• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag igen. Veckorna rinner iväg och det är dags att ställa av husbilen. Nu väntar jag bara på rivningsbesked från Flygklubben men tror att det inte blir i vinter så då skall motor mm bytas. Hoppas veta detta bestämt nästa vecka.

Annan renovering pågår ju och skrider framåt även detta. Har slipat ramen skärm stag mm och grundat detta och idag målade jag den bakre delen av ramen som bär motor mm.
Valde svart två -komponent bilfärg som blandades efter anvisningar och så sprutades det. Valde denna typ av färg för dess hållbarhet. Den förra flakmoppen jag fixade använde jag ett oändligt antal sprayburkar och trots detta blev det inte riktigt bra. Sprayburkar ger för tunn färghinna.
Två fylliga lager har sprutats på och torkar nu någon dag – till på söndag då jag kommer att vattenslipa alla ytor med 1200 – 1500 våtslippapper och sedan ytterligare ett lager färg. Då skall det klara fuktig och salt väderlek. Detta med mellanslipning på en ram är inte så rolig och tar säkert lång tid men det blir både bättre och ger högre glans. Skall ju också ha några ränder på såväl ram som skärm så det sista färglagret med svart färg kan komma att ersättas av några lager klarlack. Ränderna maskeras ju med maskeringstape och även om jag använder en blå platsfolietyp av tape så blir det ändå en skarv som man kan känna och den kan fixas bort med klarlack över hela härligheten.

I morgon inget jobb utan skall fira min äldre broder som fyller 83 år idag.
Grattis Broder Thore vi ses i morgon.

Trevlig helg till er alla.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • ram.jpg
    ram.jpg
    147,8 KB · Visningar: 6

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Torsdag och denna vinters första snö faller just nu. Vitt och fint ute.

Jobbar vidare i garaget med flakmoppens ram, slipar och lackerar, slipar o lackerar.... Valde ju svart färg och då skall det se blankt och fint ut. Tycker att det blev ganska lyckat även om jag kunnat varit lite noggrannare med spackling men va f-n det är ju bara en moppe och det blir snart skrapor mm då moppen ju skall användas.
Lite trångt på arbetsbänken då ännu motorn till husbilen tar plats men hjärterum och stjärterum.
Började montera ihop prylarna idag. Motorn på plats, skärm med stag samt styrstången som fått ordentligt infettade lager. Dessa lager är ju typ cykellager och har inga riktiga dammskydd och vatten, damm mm kommer in vilket på sikt medför rostiga kulor och lagerskålar. Slits då fort ut.
Framhjulen har samma typ av simpla lager men det finns lite modernare fälgar med moderna tätade kullager så jakten på denna typ av fälgar om det nu inte är möjligt att med hjälp av min lilla mekverkstad svarva om mina fälgar.

Nu blir det ett litet avbrott och en härlig tur till barn o barnbarn i Grundsund över veckoslutet.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    883,8 KB · Visningar: 7

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering- nu flakmoppen-mc.

Ja allt går framåt med flakmoppen.
Passar in de olika delarna att lira tillsammans, smörja lager som egentligen har sitt ursprung från vanlig cykel och med undermåliga kullager för bruk på mopeder. Jagar nya framhjul för vanliga normala SKF lager och hittade sådana hos mopeddelen.se.

Dagens jobb blev dock inte jobb på flakmopeden utan på min Triumph motorcykel som skulle till vinterförvaringen. Ville inte starta och med kärvande trottlar så blev det transport hem till garaget för vidare åtgärder. Kör tyvärr alldeles för lite med hojen- det är en 2002 ärs modell och körd enbart ca 800 mil- trippmätaren anger årets åkning. Det är inte bra alls. Mc åkandet avtog drastiskt i o med jag började med husbilen så jag skyller på den. Frågan är om man inte skall avyttra denna, har dessutom en gammal Honda CX som går lite mera men är ordentligt mycket långsammare och därmed tråkigare......:confused::rolleyes:
Imorgon firar vi från jobb mm och drar till Metropolen Murjek över veckoslutet. Åker med SAS.
Ryktas om att det kan gå att åka snöskoter........
Återkommer :mcride::music-icon::music-icon:........
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • okt 2012 031 Trajan.jpg
    okt 2012 031 Trajan.jpg
    3,4 MB · Visningar: 10
  • okt 2012 032  Trajan.jpg
    okt 2012 032 Trajan.jpg
    3,4 MB · Visningar: 9

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tjena Bror. Hoppas du får snö i Murjek så du får testa årets första skoterrace.Vi är just nu på Camping Marjal som ligger strax väster om Torrevieja, åker vidare mot Bolnuevo där vi stannar till april.
Soliga hälsningar Alf.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
kan ju lätt påstå att jag avundas er som bara har det varm o skönt. Å andra sidan så kan du ju inte åka skoter och det är en stor brist, eller......
Talade med min svåger i Murjek och han påstår att det är 20 cm och att man börjat med skoterspåren. Härligt
Ha det jättegott nu i värmen
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gnetar på med objekten i garaget, men har också konserverat motorerna på flygmaskinen. Det är mycket nu...
Ombyggnaden av flakmopeden fortgår med en del problem såsom ändring av motorfästen, fäste fär förgasaren, ändring av avgassystemet för att röret skall gå fri från startmotorn mm mm, små problem.

Triumphen har fått sin motoröversyn och startar nu lätt. Problemet med Trajan är att om den står för länge så fastnar spjällaxlarna i förgasarna och då blir det tank bort och en massa jobb. Svag punkt och lösningen är kör mera mc men tiden...vädret...väglaget!!!???

