• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremshaveri p.g.a kylan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Problemet är väl snarare att vi har importörer som tar in bilar till Sverige som inte är bestyckade på det sätt som tillverkaren avser, när det gäller Ducato som används som lätta lastbilar så finns inte dessa problem. Så skyll inte på konstruktören utan skjut istället på snåla och inkompetenta importörer som vi har i Sverige.

Det är ju inte bara i Sverige som det är vinter och sen skall väl inte vattnet rinna ner på motorn utan oftast i baljan vid torpedväggen och sedan ner vid innerskärmen/hjulhuset .
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Tänker nu avsluta tråden.
Nu är vi äntligen hemma igen med husbilen på gårdsplanen.
Resan hem gått bra bilen funkar perfekt.
Tackar Clemens för service o hämtning vid stationen.
Ska snart börja packa ur den o se till att den blir klar för överlämning till husvagnsexpo på tisdag för serviceåtgärder o reparation av skadan.
Vi hörde med verkstaden om något annat ska göras för att förhindra att samma sak händer igen. De har varit i kontakt med Fiat ett flertal ggr, men får inget svar.
Tack till
Clemens Bil i Ludvika
Klockgunnar för mat o logi
Ingmarie o Bernt för hjälp o sällskap, hemresan o hämtning
Tyvärr är man rätt liten i detta sammanhang mot en stor koncern som Fiat
Denna gång kostade det inget men vad händer när garantin gått ut.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Tar tyvärr upp denna tråden igen, trodde i min enfald att allt var frid o fröjd.
Tom hämtade hem bilen från Bromölla igår efter fukttest o garantiåtgärd, även skadan som bärgaren orsakat är fixad.
Det var jag som körde ner den o jag är ingen bilmek som förstår mej på hur o vad som ska höras i en motor. Tom hörde det knackar i motorn så det verkar inte ok trots allt.
Kanske ni undrar hur vi kunde missa det vid hemresan från Ludvika. Väglaget var väldigt dåligt då så det gick inte o pressa o trycka bilen, så det hördes inte då.
Så det blir till o köra ner den till Kylinge i morrn, man blir så jävla förbannad o trött på det när det inte är som det ska. Snart går garantin ut med. Tänker när man köper en dyr ny bil att det ska hålla o slippa massa stora bekymmer, nej fy för Fiat.
Nästa gång när det blir tillfälle o byta blir det ingen Fiat eller med kamrem.
Nu får de minsann behålla den tills den är ordentligt fixat.
Tur det inte var jag som hämtade den också, för vi hade tänkt ställa av bilen nu tills i slutet på April.
Ska ta o skriva en skrivelse till Fiat framöver o kräva de på en del pengar för stillestånd o allt vi fick kasta o det som blev förstört när vi fick lämna den i Ludvika.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Vi har fortfarande inte fått husbilen.
Ringde förra veckan, delarna var försenade pga flygstörninga aska i luften.
Hoppas den ska bli klar denna veckan så vi kommer ut tills Valborg.
Känns verkligen länge snart stillestånd i 4 månader. Bättre de bytt ut hela motorn med en gång.
Känns lite oroligt med en så pass ny bil som motorn är renoverad.
Får bara hoppas att allt ska va okej när den blir klar.
Tur det inte varit sommar iaf när den stått still så länge.
Börjar få abstinens.
Men Fiat ska få sej en saftig räkning på alla utlägg vi haft plus stillestånd
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Sålletkåpan som jag skrev om är en kåpa över de två kamaxlarna. Jag hänger inte med på tråden sä jag tar det från början.

På nya modellen av Dukato saknades en kåpa över kamaxlarna. I hålummet mellan dessa samlades vatten från vindrutan. Plastlisten i nederkant var inte tät utan vatten rann ner där. Detta uppstår under vinterperioden när bilen står med värme en tid. Följden blir att detta vatten fryser och bildar svallis som växer ner över kamhjul och kamrem. När man sedan startar vrider en startande motor sönder hela transmissionen.

De FIAT dukato som kom till Sverige blev förhoppningsvis åtgärdade av husbilsimportören via utsända servicebrev.

