• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Xhose ultimate vattenslang

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Tittade på den i somras nere i Frankrike, nog ok om du har mycket god tid på dig att fylla tanken men jag hoppas jag slipper stå bakom och vänta. Tyvärr sjunker trycket något enormt i denna slang, naturligtvis eftersom mycket energi går åt att sträcka ut den.

Med vänlig hälsning,
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Tittade på den i somras nere i Frankrike, nog ok om du har mycket god tid på dig att fylla tanken men jag hoppas jag slipper stå bakom och vänta. Tyvärr sjunker trycket något enormt i denna slang, naturligtvis eftersom mycket energi går åt att sträcka ut den.

Med vänlig hälsning,

Du är ju på semester, varför har du så bråttom?

MVH

Stig
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Tycker denna verkar smidig GARDENA Classic roll-fix Flat Hose in a Cassette - Garden hose reel lite dyrare än föreslagen men fin förpackning, Någon som provat den?

Jag har använt den i vår Frankia i 5-6 år nu och är mycket nöjd med den. Jag har tagit bort den från handkassetten och monterat in den i den fasta slangvindan i Frankian som är standard på Frankia sedan många år.
Men: varje gång jag ska fylla på vatten måste jag rulla ut hela slangen, eftersom slangen blir ju platt när man rullar upp den på vindan. När jag är färdig lägger jag ut den raklång och sedan rullar upp den på vindan och då rinner allt vatten som är kvar i slangen ut.

Jag tänker inte återgå till gummi/plastslang

Jag har en Gardenakoppling på ändan och ett par olika adeptrar som passar till de flesta olika kranar runt om i ställplatseuropa så jag behöver aldrig riskera att använda en slangända som kanske tidigare varit i en toalettburk.

Så här ser det ut i Frankias alla husbilar sedan mer är tio år bakåt i tiden
https://www.frankia.de/index.php?id=69
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Är det någon som provat denna måste ha produkt :confused::confused::confused:XHose Expandable Garden Hose Official UK Site
Såg denna sak på reklam TV i morse. Om detta stämmer så borde varje husbilsägare ha
en sådan. En vattenslang som växer tre gånger sin längd och väger nästan ingenting och blir liten när trycket sjunker.

Puss o Kram Johnny

Den slangen som blir längre kostar 199:- i Ullared .

Nackdelen med Gardenas slang är att man måste rulla ut hela slangen samt när man får tryck i den så är den inte lätt att böja utan det blir då ett veck och då kommer det inget vatten alls .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Jag har en sån där med 3 rör. Jag skulle vilja ha tryckluft för att blåsa ut allt vatten efteråt, så det inte blir nåt stillastående till nästa gång.
Jag är lika nöjd med en sån där grön armerad från "Billigt". Den kan man tömma och sen snurra in till en liten diameter och hålla på plats med en stripes.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Och vi har också en variant av denna fantastiska slang, med tre kanaler. Behöver inte rullas ut i sin fulla längd när man tankar.
P1020731ae.jpg

Men nu väntas nått som liknar vinter här på Öland så vi har passat på att tömma husbilen på det mesta. Upptäcker då att slangen inte luktar speciellt fräscht.
Den blir väl aldrig riktigt tom?

Några gånger har vi dessutom lagt den i en svart plastsäck för att det inte ska bli blött i garaget, inte så smart kanske.

Skötselförslag?
Hur får vi den ok igen, eller bara att slänga?
Vi vill ju inte gärna fylla vattentanken med mögelsporer:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Xhose ultimate vattenslang

Lägg den i blöt i diskmedelsvatten ett tag så blir utsidan ren, häll igenom dito så att den blir fylld inuti, tag upp efter en dag eller två, spola av och igenom med hett vatten, så är den som ny. Och glöm det där med påsen i fortsättningen! :)
 
Toppen