• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremshaveri p.g.a kylan

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Biltillverkarnas sätt att räkna årmodeller är ju en historia för sig och inte har det blivit lättare de sista åren. Vår bil står som en 2008, vi hämtade den i februari så den måste ha tillverkats (bodelen) under 2007. När jag ser hur många "recall" som fanns (och åtgärdats på garanti) så kan den troligen inte stått allt för länge på lager. Den nya modellen kom troligen till 2007.
Leffe
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Ok Leffe,
jag har ingen större erfarenhet av Fiats modeller, men det verkar som om de byter ganska ofta? Jag har en 02:a 2,8 och den är precis i ett modellbyte har jag fått veta av Mekonomen. Men visst är det väl så att årsmodell räknas numera när den sålts och registrerats? Inte det år den lämnar fabriken?
KG
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Det är nog ursprungstillverkarens modellbeteckning som är avgörande, misstänker jag.
Men garantiåtaganden står återförsäljaren för.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Biltillverkarnas sätt att räkna årmodeller är ju en historia för sig och inte har det blivit lättare de sista åren. Vår bil står som en 2008, vi hämtade den i februari så den måste ha tillverkats (bodelen) under 2007. När jag ser hur många "recall" som fanns (och åtgärdats på garanti) så kan den troligen inte stått allt för länge på lager. Den nya modellen kom troligen till 2007.
Leffe

250 modellen kom islutet av -06. Vår förra -07a uttagen maj 07 .Var schassit från 06.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Man borde ju kunna avläsa på chassienummret på bilen vilken årsmodell bilen/chassiet har sen kan ju inte bodelsbygget vara äldre än bilen .

Hittade detta :


Alla biltillverkare ska följa en ISO standard när det sätter chassie nummer på bilarna.

Alla Fiats chassienr börjar på ZFA

Z säger att bilen kommer från Italien FA anger att det är en Fiat.

Fjärde tecknet och fyra framåt dvs samanlagt 5 tecken anger karossen, tror att det visar om det är kombi eller sedan eller coupe mm. Dessa siffror varierar mycket bland tillverkare.

Nionde tecknet som består av en kontrollsiffra för att veta att chassienummret är korrekt slagen. Hur den räknas fram vet jag inte dock.

Tionde tecknet visar vilket år bilen är tillverkad.
J 1988
K 1989
L 1990
M 1991
N 1992
P 1993
R 1994
S 1995
T 1996
V 1997
W 1998
X 1999
Y 2000
1 2001
2 2002
3 2003
4 2004
5 2005
6 2006
7 2007
8 2008

Elfte tecknet anger vilket fabrik bilen skruvades ihop på och består av endast ett tecken.

Tolfte tecknet och fem tecken fram, dvs totalt 6 tecken är serienummer.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Intressant Bengt-Åke !
Men det är något som inte stämmer vör min bil, för enligt din nyckel skulle min Pössel vara tillverkad 2007 fast den ursprungliga registeringen är 2006-07-25 (en 7:a)??
// Göte J
Äh jag räknade fel ! Tionde teknet är en 0:a och elfte en 7:a
 
Senast ändrad:
G

gigge

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Tror inte detta gäller alla bilar, vår -08 har 0:a som 10 tecken. En 8 finns, men först som 14. tecken. Kanske tillverkad 2007 tänker man, men det finns inga 7:eek:r i chassinummer.
Funkar inte med chassinummer på våran förra husbil heller.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Kollade våran också en 08a även vi har en nolla :confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

För oss stämmer det, vi har årsmodell 2010 och har en nolla som tionde siffra.
Men, jag är ytterst tveksam, husbilen reggades första gången aug. 2009.
Italienarna följer väl inga regler, normer eller standarder. Dom gör väl som dom själva vill och har alltid gjort så. I Italien är det inte så lätt att ändra på något eller få någon att följa något. Det är nog bara vi svenskar som följer gemensamma regler och system.
Funderar på vilken siffra som kommer att gälla för nästa års modeller, alltså 2011?
V-backen ;)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Det står tydligen kvar saabar med tillverkningsår 08 vilken årsmodell blir det på dessa när dom säljs:confused:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

2011 naturligvis om de inte säljs innan, allt enl biltillverkanas konstiga sätt att märka.
Kanske kommer det att finnas SAABar av årsmodell 2015, fast tillverkningen upphör 2010?
Leffe
 

funas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4202
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hej Bengt-Åke !
Kan bara instämma med andra svarande, att så enkelt är det tydligen inte.
Mitt reg.bevis säger Årsmodell: 2009
Tionde tecknet är en nolla.
Jag har väl fått en tidig -10 !
mvh Börje
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

När det gäller chassinummer verkar det skilja på olika tillverkare var årsmodellen finns, på VW är det 8:e tecknet bakifrån som är årsmodell. På -10:eek:rna är det ett A, alltså inte nån siffra längre. På min husbil som är en -01:a finns ingen 1:a med förrän på plats 4: bakifrån, och det finns inget Y med heller så bildelen kan inte vara tillverkad året innan heller. Däremot på mina två senaste husvagnar stämmer det.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

I det hexadecimala talsystemet är A=10, om man ska hitta ngn som helst logik..:). Fast det var ett långskott :)
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hej alla HBK jag tänker förse er med information om hur det går.
Inte hänt något denna veckan eftersom det varit många helger,
håller med föregående skribent att ämnet börjar spåra ur.
Förstår att många är väldigt intresserade, haft massa visningar.
Som sagt så kommer jag att följa upp här hur det går med vår bil

Ha en trevlig helg alla klubbmedlemmar o ni som är ute o åker i
kyla kör försiktigt
 
F

F.d. 4361

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag är intresserad av att höra hur det går med kamremshaveriet. Inte en massa om annat.Är det så svårt att starta en tråd i
ämnet som nu diskuteras? Varför förstöra för trådskaparen?

Sorry; det var jag som ställde en fråga om årsmodell när jag såg att det talades om gamla och nya modellen. Men det blir ju lätt att det blir spridda trådar när inte inläggen kommer snabbt från den som börjar ämnet..
Men jag är också lika intresserad av kamremshaveriet som du men inte lika otålig:)

KG
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag är intresserad av att höra hur det går med kamremshaveriet.
Inte en massa om annat.Är det så svårt att starta en tråd i
ämnet som nu diskuteras?
Varför förstöra för trådskaparen?
HaDe Hasse:iknowbest:


Hasse : passa på och lär dej lite nu om årsmodeller istället för hur en kamremslits av ;) ;) hihi .. Jo jag vet att tråden ändrade riktning men frågan kom upp och då svarade jag .
Tar du mjölk eller socker till kaffet ? och visps så kan en tråd få ny inriktning tyvärr , no hard feelings ??
:iknowbest:
 
Toppen