• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har nyligen köpt en Teltonika Rut 240 som jag testat lite lätt. 2antenner för 3g/4g och en för wifi. Skall takmontera antennerna och sedan testa den vid stugan i dorotea där vi i vanliga fall har extremt dålig mottagning.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
WiFi brukar ju ha full styrka åtminstone 10 meter, hur lång husbil har du?
vi kör med mobilrouter Netgear Aircard 810.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
jag använder denna och är supernöjd, och har ännu inte behövt använda den externa antennen som inhandlades samtidigt!

Använder även den som backup wifi hemma ifall fibern skulle gå ned!


 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Idag bör man satsa på den nyare modellen MR-600, sänkt pris för medlemmar nu, men har inte beställt än.

Färsk test med bra betyg


 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
WiFi brukar ju ha full styrka åtminstone 10 meter, hur lång husbil har du?
vi kör med mobilrouter Netgear Aircard 810.
Min bil är bara 6m men då jag ville ha uttag för externa 3/4g antenner så föll valet på denna.
I stugan finns knappt mobiltäckning. Det står 3g i displayen men går inte att ladda några sidor så därför ville jag ha möjlighet att montera upp antennerna. Samt att dessa antenner förstärker ca 6db
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hur man söker efter mobiltäckning

Börja med att gå in på Bredbandskarta och sök på er adress, i filter till vänster markera 4G vilket en router helst använder. Se på kartan om täckning finns, men säjer tyvärr inte vilken leverantör.
1. En bra gissning är Telia, gå till Telia.se och deras täckningkarta.
2. Nästa leverantör om inte Telia var rätt, osv...
3. Fråga en granne...
 

Bilagor

  • Screenshot_20210330_133519_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210330_133519_com.android.chrome.jpg
    1,3 MB · Visningar: 8

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ingen tvekan om att Telia med dotterbolag (Fello My beat Halebop)har bästa täckningen. Sämst ute i skogen är 3 och Hallon samma nät. I södra Sverige och större städer är alla ungefär lika bra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ingen tvekan om att Telia med dotterbolag (Fello My beat Halebop)har bästa täckningen. Sämst ute i skogen är 3 och Hallon samma nät. I södra Sverige och större städer är alla ungefär lika bra.
My beat, går i Telenors nät,dom har också avgifter för många samtal så läs det finstilta om ni är intresserade.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Idag bör man satsa på den nyare modellen MR-600, sänkt pris för medlemmar nu, men har inte beställt än.

Färsk test med bra betyg


Har en sådan, öppnade den och lödde på ny kabel och kopplade den till 12V från bilen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
My beat, går i Telenors nät,dom har också avgifter för många samtal så läs det finstilta om ni är intresserade.
Om jag kollar på My Beat så påstår de att de ligger i Telias nät.
När jag kollar igen ser jag att de ligger i Telnors nät. Motstridiga uppgifter?????
Har kollat mera och det tycks vara så att de bytt från Telia till Telenor i den här månaden mars och har båda uppgifterna på sin hemsida. Mystisk information!


 
Senast ändrad:

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Klarar den spänningsvariationerna?
Jag har också en MR600, den är så ny så jag har inte hunnit annat än provköra hemma än så länge. Jag vet inte om den klarar spänningsvariationerna men istället för att löda ihop en kabel köpte jag en DC/DC omvandlare från Clas Ohlson (12 V spänningsomvandlare DC/DC 18 W | Clas Ohlson) som ska få göra jobbet i husbilen, bara för säkerhets skull. Passande kontakt fanns naturligtvis med i paketet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har också en MR600, den är så ny så jag har inte hunnit annat än provköra hemma än så länge. Jag vet inte om den klarar spänningsvariationerna men istället för att löda ihop en kabel köpte jag en DC/DC omvandlare från Clas Ohlson (12 V spänningsomvandlare DC/DC 18 W | Clas Ohlson) som ska få göra jobbet i husbilen, bara för säkerhets skull. Passande kontakt fanns naturligtvis med i paketet.
Det är rimligen rätt sätt att hantera det på.
 
Toppen