• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ytterligare en tråd ang. kylskåp

Janssonsbil

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Dalarö
HBK-Nr
27806
Medlemskap
2021
Problemet är egentligen enkelt, men något definitivt svar verkar svårt att få. Jobbat med mekanik 50 år och alltid kunna säga till 90 procent att detta är felet, men jag har aldrig jobbat med kylar som använder gas.
Kyl/frys "Thetford N150" går utmärkt på 230 volt men gasen strular. Gnista bildas och magnetventilen gör sitt jobb och öppnar gasflödet. Gasen tänds men den slutar inte försöka tända även om gasen brinner, den tikar på och försöket tända gasen som redan brinner.
Detta håller på i cirka 10 -20 sekunder sedan stängs magnetventilen och gnistbildningen upphör och lågan släckts.
Vad styr detta beteende? I Thetford reservdelslista


finns 10 reservdelar som man kan byta ut.
Vilken av dessa reservdelar är det som talar om att lågan är tänd och allting är OK. Säg nu inte tändmodul för enligt Google finns där inget som heter tändmodul för andra än dom som kallar det tändmodul.
Skulle verkligen önska att någon kunde upplysa mig om vad jag skall byta ut för att kylen skall förstå att gasen brinner och allt är ok. Magnetventilen och gnistbildningen upphör samtidigt.
Annars en väldigt nöjd husbilsägare med en bil som fungerar alldeles utmärkt och som slipper att besöka besöka verkstad i tid och otid. Adria Izola 687 SP 2006.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det sitter någon form an känselkropp som känner när lågan brinner och blockar då tändaren.
Troligen går denna direkt till tändmodulen.
Troligen har du felet där.
 

Janssonsbil

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Dalarö
HBK-Nr
27806
Medlemskap
2021
Ok. men var sitter denna känselkropp. Vilken reservdel skall jag byta ut. Och tändmodul finns inte i reservdelslista.
Är det är Spark electrode som omnämns i reservdelslistan du menar ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det borde vara en ljus (ser flamman) eller termosensor (känner flammans värme) som avgör om gasen har antänts. Ser dock ingen sådan bland reservdelarna. Kan den vara hopbyggd med "Spark electrode"? För mig borde "Spark electrode" vara den som ger tändgnistan men på bilderna ser man inget gnistgap, så möjligen sitter en termisk sensor längst fram på den?

Försök få kontakt med Thetford och fråga.

MVH
Hans
 

Janssonsbil

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Dalarö
HBK-Nr
27806
Medlemskap
2021
Tack för svaren.
Enkelt beskrivit så finns spark elektroden som med sin spets ligger cirka 1cm ifrån tändröret eller vad det kallas, där gasen kommer ut. Den består av en keramisk del och sedan en metalldelar där i spetsen slår en gnista som använder gasen.
Frågan är! Vilken del är det som talar om för systemet att lågan är tänd. Frågan borde vara enkel men vid kontakt med firmor som tillhandahåller service på husbilar så börjar dom prata om sotning och andra irrelevanta saker. Är det verkligen ingen inom de samlade husbilskåren som med sin samlade kunskap som kan svara på vilken del i systemet som talar om att allt är Ok. Lågan är tänd kör på.

.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå.. det finns många med stor kunskap om kylskåp i husbilar här som kan hjälpa dig. Ägarna har erfarenhet av detta. Moderna kylskåp tycker om att kladda. Det blir tråkigt i längden att bara rulla på o kyla ner sig. Så därför väljer de att kladda o krångla för att liva upp stämningen. Så du kommer säkert få hjälp.... men ta det lugnt. Det krävs ungefär 75 inlägg i ämnet. Sen fixar du det och kommer att bli jätteglad o stolt o utbrister i ett femfaldigt YES YES YES YES YES.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sensorn känner av värmen från lågan eller så ser den att det lyser från lågan. Inte osannolikt att det är den senare varianten och då handlar det troligen om smuts av något slag. I allafall värt att testa säger en som egentligen inte vet. Finns pelletsbrännare med optisk sensor som stoppar allt om den inte ser lågan och kan då sitta en bit från lågan.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tydligen så är tändarsprötet även avkännare för lågan så rengöring och justering verkar vara det första som man bör göra.
Här är en film om hur du justerar skåpet:

 

Janssonsbil

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Dalarö
HBK-Nr
27806
Medlemskap
2021
Hej. Jag sålde bilen och har inte hört om dom fick det till att fungera. Det jag vet är att di ringde generalagenten och beskrev problemet som jag såg det. Han sa att det var moderkortet som behövdes bytas. Den nye ägaren beställde en sådan och en sak till som jag inte vet. Troligen gnisttändaren eller gasbrännaren. Dom skulle åka tror jag till generalagent för att få det bytat.
Sedan har jag inte hört mer tyvärr men dom hör kanske av sig om dom fick problemet löst. Om dom blev tvungna till att byta kylskåp hör jag nog inte ifrån dom. För dom som undrar så fick dom reda på problemet innan köp och fick reducerat pris med den kostnad reservdelar kostade.
Återkommer om jag hör hur det gått.
Jan
 
Toppen