• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi

F

F.d. 22252

Guest
Det fungerar i hela Europa om du har mobildata i telefonen tex., men har du mobilt bredband enbart fungerar dom flesta inte utanför Sverige, det råder lite begreppsförvirring kring snarlika namn.
Du kan kanske förklara jag har inte förstått skillnaden eftersom jag kunnat se på viaplay youtube och svensk tv med surfplattan. Bara att dela ut den.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Datatrafik via mobilen hör till Telias affärsenhet för mobiltelefoni och bredband via mobilnätet här till samma affärsenhet som fiberbredband. De två har litet olika sätt att se på vad som är "mobilt" och har litet olika sätt att ta betalt.

Har fiber hem och har då fått bredband via mobilen gratis. Fungerar inte utanför Sverige. På min telefon har jag en datamängd som fungerar i hela Europa (+ lite till?). Inte helt lätt att bli klok på hur det hänger ihop på Telia med de olika affärsområdena.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har exakt samma upplägg som Hans,dessutom har jag ett kontantkort laddat med enbart surf som reserv,detta fungerar i EU om det är registrerat.
Bengt .när du delar ditt bredband från telefonen använder du data från telefonabb. detta gäller i EU,men köper du ett separat mobilt bredband som endast används till surf fungerar det inte i EU.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag köpte en liten Huwaei 4g router för tre år sedan via Elgiganten. Gav en tusenlapp för en olåst med inbyggt batteri. Använder den konstant i husbilen utan problem. Chromcast fungerar över hela Europa. Routern laddas via USB så jag har installerat ett uttag i ett av överskåpen. Den har bra täckning utan extern antenn och ska kunna användas tillsammans med ett Wi-Fi från tex en camping
 
Senast ändrad:

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Du kan kanske förklara jag har inte förstått skillnaden eftersom jag kunnat se på viaplay youtube och svensk tv med surfplattan. Bara att dela ut den.
Ja det finns ju många olika ,bredband i mobilen,mobilt bredband och bredband via mobila nätet :(
Jag tror att bengtic har det rätta som fungerar bäst:msn_thumbup::mh2:
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Finns det någon 4g router som jag kan koppla upp mot exvis Wi-Fi nät på en camping?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, det finns flera modeller, men hastigheten på dessa camping-wifi är inte mycket att ha ifall man tänkt streama o liknande.

Själv hade jag en Dovado Tiny ac som hade den möjligheten, en enda gång hade jag nytta av den funktionen på en ställplats i Tyskland.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det ser ut til at den tjenesten hos Telia er hva ofte omtales som Fixed Wireless, et 4G modem bindes opp mot en sender i masten - ideen er at det skal tas hensyn til den båndbredden denne ene mottaker skal ha. Normal mobildata er en best effort løsning hvor alle deler likt på senderens ressurser.

I praksis er det ofte liten forskjell på disse to, med unntak at Fixed ikke kan flyttes fra sted til sted uten omkonfigurering i nettet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har telenor sedan 2016 har fungerat bra tar bara något minut att uppdatera och jag delar ut min mobil eller surfplattan som jag har extrakort bara för surf har ingen betydelse utom att det går en aning fortare men surfplattan som ha 8kärning procceor mot mobilens 4 . Har varit i portugal spaninen frankrike tyskland. och kunnat följa svensk tv osv. Förstår inte problemet och har inte fått svar på frågan, varför ska jag ha router när min telefon har fungerat perfekt i 4 år vill jag ha ett extra simkort 69kr/mån verkar som en del grottat in sej i problem som har med telia att göra.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har telenor sedan 2016 har fungerat bra tar bara något minut att uppdatera och jag delar ut min mobil eller surfplattan som jag har extrakort bara för surf har ingen betydelse utom att det går en aning fortare men surfplattan som ha 8kärning procceor mot mobilens 4 . Har varit i portugal spaninen frankrike tyskland. och kunnat följa svensk tv osv. Förstår inte problemet och har inte fått svar på frågan, varför ska jag ha router när min telefon har fungerat perfekt i 4 år vill jag ha ett extra simkort 69kr/mån verkar som en del grottat in sej i problem som har med telia att göra.
Anledningen till att jag har router. Är att våra abonnemang som vi har är billiga men lite surf "byter inte dessa mot annat". När jag kör igång HB så kopplar vår mobiler upp sig + bilstereon "android" och när jag tittar på tv Apple TV. Allt sköter sig med automatik. Detta är min konfiguration.

Våran fastighet BRF har Telia som inte går att välja bort. Då blir det billigast att fortsätta med operatören. Än att blanda in andra
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Förstår inte problemet och har inte fått svar på frågan, varför ska jag ha router ...........

Enkelt svar: Jag kanske vill ha med min telefon med mig ut samtidigt som någon annan i familjen vill se på TV i husbilen.
Har idag ett extra simkort till mitt telefonabonnemang kostnadsfritt som sitter i modemet/routern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Till mitt wifi är stereon, 2st tv,
Samt 2st övervakningskameror anslutna.
Kan inte finna någon bra alternativ lösning på detta än ett eget wifi i husbilen.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Anledningen till att jag har router. Är att våra abonnemang som vi har är billiga men lite surf "byter inte dessa mot annat". När jag kör igång HB så kopplar vår mobiler upp sig + bilstereon "android" och när jag tittar på tv Apple TV. Allt sköter sig med automatik. Detta är min konfiguration.

Våran fastighet BRF har Telia som inte går att välja bort. Då blir det billigast att fortsätta med operatören. Än att blanda in andra
Jag har Telia, fungerar problemfritt att surfa/streama i hela Europa. Hustrun har Comviq som fungerar lika bra. // Johan.
 
Toppen