• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 58939

Guest
Sv: Windows 10

Av familjens fyra stationära PC (varav tre mindre än ett år gamla) så fungerade bara uppgraderingen på hälften av dem, 2 av 4, inget vidare utfall.

Det som krånglade på två av dem visade sig bero på en liten namnlös recovery-partition som fanns på disken på 100 MB. Lösningen bestod av att tilldela partitionen en enhet, återta behörigheterna för samtliga filer på den samt gör dem åtkomliga och synliga, rensa bort andra språk från den och slutligen köra chkdsk. Windows självt gav ingen ledtråd när det gav upp uppgraderingen med generellt felmeddelande, men samma lösning fungerade på bägge datorerna.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom jag endast använder min laptop med win7 till att göra säkerhetskopior av iPhone/iPad är det nog klokast att uppdateringen får vänta. Detta trots att datorn knappt har styrfart, bättre det än att den inte funkar alls.

Jag var bland de första att köra betaversionen av Windows 95, sedan dess verkar det gå utför, bara en massa strul.

Man blir oerhört bortskämd med enkelheten, mångsidigheten och snabbheten med sin gamla iPad!

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om man råkar ha någon form av ful (olicensierad) programvara i datorn bör man passa sig för Win 10.

//Tommy

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025

Av två försök att installera Win 10 så misslyckades två!
Första försöket på laptopen så fick jag ett felmeddelande som jag har googlat men inte hittat nån lösning på och på den stationära finns det inte drivisar till grafikkortet.
Ger upp ett tag nu på att få se hur Win 10 ser ut, får bli vinternöje...

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tja! Jag har uppdaterat 2 av mina laptops.

- En 8.1 från förra året som inte fungerade någé vidare blev otroligt bra efter installationen.

- En annan 7.0 som har varit min värsting dator i 5 år, slutade grafikdrivrutinerna att fungera, så skärmen är mycket mörk. Jag kan bara använda den via teamviewer.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Försök installera grafik drivrutinen för 8.1, det kunde jag göra och då blev det bra grafik igen.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Orkar inte. Nu har jag gjort om den till servicedator, som frugan kör avräkningar på hemma när vi är ute och reser. Men tack för tipset...:)

F

F.d. 14324

Guest

Hittade en grej på sweclockers som störde mig lite, om det egentligen är något att bry sig om vet jag inte men jag gillar inte idén att ms använder min dator för fildelning! (snyltare!:mad:)
Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk
Nu är det fixat så att bara datorer i vårt nätverk kan dela filerna.

Hittade även ett tillägg till chrome som verkar vara kompetent: uBlock Origin
Jag ska testa det istället för adblock ett tag. (snyltare? jag?? :wink:)

Jag har även läst en del om att Cortana samlar in data om mig, jag har inte slagit av funktionen ännu och ska jag vara ärlig så har inte ens hittat var man startar cortana ännu...
Man kanske skulle testa funktionen innan man gör ett aktivt val, sen känns det väl lite som att google redan vet allt det där som microsoft håller på att ta reda på nu.

Annars flyter W10 på tycker jag, 3 laptops är uppdaterade och ännu har jag inte märkt något som krånglar, peppar peppar!

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Point of no return!
Nu har jag med windows egen diskrensning tagit bort mitt gamla windows samt tillfälliga installationsfiler för w10.
26Gb blev frigjort på disken och jag har nu inte längre någon möjlighet att backa tillbaka.

mvh jocke

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Rätt.
Varför ska man gå bakåt när utvecklingen går framåt?
Om några månader är allt annat löjligt. Så det så.
Vare sig man gillar det eller inte, bara att hänga med vad gäller nya versioner.
Hur ska man kunna påverka det?

För övrigt - Windows 10 är ett lyft, både vad gäller användarsnitt och kvalitet på programvaran.
Notera dock, det finns några saker till för Microsoft att att fixa.

Så tycker jag.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har man kommit tillrätta med säkerhets- och virushoten som finns i tidigare versioner?

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Vad ska man svara på det?
Beror på hur hackarna utvecklar sig.
Det som finns i tidigare versioner - får man innerligt hoppas.

Komplettering: Duktiga hackare kan nog knäcka IOS också, om det finns intresse.

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har man kommit tillrätta med säkerhets- och virushoten som finns i tidigare versioner?

Risken för virus och annat överdrivs och ryktet hålls sen vid liv mest av dom som själva inte använder Windows.;)

Ser man bara till att ha ett vanligt antivirusprogram och inte installerar allt möjligt skit man hittar på nätet är risken i princip obefintlig. Detsamma gäller givetvis även andra plattformar. Inklusive IOS.
Jag ser inget problem.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag startade upp min slumrande laptop häromdagen och fick vänta en halv dag för att 42 säkerhetsuppdateringar skulle installeras. I våras gjorde jag samma sak, då var antalet 62, visserligen en klar förbättring men inte acceptabelt.

Hoppas verkligen att Microsoft efter 30 år har använt sin förmögenhet till att bygga ett säkrare Windows 10. Andra har ju lyckats!

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Uppdaterar du din laptop bara halvårsvis? Då förstår jag.

Jag kör min PC varje dag, har aldrig märkt överhuvudtaget något av uppdateringarna.
Tvärtom, Windows har fungerat utan (större) problem, har gjort så sedan jag började köra Windows 1990.
(Okay, under 90-talet drabbades jag av många problem).

Eftersom så många kör Windows inriktar hackarna sig på den plattformen. Gissar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen