• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har ni en extern antenn? Är uppe i norrland och vet varken vilken router eller vilken operstör jag ska välja för att ha bästa möjligheter ute i skogen...
Ja, när vi är uppe i Norrland utanför de större orterna eller i inlandet så kör vi med extern antenn. Det är bl.a. därför vi valde denna router då den har möjlighet att ansluta en extern antenn (för 3G/4G).
Ibland får man vara tacksam att få 4-5 Mbits ;)
Vi har testat Tele2, Comviq, Tre och Telia och märkt att den sistnämnda har bäst täckning.
Vi använder Fello.se som mobiloperatör, de använder Telias nät (tror t.o.m. att dom är numera är uppköpta av Telia om jag inte minns fel).

 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Idag bör man satsa på den nyare modellen MR-600, sänkt pris för medlemmar nu, men har inte beställt än.

Färsk test med bra betyg


Tack Göran för info om sänkt pris. Var gäller det sänkta priset?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Har ni en extern antenn? Är uppe i norrland och vet varken vilken router eller vilken operstör jag ska välja för att ha bästa möjligheter ute i skogen...
Operatör så är det viktigaste nästan att det är telias nät. Jag hoppas det skall fungera bra med min rut240 med standardantennerna monterade på taket. I värsta fall skaffar jag en riktbar antenn.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Tack Göran för info om sänkt pris. Var gäller det sänkta priset?
Hej JanneB,

Precis som Rulleriets länk till kjell.com finner du just nu medlemspriset på 1190:- vilket är ett riktigt bra pris!

 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Undrar så vad det är som gör skillnad. Vår bil är också med ett aluminiumskal, men våra båda mobiler och läsplatta så fungerar det hur bra som helst var vi än är i landet. På vår Sverigeresa 2016 ( https://www.husbilsklubben.se/threads/på-resa-genom-sverige.121014/#post-1023461 ) tog surfpotten slut. Men i Tyskland är det bedrövligt dåligt så när man kan köra där igen så har jag funderat på en router. Men då kanske förutsättningarna är ändrade igen 5G. Vi har Telia kort i våra enheter.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Undrar så vad det är som gör skillnad. Vår bil är också med ett aluminiumskal, men våra båda mobiler och läsplatta så fungerar det hur bra som helst var vi än är i landet. På vår Sverigeresa 2016 ( https://www.husbilsklubben.se/threads/på-resa-genom-sverige.121014/#post-1023461 ) tog surfpotten slut. Men i Tyskland är det bedrövligt dåligt så när man kan köra där igen så har jag funderat på en router. Men då kanske förutsättningarna är ändrade igen 5G. Vi har Telia kort i våra enheter.
Sitter man med mobil eller surfplatta vid ett fönster (framrutan t.ex.) åt det håll där mobilmasten står så skärmar inte karossen något att tala om. Alla fönster är att betrakta som "hål" i karossen och släpper genom radio med bara liten dämpning. En alu-kaross däremot kan fungera som en Faradays bur och, radiomässigt, isolera en från omgivningen.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Undrar så vad det är som gör skillnad. Vår bil är också med ett aluminiumskal, men våra båda mobiler och läsplatta så fungerar det hur bra som helst var vi än är i landet. På vår Sverigeresa 2016 ( https://www.husbilsklubben.se/threads/på-resa-genom-sverige.121014/#post-1023461 ) tog surfpotten slut. Men i Tyskland är det bedrövligt dåligt så när man kan köra där igen så har jag funderat på en router. Men då kanske förutsättningarna är ändrade igen 5G. Vi har Telia kort i våra enheter.
Jag har Telia både på mobilen och router,har inga större problem i Tyskland (utom delar av Moseldalen) enheten kopplar upp mot bästa nätoperatör utomlands,du kan välja en annan om du inte är nöjd med uppkopplingen utomlands, 5G kommer inte att förändra detta kommer finnas i större städer till att börja med,har också kortare räckvidd.
Min bil har aluminiumskal och ingen yttre antenn till router.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har ni en extern antenn? Är uppe i norrland och vet varken vilken router eller vilken operstör jag ska välja för att ha bästa möjligheter ute i skogen...
I Norrland är det bara Telia som funkar utanför dom större städerna etc.
Vi kollade på täckningskarta innan hon skaffade sin förra tfn & såg ut som 3 skulle funka, det gjorde det inte. Inte ens vid huset i Jämtland 12 km från Vemdalskalet gick det. Sen körde vi Vildmarksvägen, hon var utan täckning i 2-3 dygn & jag hade full 4G större delen av den tiden. Nu har hon också bytt till Telia.
Sen är väl i det där med täckning i stort sett det enda som är bra med Telia.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej JanneB,

Precis som Rulleriets länk till kjell.com finner du just nu medlemspriset på 1190:- vilket är ett riktigt bra pris!

Hej Göran. Tack för informationen. Nu har jag köpt den ... och sparat lite pengar tack vare Dig.:cool::msn_thumbup:
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Kjell har erbjudande om en ny het router idag.

 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Kjell har erbjudande om en ny het router idag.

Ser ju bra ut..... :) Fabrikatet 4first får mig osökt att tänka på något helt annat än en router. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kjell har erbjudande om en ny het router idag.


Ja det skulle ju vara illa om man blev tvungen njuta av naturen när man är ute och vandrar?! :twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Synd att den inte finns lager,spec. låter fantastisk:wub:

Utrustad med senaste generationens turboencabulator med lotus-o-deltoidtyp placerad i panendermiska halvboloidfack i statorn. Stöd för fast dial-up-anslutning med failover.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För många år sedan var det något företag (vill minnas att det var Teknikmagasinet), som hade som årlig tradition att ha "Årets bluffprodukt" i sin katalog. Bland dem som hittade produkten lottades det ut ett fint pris.

Ett år var bluffprodukten några fantastiska hörlurar som hade en utvändig mikrofon. Denna fångade upp omgivningsljudet och skickade det i motfas in i hörlurarna så att omgivningsljudet dämpades.

På den tiden var denna teknik en bluff...

Pålle

PS
Börjar man bli gammal, när man minns sådant här?
DS
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Apropå "lurar", så hade Pioneer för många år sedan en annons på denna dags datum om en apparat med "dragspelsfilter" – speciellt framtagen med tanke på Sten Bromans musikaliska preferenser. Givetvis var allt i annonsen ett aprilskämt...

Exakt ett år senare hade samma företag en annons med rubriken "Pioneer lurar", där man i lyriska ordalag beskrev de fantastiska egenskaperna i sina nya generation hörlurar. Givetvis var allt i annonsen absolut sant...

Pålle
 
Toppen