I mitt fall tog jag kontakt med FIAT-verstaden som gav mig beskedet att dessa kåpor inte ingick i s.k. recall. Tog då kontakt med dåvarande importör (Olle Olsson, Uppsala) som gav mig samma besked. När sedan bilen togs in för garantiåtgärder bad jag dem även ta hem en kamaxelkåpa. Tanken var att montera själv, men när jag hämtade ut bilen satt den på plats utan kostnad.

Om det är något ytterliggare som behöver rätas ut ring mig.

Hoppas det löser sig, som du förstått blir det en dyr affär.
Leffe
Jag har en sk. sålletkåpa, men drabbades ändå av frysning vid kamremmen och transmission.
Jag skyller allt på skarven i insuget som ligger mitt ovan motorblocket. Dessutom har gummilisten en skarv i nederkant som troligen ev. vatten har runnit ner på motorn från.
Därigenom frös kammarna´s drev fast i remmen med haveri som följd.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Har idag hämtat husbilen från service och moderniserat vevhusventilationen med en slang med el för förhindring av frysning men däremot inga problem med kåpan för kamhaveri, tydligen bara nyare modeller har det problemet.
Ska använda HSB året runt och man blir ju lite nervös när man läser tråden och bor i norra Sverige.
Önskar alla en god jul vi ska bo i bilen under julen:santa-2-icon:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser dylika inlägg. En Husbil består av två delar.
En bil + en påbyggnad vi kan kallade det flak. Flaket i detta fall är en Bodel. Den har inget med själva bilen att göra.
Det må vara KABE, Deheteffs, Cartago och allt vad det heter, men när det gäller själva bilmärket, FIAT, REUNALT, MERCEDES så är det fabrikatet på BILEN som gäller inget annat.

Gäller felen på BILEN så är det ev. garantier på det som gäller oavsett vad denna bil har på flaket:wideeyed:
Har något falerat på själva Bodelen ja då är det försäljaren av denna eller möjligen generalagenten för påbyggnaden som skall stå för "fiolerna".

Kan det vara så svårt:confused:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser dylika inlägg. En Husbil består av två delar.
En bil + en påbyggnad vi kan kallade det flak. Flaket i detta fall är en Bodel. Den har inget med själva bilen att göra.
Det må vara KABE, Deheteffs, Cartago och allt vad det heter, men när det gäller själva bilmärket, FIAT, REUNALT, MERCEDES så är det fabrikatet på BILEN som gäller inget annat.

Gäller felen på BILEN så är det ev. garantier på det som gäller oavsett vad denna bil har på flaket:wideeyed:
Har något falerat på själva Bodelen ja då är det försäljaren av denna eller möjligen generalagenten för påbyggnaden som skall stå för "fiolerna".

Kan det vara så svårt:confused:

Om påbyggaren demonterar stora delar av ursprungsbilen för att bygga en helintegrerad bil kan det nog vara så svårt.
Om tex original motorhuven inte längre finns blir det svårt att hålla tex Fiat ansvariga eller?

Ha de Lars
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag blir alltid lika förvånad när jag läser dylika inlägg. En Husbil består av två delar.
En bil + en påbyggnad vi kan kallade det flak. Flaket i detta fall är en Bodel. Den har inget med själva bilen att göra.
Det må vara KABE, Deheteffs, Cartago och allt vad det heter, men när det gäller själva bilmärket, FIAT, REUNALT, MERCEDES så är det fabrikatet på BILEN som gäller inget annat.

Gäller felen på BILEN så är det ev. garantier på det som gäller oavsett vad denna bil har på flaket:wideeyed:
Har något falerat på själva Bodelen ja då är det försäljaren av denna eller möjligen generalagenten för påbyggnaden som skall stå för "fiolerna".

Kan det vara så svårt:confused:

Din jämförelse haltar betänkligt. Det som du kallar flaket i husbilarnas fall är ju huvudprodukten.
Sedan pratar du om vad man har på flaket?

