga vredet på panelen och då antar jag att den ska ventilera ut gaser osv.

- Nu senast när det small så hörde jag först fläkten (tror jag) surra ca 15-30 sekunder.

Status just nu:
Bilfirman ska tillse transport de 30 milen ned till dem (det kommer någon och hämtar husbilen). De har även kontaktat Truma Sverige som tydligen är väldigt intresserade av explosionen och ska undersöka pannan. Min förhoppning är förstås att eländet byts ut helt och inte bara repareras (litar inte på den för fem öre nu). Hoppas verkligen att de gör det.
Hursomhelst känns det iaf bra att både bilfirma och Truma verkar ta detta på allvar.

Verkar dock som om vi blir utan bilen under minst 2 veckor :-(.
Tycker ni att jag kan kräva någon form av kompensation för detta trassel eller är deras insatser normala och vad man kan förvänta sig? Har funderat på att begära en ersättningsbil under tiden men den kommer nog mest stå parkerad.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Årsmodell 14, byggd hösten 13.
Min teori är att de fått fel slang till en annan modell och i stället för att gå och byta till rätt, klämmt dit den de hade. Men det är bara en konspirationsteori dock grundad på en mångårig erfarenhet från fordonsindustrin.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
En intressant sak vore att ta kontakt med föregående ägare och höra om han överhuvudtaget använt truman.
Om så är fallet borde han råkat ut för samma sak, om han inte haft nåt specialsätt att tända den.
Mycket märkligt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ja det vore intressant att veta mer om installationen. Kanske bilfirman/truma gör lite efterforskningar nu när pannan ska rivas o undersökas. Men: även om slangen är lite knepigt dragen borde väl en fungerande truma ha någon form av säkerhetssystem som gör att den inte ens försöker tända om det riskerar att smälla.
Allvarlig brist annars.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Uppdatering: idag kommer en representant från bilfirman och hämtar husbilen och kör den de 30 milen till dem.
Känns bra att det händer lite saker. Men känns samtidigt lite osäkert att allt kommer att hända så långt bort från där man är. Svårt att hålla koll och tillse att deras hantering görs noggrant och skyndsamt. Alltid bra när man kan svänga förbi fysiskt och kolla läget.
Nåväl, får väl bruka telefoni och andra moderna kommunikationsmetoder lite mer frekvent.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur ska
Ja det vore intressant att veta mer om installationen. Kanske bilfirman/truma gör lite efterforskningar nu när pannan ska rivas o undersökas. Men: även om slangen är lite knepigt dragen borde väl en fungerande truma ha någon form av säkerhetssystem som gör att den inte ens försöker tända om det riskerar att smälla.
Allvarlig brist annars.

Hur ska Truman veta ifall en slang är felaktigt monterad, eller ev. felaktig slang :):)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Dom kan sätta en gubbe på månen så varför inte ett säkerhetsstopp på en panna som eldar en synnerligen lättantändlig och explosiv gas?
Sensor i avgasslangen kanske?
Men vad vet jag som bara varit husbilsägare i några veckor :)?

...jag kan bara inte sluta tänka på vad som hänt om någon varit nära utblåset eller legat i sängen ovanpå pannan när smällarna kom. Blir nästan lite kallsvettig.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Tror inte att slangdragningen gör något om inte slangen var skadad inuti. Risken att innerslangen varit lite skadad finns ju, det syns ju inte utanpå! Truman har säkerhetssteg i tändförloppet så det är nog inte fel på själva pannan. Gasol är mycket svårare att tända än bensin eller diesel. Glas/luftblandningen måste vara väldigt exakt för att gasol skal brinna, därför tänder den alltid med en liten puff.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det har onekligen varit en häftig böj på den inre rostfria slangen. Böjer man en sådan för mycket så separerar den i skarvarna. Scenario: Inre slangen läcker ut gasol i den yttre när pannan ventilerar. När sedan pannan tänder så BOOM.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Peter: om jag hajar rätt så är det en ventil på den här modellen som alltid är öppen men som ändå väderskyddar. Alltså inget lock som varit stängt.

Wizard: intressant och möjlig teori. Men knepigt att den som installerat (på pössl verkar det som) dragit slangen så tokigt om det finns risk för explosion.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vanliga bilar byggs med robotar men husbilar byggs av omotiverade fabriksarbetare. Några av mina fel var relaterade till det. Så jag är inte ett dugg förvånad om det skulle vara så. I ett annat fall jag haft med Eberspächer så hade jag många samtal med den tekniska chefen om en installation i ett fordon. Han ojade sig om att dom höll utbildningar hela tiden för bilmekanikerna men det fungerade ändå inte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vanliga bilar byggs med robotar men husbilar byggs av omotiverade fabriksarbetare. Några av mina fel var relaterade till det. Så jag är inte ett dugg förvånad om det skulle vara så. I ett annat fall jag haft med Eberspächer så hade jag många samtal med den tekniska chefen om en installation i ett fordon. Han ojade sig om att dom höll utbildningar hela tiden för bilmekanikerna men det fungerade ändå inte.
Ja, så kan det ju vara men har man ingen slutkontroll av fordonet innan leverans till fförsäljningsstället? Det borde det finnas, en HB är ju mycket dyrare än en PB så det bord tillverkaren kosta på sig. Det handlar ju trots allt om märkets renomme'
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det borde finnas, jo tack det hade varit önskvärt. I hur många trådar har detta varit uppe genom åren? Tillverkaren brister, importören brister och återförsäljaren brister. Eller skiter i det, hittar kunden felen så åtgärdar man, återkommer inte kunden så har man sparat dom pengarna.Nu vet vi inte om det är truma eller Pössl som brustit i detta fallet.
 
Toppen