• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremshaveri p.g.a kylan

F

F.d. 7334

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

citat holiday:
Inte säkert det är något fel,dom motorerna rister väldigt mycket när man startar dom i kyla och dom har stått still en tid,brukar gå över efter 5-10 min körning av motorn.Hur länge hadde du igån mot
orn?


Tack holiday för att du ger lite hopp i eländet.

Jag hade den igång i c:a 20-30 sekunder.

Eftersom "Check engine" larmar så är det ju något fel i alla fall, även om felkoden inte säger något om kamremmen.
Jag vågar hur som helst inte starta den igen innan jag är säker på att remmen inte kuggat över, i alla fall inte innan det blivit plusgrader och bilen tinat upp ordentligt.
Till verkstad måste den hur som helst för att kolla varför "check engine" larmar.

Går det på ett någotsånär enkelt sätt att själv kontrollera om remmen hamnat någon kugg fel?
Om den sitter som den ska så kan jag kanske köra den till verkstad och slipper bärgningen som inte kommer att bli lätt eftersom bilen står svåråtkomligt till.

Allt gott!
Björn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

-Om jag fäller ett träd på gården och sedan varken bloggar, twittrar eller facebookar om det, har det då hänt eller är det bara en icke fullbordad handling?

Då finns det nog inte så du kan vara lugn. Det ingen sett finns inte.....:D
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

-Om jag fäller ett träd på gården och sedan varken bloggar, twittrar eller facebookar om det, har det då hänt eller är det bara en icke fullbordad handling?

Då finns det nog inte så du kan vara lugn. Det ingen sett finns inte.....:D


Och om någon ändå bråkar kan man be dem gå hem och Googla.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

-Om jag fäller ett träd på gården och sedan varken bloggar, twittrar eller facebookar om det, har det då hänt eller är det bara en icke fullbordad handling?

Då finns det nog inte så du kan vara lugn. Det ingen sett finns inte.....:D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Det finns numera ingen wire e d mellan gaspedal och spjällhus (trottel) utan allt sköts elektroniskt (fly by wire).
För att inget otrevligt skall hända skickar trotteln 2 olika signaler till motorns styrenhet om position mm (en digital och en analog) för säkerhets skull.
Om dessa inte överensstämmer eller om trotteln har fel position eller felaktigt luftflöde från den beräknade får du felkod "Electronic Throttle Monitor Malfunction".
Så var det iallafall för ett par år sedan.
Det kan bero på isbildning på trotteln/i trottelhuset. Försök värma det med varmluftpistol eller hårtork och starta igen.
//W
 
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Det finns numera ingen wire e d mellan gaspedal och spjällhus (trottel) utan allt sköts elektroniskt (fly by wire).
För att inget otrevligt skall hända skickar trotteln 2 olika signaler till motorns styrenhet om position mm (en digital och en analog) för säkerhets skull.
Om dessa inte överensstämmer eller om trotteln har fel position eller felaktigt luftflöde från den beräknade får du felkod "Electronic Throttle Monitor Malfunction".
Så var det iallafall för ett par år sedan.
Det kan bero på isbildning på trotteln/i trottelhuset. Försök värma det med varmluftpistol eller hårtork och starta igen.
//W


Hm, tack.
Det låter vettigt, stämmer bättre med felkoden.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hm, tack.
Det låter vettigt, stämmer bättre med felkoden.

Om du öppnar motorhuven kan du se om du har massa is uppe på motorns topp??
Har du det skall du inte starta motorn,då får du inte starta innan det är helt smält.
Problemet uppkommer om man har värme i husbilen och smältvatten rinner utefter framrutan och vidare ner i motorrummet för att sedan frysa över motorn.

Men som sagt ristningar får du oavsett is, det får man alltid när man startar den motorn när det är några minus och den har stått still ett tag men går över efter 5-10 min
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hallå vänner!

Var ute och startade min plåtis 130JTD 2012 i julhelgen för att kunna skotta gårdsplanen. "Check Engine" larmar och den går dessutom dåligt och hela motorn rister.

Det finns en recall på 2012:eek:r. Är du registrerad på Fiatcamper.com så kommer meddelande om det. Det är kostnadsfritt. Hade tänkt att lämna in på senhösten om vädret höll i sig (det gjorde det inte) eller nu i vår.
Samma morgon som jag skulle registreringsbesikta (nollgradigt) tändes "check engine", ringde till Kroons som gjorde plats åt mig direkt på morgonen.
I recallen skulle ett relä flyttas samt en omprogrammering göras (om relät är flyttat så ska du ha en vit färgklick på kåpan ovanför/bredvid säkringsboxen), kanske var det något mer :confused:.
Nu hade inte programmet/boxen kommit så bara relät flyttades och "check engine " släcktes.
OBS" detta gäller bara Euro 5 motorerna.

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hygglo klubbkompisar!

Det här blir ju bara bättre och bättre, nu har jag snart hämtat mig från chocken när det gick upp för valnöten där uppe att :eek:kamremmar kan kugga över :eek:
Kollade med verkstan och det finns kända "åtgärder" som ska fixas på garantin på en bil som har mitt chassinummer. Hoppas det är min bil, och att en av "åtgärdena" är att släcka "check engine" lampan.:oops:
Det var bättre förr när inga lampor fanns, då slapp man få hicka när man vred om nyckeln. Då körde man på och hickan kom inte förrän det började skramla.
Så har en nybliven husbilsägare fått lära sig att dieselmotorer kan rista vid kallstart. Det var något helt obekant för mig och min hund, vi har bara erfarenhet från bensindrivna små riskokare.
När man söker i detta forum och läser tusentals medlemmars tio års samlade erfarenheter av alla fel de haft på sina bilar så blir man ju rädd och börjar lyssna efter fel. Husbilshypokondriker?

Nu ska jag bara berätta det för jycken också, så han får igång svansen igen.

Tror jag tar en tur till Vemdalen av bara farten.:cool:

Allt gott!
Björn
 
Toppen