F
F.d. 59711
Guest
Problemet är egentligen enkelt, men något definitivt svar verkar svårt att få. Jobbat med mekanik 50 år och alltid kunna säga till 90 procent att detta är felet, men jag har aldrig jobbat med kylar som använder gas.
Kyl/frys "Thetford N150" går utmärkt på 230 volt men gasen strular. Gnista bildas och magnetventilen gör sitt jobb och öppnar gasflödet. Gasen tänds men den slutar inte försöka tända även om gasen brinner, den tikar på och försöket tända gasen som redan brinner.
Detta håller på i cirka 10 -20 sekunder sedan stängs magnetventilen och gnistbildningen upphör och lågan släckts.
Vad styr detta beteende? I Thetford reservdelslista
finns 10 reservdelar som man kan byta ut.
Vilken av dessa reservdelar är det som talar om att lågan är tänd och allting är OK. Säg nu inte tändmodul för enligt Google finns där inget som heter tändmodul för andra än dom som kallar det tändmodul.
Skulle verkligen önska att någon kunde upplysa mig om vad jag skall byta ut för att kylen skall förstå att gasen brinner och allt är ok. Magnetventilen och gnistbildningen upphör samtidigt.
Annars en väldigt nöjd husbilsägare med en bil som fungerar alldeles utmärkt och som slipper att besöka besöka verkstad i tid och otid. Adria Izola 687 SP 2006.
Kyl/frys "Thetford N150" går utmärkt på 230 volt men gasen strular. Gnista bildas och magnetventilen gör sitt jobb och öppnar gasflödet. Gasen tänds men den slutar inte försöka tända även om gasen brinner, den tikar på och försöket tända gasen som redan brinner.
Detta håller på i cirka 10 -20 sekunder sedan stängs magnetventilen och gnistbildningen upphör och lågan släckts.
Vad styr detta beteende? I Thetford reservdelslista

finns 10 reservdelar som man kan byta ut.
Vilken av dessa reservdelar är det som talar om att lågan är tänd och allting är OK. Säg nu inte tändmodul för enligt Google finns där inget som heter tändmodul för andra än dom som kallar det tändmodul.
Skulle verkligen önska att någon kunde upplysa mig om vad jag skall byta ut för att kylen skall förstå att gasen brinner och allt är ok. Magnetventilen och gnistbildningen upphör samtidigt.
Annars en väldigt nöjd husbilsägare med en bil som fungerar alldeles utmärkt och som slipper att besöka besöka verkstad i tid och otid. Adria Izola 687 SP 2006.