• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremshaveri p.g.a kylan

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Efter några dagar i Säfsen camping skulle vi igår börja dra oss hemåt. Startade bilen
då det bara small till o sedan var den död.
Hade innan resan upp förberett o med värme till vevhusventilationen (som fiat missat)
Varnar nu andra för o köra uppåt i kylan med fiat som tydligen inte är gjorda för det
Svenska klimatet.
Första frågan efter chocken vad gör vi, hur tar vi oss hem ca 55 mil, med packning
2 hundar,
Tack till Ingmarie o Bernt att vi fick packa med det mesta hem i er husbil o själva fick skjuts hem.Kram till er.
Åter till saken ringde HUsvagnsexpo i Bromölla de meddelade att vi skulle ta den till närmsta fiatverkstad, Ludvika.
Fick tag i bärgare i Vansbro som hämtar den nu på morronen.
Som tur är har vi ju 2 års garanti så jag hoppas inte fiat ställer till massa problem
utan att vi får hem bilen i rimlig tid igen.
För vi fick ju dock lämna massa av våra tillhörigheter kvar o glömde en del i chocken.
Det blev en lång resa hem inatt med både masssa oro o tårar. Men som maken sa det är ju trots allt döda ting.//Cina
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hoppas allt ordnar sig "smidigt" för er, ingen rolig början på året./Christer & Ann-Christine
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Oj, vilken tråkig upplevelse och bevärlig situation ni hamnade i helt plötsligt och oväntat.
Det är just dessa situationer man helst vill slippa få uppleva och försöka gardera sig mot så mycket som möjligt.
Allt kan ju hända med tekniska prylar, speciellt när kylan dessutom kopplar ett järngrepp på alla rörliga delar.
Ni hade nyinstallerad värmare för vevhusventilationen, men hur är det med det viktigaste av allt när man ska starta en dieselmotor då det verkligen är kallt, har ni någon dieseldriven Webasto motorvärmare?
Jag skulle aldrig våga ge mig upp där det är riktigt kallt utan motorvärmare.
Det spelar nog ingen roll vilket fabrikat man har på motorn när den ska startas i köldgrader utan motorvärmare. Enorma påfrestningar på motorn i dessa lägen.
Hoppas att det löser sig för er och att motorn går att reparera på garantin.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Troligtvis hade det kommit vatten på remmen som sedan frös till is. Det borde verkstaden ha koll på. Men skadar aldrig att påpeka. Fiat verkstadens ägare i Ludvika tror jag är med i HBK.
Hoppas på det bästa
bosse b
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Samma hände för en Kabeägare för ett tag sedan,detta måste gå på garantin.
Det är den nyare varianten efter 07 som vatten rinner över motorn,om den ej är åtgärdad ,mycket skriverier om Fiats Recall,(som ej blev åtgärdade).
Äldre Fiatar var detta aldrig några problem med,ej heller kallstart utan motorvärmare,men visst en E-B eller Webasto motor o cupevärmare är faktiskt värd sina pengar,även om man tycker att det är mycket med 15-20tusen kr.
En sådan är bra både för kropp o själ och för bilmotorn.utan även när gasen tillfälligt tagit slut.
När vi låg ute på jobb så den som vaknade först satte på kaffepannan och knäppte på Webaston,så när det var dags att köra var motorerna varma hytt och rutor likaså.
Frågan om att tordas köra och starta Fiat på vintern??så var nog detta haveri max,otur mina erfarenheter av många kalla mil i norr är bara posetiva.
Mvh Bernt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Webasto är bra men kostar en del.