Husbilen städad och fin på sin p-plats. 10 - 11 grader invändigt, som jag skrivit tidigare ständigt kopplad till 220 volt. Skönt, har lite småpyssel att göra och då är det gott med lite värme ombord, typ ändra lite på en hylla på toan, montera en kort ledslang under denna för bra ljus, kanske någon mera belysning någonstans.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    107,4 KB · Visningar: 9
  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    146,6 KB · Visningar: 12
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Gnetar på med objekten i garaget, men har också konserverat motorerna på flygmaskinen. Det är mycket nu...
Ombyggnaden av flakmopeden fortgår med en del problem såsom ändring av motorfästen, fäste fär förgasaren, ändring av avgassystemet för att röret skall gå fri från startmotorn mm mm, små problem.

Triumphen har fått sin motoröversyn och startar nu lätt. Problemet med Trajan är att om den står för länge så fastnar spjällaxlarna i förgasarna och då blir det tank bort och en massa jobb. Svag punkt och lösningen är kör mera mc men tiden...vädret...väglaget!!!???

Husbilen städad och fin på sin p-plats. 10 - 11 grader invändigt, som jag skrivit tidigare ständigt kopplad till 220 volt. Skönt, har lite småpyssel att göra och då är det gott med lite värme ombord, typ ändra lite på en hylla på toan, montera en kort ledslang under denna för bra ljus, kanske någon mera belysning någonstans.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar Bror

Snyggt jobb med flakan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Imponerande resultat i dina projekt!
De små jag vågar mig på blir till "körbara", dina stora och imponerande blir till "nyskick".
Fortsätter med intresse att kolla din tråd.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Friskt kopplat - halva brunnet säger man ju, men inte i detta fall. Har kopplat all elektronik noggrant vilket betyder lödda skarvar och flatstift. Återstår nu i detta att bygga en passande låda för all el att montera under flakets golv. Vattentätt förståss. Har inte fyllt på bränsle ännu med motorn startade omedelbart på en liten snaps och är nöjd med det så länge.
Väntar nu på styre och styrstolpe och sedan montera handtag och wires .Långsamma framsteg...
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fantastiskt, nu går kinamotorn. Svetsat ihop avgasröret - snacka om dåligt material, bara slagg och porer till att börja med. All el rätt kopplad så motorn startade direkt. Går lugnt och fint. Fantastiskt med 4-taktare.
Nu gäller det att hitta prylarna som saknas så att flakmoppen blir komplett o körbar.
Skulle egentligen varit på Västerås Flygplats och konserverat motorerna på flygmaskinen men det blev problem med oljeleveransen idag - det är en speciell olja som förhindrar korrosion, oljan fylls på och sedan skall motorerna varmköras tändstift bort och sprutas olja i cylindrarna - så det får bli i morgon.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Trevlig kväll.
Hälsninar Bror
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Triumphen har fått sin motoröversyn och startar nu lätt. Problemet med Trajan är att om den står för länge så fastnar spjällaxlarna i förgasarna

Får du problem med förgasarna på gammelmotorer så försök få tag i bensin som inte innehåller alkohol eller blanda med nån tillsats.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inget garagearbete eller jobb med husbilen denna helg.
Tillbringade helgen i hangaren på Hässlö/Västerås flygplats och roade nig med att konservera motorerna på flygmaskinen. Tjock ,kladdig, fet speciell olja för konservering.
Om man tycker att det är trångt och halvjobbigt att jobba husbil så är det bara en bråkdel av att jobba med flygplansmotorer. Trångt så det förslår, t:ex ta ur batteriet, då är det bra att vara pygmee för det sitter illa till i planets bakre kroppsdel. Tungt är det också och många vassa plåtkanter.
Nåväl motorerna klara och nu återstår resten av maskinen. Tvätta städa putsa kolla luft i hjul, tryck i landningsställets stötdämpare och ett femtiotal punkter ytterligare så även del av nästa helg går åt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Det var ett tag sen. Men sluta gnälla om ditt flygplan. Jag blir ändå avundsjuk.

Ha de bra! Men lite ont får du räkna med.

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
Ja det var ett tag sedan. Hur går det med din husbil? Gnider du fortfarande på lacken för att få den blankaste husbilen:D:D:D
Klagar inte men det går åt minst två knogar varje gång man meckar flygplan. Det torde vara ovana för så minns jag inte att det alltid varit. Har ju skruvat mycket på gamla flygplan genom åren.
Jaja det som nu är kvar inför vintern är inte så betungande, egentligen bara kontroller och justering.
Ha det så gott Alve.
Hälsningar. Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Studerar fortfarande billackering i tryckta alster. Har hela tiden slarvat med sprutinställningen och skaffat mig extra jobb.

Nu är det husrenovering som gäller. Ett sätt att få vintern att bli kortare. Inomhusjobb alltså.

Har spolat rent värmesystemet på husbilen idag och satt upp snöskärmarna.
Glykolblandningen i systemet bör bytas vartannat år. För mig var det 10 år senast. Vattnet var svart. Såg ut som oljeblandat. Har inte fått ur luften ännu.
Gnetar som vanligt vidare.

Du är otrolig Bror! Du måste ha svenskt rekord i antalet projekt. Har inte hört något om sportdykning och fallskärmshoppning. Jag kanske slår dig där. Har flugit fallskärmshoppare en gång på Malmslätt. Det var så dåligt väder att man avstod från hoppning. En av killarna sa att det var första gången han varit med om en landning med flygplan. Jag gillade inte alls att flyga med en dörr bortmonterad.

Ha re!
Alve
 
Senast ändrad:
Toppen