• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Xhose ultimate vattenslang

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Och vi har också en variant av denna fantastiska slang, med tre kanaler. Behöver inte rullas ut i sin fulla längd när man tankar.
Visa bilaga 80606

Men nu väntas nått som liknar vinter här på Öland så vi har passat på att tömma husbilen på det mesta. Upptäcker då att slangen inte luktar speciellt fräscht.
Den blir väl aldrig riktigt tom?

Några gånger har vi dessutom lagt den i en svart plastsäck för att det inte ska bli blött i garaget, inte så smart kanske.

Skötselförslag?
Hur får vi den ok igen, eller bara att slänga?
Vi vill ju inte gärna fylla vattentanken med mögelsporer:mad:

Lös upp citronsyra i vatten och spola igenom slangen. Därefter spola genom med bikarbonat löst i vatten. Det tar bort citronsyrans lukt och smak.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Jag har också en sådan slang med tre kanaler, men gör tvärtom vad en del andra gör. Jag tömmer vattnet ur slangen efter varje gång jag använt den genom att snurra vindan runt sin egen axel. Detta med tanke på att bakterier och alger finns normalt i vattnet och får en tillväxt när vattnet blir stående i slangen en tid. De små dropparna som blir kvar dunstar snart bort. Dock är förfarandet lite omständligt, varför jag undviker att använda den, till förmån för en vanligt kort trädgårdsslang som är lättare att tömma på vatten och spola ur nästa gång jag skall använda den.

Johan K.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Toppen