Ni som har vattenburen värme har ett annat alternativ och det är att sätta in en värmeväxlare. Har man den med extra cirkpump så kan man värma motorn om man vill. Den blir billigare att installera och värmer även bodelen under gång vilket inte är helt fel.
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

En billigare lösning är en elektrisk motorvärmare. Efter 2 veckor på campingen på Idre Fjäll kopplade jag in värmaren ca. 12 timmar innan avfärd. När jag plockade av vintertäcket på morgonen inför hemfärd och öppnade motorhuven för att kolla så var det plus grader i motorrummet och hela motorn var varm, uppe och nere. Yttertemperaturen hade varit mellan -17 och -21 under kvällen och natten. Även batteriet var betydligt varmare än yttertemperaturen vilket också är bra vid start.

Vår bil har inte vattenburen värme, i så fall hade jag monterat en värmeväxlare just för att även få värme i bodelen under färd.

Jag håller med tidigare insändare att man skall nog se till att ha någon typ av förvärmning av motorn vid riktigt vinterbruk. Vevhusventilations värmaren har egentligen inget med förvärmning att göra även om den är viktig för vinterkörning.

Vår bil är en 2004 typ 244 Ducato 2.8 JTD , Dethleffs A6731 (som har funkat alldeles utmärkt både sommar och vinter)

Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

/Jari
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Utan att föregripa en teknisk utredning, så var det just detta som bekymrade oss med importbilar. Vi fick vår "solletkåpa" monterad utan kostnad av FIAT-verkstad (fabriken ansåg att behovet var kosmetiskt, men det kanske var billigare med reklamationer) i samband med en omfattande "recal-uppdatering". Hade de inte fixat detta, bad jag om att få köpa en och motera själv. (pris c:a 750:)
Leffe
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Vi kommer att ha alde värme samt alde växlare i bilen som är på ingång, hur funkar växlaren igentligen, är det något man behöver aktivera eller trycka på någon knapp för att den ska funka eller sköter det sig automatiskt?

Hur reverserar man flödet?

Vi skippade en Webasto då Dethleffs skulle ha 22 lök extra för den.
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hej Leffe,
vad menar du med "solletkåpa", vad är det för något?
Jag har upptäckt att man måste täcka för luftintagen på motorhuven, speciellt när det snöar.
Det sitter i och för sig en plastkåpa under, men det går inte att få bort snön p.g.a. ett galler. Snön måste smältas bort på något sätt.
Tror att jag i fortsättningen ska ta för vana att täcka över dessa galler.
Funderar på magnetgummi som är både lätt att sätta dit och ta bort. Alltså bara vid de tillfällen då vi inte har vintertäcket på.
V-backen :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Vi kommer att ha alde värme samt alde växlare i bilen som är på ingång, hur funkar växlaren igentligen, är det något man behöver aktivera eller trycka på någon knapp för att den ska funka eller sköter det sig automatiskt?

Hur reverserar man flödet?

Vi skippade en Webasto då Dethleffs skulle ha 22 lök extra för den.

Den originalmonterade extravärmaren som sitter under förarstolen på budbilar är borttagen. Knappen för den sitter till vänster om ratten vid ljusinställningen. Den öppnar en magnetventil som stängs automatisk när bilen startar. Då när man tryckt så värmer motorvattnet bodelens system om det kallar på värme. Alltså påslagen och termostaten över aktuell temperatur. På Aldepanelen har du nu slagit på värmen men ingen energikälla (el eller gasol).
När motorn är avslagen (magnetventilen öppen) och man kör bodelsvärmen startar man en extrapump som då gör att värmen från bodelssystemet värmer upp motorn.

Så fungerar det på Eura.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hej
På våran NORDIC öppnar man en kran till värmeväxlaren. Den sitter i motorrummet på de äldre modellerna. På nyare modeller sitte kopplingen inne i bodelen.
Hade värmeväxlaren på i somras då vi var i VARDÖ, (NordNorge) där var det +4 grader på morgonen när vi vaknade.
När vi sedan åkte och stannade var det varmt och skönt i bodelen.
/Vidhem
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Utan att föregripa en teknisk utredning, så var det just detta som bekymrade oss med importbilar. Vi fick vår "solletkåpa" monterad utan kostnad av FIAT-verkstad (fabriken ansåg att behovet var kosmetiskt, men det kanske var billigare med reklamationer) i samband med en omfattande "recal-uppdatering". Hade de inte fixat detta, bad jag om att få köpa en och motera själv. (pris c:a 750:)
Leffe
Du har ingen bild på denna solletkåpa , samt finns det någon som har en bild på vart vevhusvärmaren sitter på en 3 liters maskin ?
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Sålletkåpan som jag skrev om är en kåpa över de två kamaxlarna. Jag hänger inte med på tråden sä jag tar det från början.