Du köper en husbil av en husbilstillverkare inte av Fiat/Mercedes/Ford.
Det är husbilstillverkarens leverantörsled som du ingår avtal med, det är också de som garanterar produkten. Jag vet att det i husbilars fall finns undantag och att man låter chassi tillverkaren ta hand om chassifrågan eller rättare sagt drivpaketet/ frambottenplatta om det är Heiki-ram.

Men jag anser att man inte skall låta husbilstilverkaren slinka undan, det är de som kan ställa hårda krav på chassi leverantörerna. Gemene man har svårt att ställa krav mot Fiat
som i detta fall.

Jag vet inte om detta problem har drabbat helintegrerade. Om så är fallet är problemet husbilstillverkarens.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Visst har du rätt i att köper jag en HB som är byggd på ett visst fabrikat av fordon så har ex. KABE valt detta "dragfordon" och är i viss mån ansvarig för att även själva bilen är OK. Men frågan kvarstår, det leverantören (Biltillverkarkaren) garanterar när du står där och köper en HB är 50000- 1000000 överenstämmer med vad biltillverkaren åtar sig i garantier, där kan bli en konflikt, Detta är ett dilemma som jag ser det. Bodeltillverkaren kontra Biltillverkans åtaganden.
Men klart är ju att det är leverantörens ansvar oavsett vad denne valt för märke på själva bilen att ta sitt ansvar att fixa eventullella fel på själva bilmärket om du förstår hur jag tänker:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Hela "Sållet"-historien handlade om hur otillfredsställande fördelningen och handläggandet av garantiåtaganden var (fortfarande är) mellan husbilstillverkarna och deras leverantörer av dragfordonet. För intresserade rekommenderas genomläsning av de olika trådarna om "Sållet" i det förgångna.

Jag var med min 07:a en av de drabbade och aktiva i ärendet. Jag kan konstatera följande:

Min och andras leverantörer av bilen, dvs de som tog emot mina pengar för bilen, hänvisade till Fiat, som i sin tur avvisade allt ansvar. De menade att det inte var några konstruktionsfel utan endast "kosmetiska" fel, som inte kunde / behövde åtgärdas inom den garanti som gällde. Husbilsleverantören slog ut med händerna och beklagade litet grann men gjorde ingenting mera ö h t. Man fick klara ut problemen själv och till egen kostnad. Det fanns dock vissa husbilsleverantörer, som i god serviceanda tog på sig kostnaderna för att åtgärda problemen (1500 - 3000.-)

På vissa bilar tätades vindrutan i nederkant och monterades en plastkåpa över motorn så att nerrinnande vatten från vindrutan inte hamnade ovanpå motorblocket. Därmed var i regel problemen avhjälpta.

Det var dom emellertid inte med att enbart låta montera nämnda plastkåpa! Nerrinnande vatten under vindrutans gummilist kunde fortfarande hamna bl a på motorblocket. Många hävdade t o m att plastkåpan var onödig - om man med lämpliga metoder såg till att vatten från vindrutan dränerades på riktigt sätt. Det finns beskrivningar på hur detta bör och kan göras i några av trådarna.

Från och med ett stycke in på årsmodell 2008 hade Fiat förändrat allt detta - det som de tidigare endast ansett vara obetydliga "kosmetiska problem"!

Att det i branschen fortfarande anses vara sunda affärsprinciper att husbilsleverantören helt hänvisar köparen till tillverkaren av dragbilen, som man inte alls har köpt någon bil av, är ett missförhållande som borde avskaffas. Enskilda husbilsköpare har ingen lätt sak att hävda sin rätt när husbilsleverantören inte backar upp honom. Vissa drabbade vände sig till ARN, som dock också visade sig vara mest bortkastad tid och möda!

Det diskuterades vissa tänkbara samfällda aktioner inom husbilsklubbarna, men som tyvärr mest slutade i destruktivt käbbel om problemen med alla problemen!

Slutsatser må var och en dra. Jag löste mina problem själv, berättade hur på forumet och - bestämde mig för att aldrig använda bilen under vinterhalvåret!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Finns det verkligen ett undantag i Konsumentköplagen så att Husbilshandlarna kan avsäga sig ansvaret för vissa delar på fordonet?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Finns det verkligen ett undantag i Konsumentköplagen så att Husbilshandlarna kan avsäga sig ansvaret för vissa delar på fordonet?