På nya modellen av Dukato saknades en kåpa över kamaxlarna. I hålummet mellan dessa samlades vatten från vindrutan. Plastlisten i nederkant var inte tät utan vatten rann ner där. Detta uppstår under vinterperioden när bilen står med värme en tid. Följden blir att detta vatten fryser och bildar svallis som växer ner över kamhjul och kamrem. När man sedan startar vrider en startande motor sönder hela transmissionen.

De FIAT dukato som kom till Sverige blev förhoppningsvis åtgärdade av husbilsimportören via utsända servicebrev.

I mitt fall tog jag kontakt med FIAT-verstaden som gav mig beskedet att dessa kåpor inte ingick i s.k. recall. Tog då kontakt med dåvarande importör (Olle Olsson, Uppsala) som gav mig samma besked. När sedan bilen togs in för garantiåtgärder bad jag dem även ta hem en kamaxelkåpa. Tanken var att montera själv, men när jag hämtade ut bilen satt den på plats utan kostnad.

Om det är något ytterliggare som behöver rätas ut ring mig.

Hoppas det löser sig, som du förstått blir det en dyr affär.
Leffe
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Citat från ett annat inlägg.
En billigare lösning är en elektrisk motorvärmare. Efter 2 veckor på campingen på Idre Fjäll kopplade jag in värmaren ca. 12 timmar innan avfärd. När jag plockade av vintertäcket på morgonen inför hemfärd och öppnade motorhuven för att kolla så var det plus grader i motorrummet och hela motorn var varm, uppe och nere. Yttertemperaturen hade varit mellan -17 och -21 under kvällen och natten. Även batteriet var betydligt varmare än yttertemperaturen vilket också är bra vid start.

Är det helt oskadligt för motorn att ha en motorvärmare på så länge?
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag tror nog att husvagnsexpo i Bromölla
ordnar det till det bästa.
Dom är kända för att hjälpa till när det behövs.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Nu äntligen efter 2 dagar är bärgaren i Säfsen o hämtar husbilen o kör den till Ludvika.
Pratat med Peter i Kylinge o han säger att vi inte gjort något fel utan fiat har felkonstruerat bilen. Han säger också att det inte ska bli några problem för oss utan fiat ställer upp. Låter trots allt lite lugnare mitt i kaoset, han sa även att de kanske inte ens behöver riva hela motorn. Kanske har vi tur att vi inte behöver vänta allr för länge innan vi får hem den igen. Men helt lugnt blir det nog inte i sinnet förräns den står hemma på tomten igen. //Cina
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Nu äntligen efter 2 dagar är bärgaren i Säfsen o hämtar husbilen o kör den till Ludvika.
Pratat med Peter i Kylinge o han säger att vi inte gjort något fel utan fiat har felkonstruerat bilen. Han säger också att det inte ska bli några problem för oss utan fiat ställer upp. Låter trots allt lite lugnare mitt i kaoset, han sa även att de kanske inte ens behöver riva hela motorn. Kanske har vi tur att vi inte behöver vänta allr för länge innan vi får hem den igen. Men helt lugnt blir det nog inte i sinnet förräns den står hemma på tomten igen. //Cina


Skönt att det verkar ordna sig på ett bra sätt
En fråga ang. motorn,är det en 2.3l eller en 3liters motor
hälsn.Berra
 
Toppen