En verkligt berättigad fråga.
Nog är det väl så att om jag köper en vara som nu en HB av en HB försäljare så säljer denne hela konceptet. Allt annat vore väl otänkbart.

Annars skulle gången vara den att jag köper ett chassi ex, FIAT DUCATO av en FIAT-återförsäljare och beställer påbyggnad seperat:wideeyed:

Då kan jag förstå att det finns två inblandade som jag skall reklamera till.

Om jag då köper en begnanad HB så är sannolikheten stor att det är en bil+påbyggnad:)

Då borde det vara HB-försäljaren som är enda motpart i en tvistefråga både vad gäller själva bilen och bodelen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Alla husbilar har väl idag ett COC intyg. Detta intyg är ett sluttillverkarintyg som visar vem som ansvarar för varan.
Sedan att man för smidighetens skull direkt vänder sig till tex. Fiat är ju en annan sak.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag tycker det är tråkigt att man inte kan använda sitt fordon året runt..
Budbilarna rullar hela året och det är ju samma fordon enda skillnaden är påbyggnaden.
Skulle man accepterat det om man köper en Volvo? Bara kunna köra sommarmånaderna?
Jag tror att de som bygger HB ar inte har en susning var dom hamnar och beställer det billigaste fordonet.
Oftast är det så att man får vad man betalar för.:santa1:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Jag tror att de som bygger HB ar inte har en susning var dom hamnar och beställer det billigaste fordonet.

Så är det nog i vissa fall.
En mycket känd svensk tillverkare av HB började bygga Helintrigerat men hade inte en susning om hur de skulle göra gå till väga:wideeyed:

Oftast är det så att man får vad man betalar för.

Oftast men inte alltid:cool:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Som kommentar till ovanstående fyra högst berättigade inlägg / synpunkter / frågor är att verkligheten kan vara grym och var det då, för oss ca 50 listade husbilsköpare med "Sållet"-problemet. Web-Angan gjorde en stark insats med denna sammanställning och ett antal skrivelser till både husbilsfirmor och till Fiat-organisationen.

Det hjälpte tyvärr inte ett smack! Både angan, jag själv och många andra gav efter en tid helt enkelt upp resp löste sina egna situationer på diverse sätt.

Innan hade vi alla denna typ av berättigade frågor och annat om hur det borde vara osv osv, men allt det vägde lätt för både Fiat-organisationen och ett antal svekfulla husbilsförsäljare - här i Sverige och i flera andra länder!

Som jag tidigare uppmanade ev intressenter och tvivlare - läs och begrunda de tidigare trådarna och lär hur husbilister kan ha det när man inte har någon tillräckligt stark organisation i ryggen! Köplagen - ARN och annat är nog bra - i teorin!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Nu änder vi upp med vad jag tidigare föreslog skulle vara önskvärd.

När man bäställer sin husbil,skulle man kunna beställa vicken bil den
skulle byggas på.Så är det ju med lastbilar.Där är bilar ock bygg avskilda.

Själv skulle jag ville ha bygget på Ford,vicken det sällan är nån ting fel med
på dom efter -07,ock den är en dröm att köra,långa serviceintervaller,kamkedja,
billigt att äga,o.s.v.

Men inte är det möjligt längre,då HB-tilverkarna kun
använder Fiat p.g.a. det oslagbara priset dom
köper chassina för,ock den flexibla tilpassningen Fiat gör gentimot dom här
HB-tilvärkarna.

Det är efter min mening en stor nackdel.Kanskje vill man ha både Renault,en
PSA bil,Ford,Merca eller nåt........men ej.Det går inte. Fiat tvingas man ha !!

Ottar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kamremshaveri p.g.a kylan

Du kan väl beställa vilket chassie du vill, men husbilen kommer att kosta..! Att sedan Ford skulle vara felfri, sök på Ford Transit 2,2D i Tyskland, där verkar det vara mer regel än undantag att vissa årsmodeller rasar före 10000mil! :wideeyed:
 
Toppen