• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wi-Fi

F

F.d. 22252

Guest
Har provat ett antal 4-routers ( prisläge 300kr up till 7-8000kr) men tyvärr ingen som slår hastigheten i min iPhone.
Jag surfar ju mest med telefonen eller surfplattan via telenor har fungerat bra både i sverige och spanien. Eftersom man får en gpsadress i stockholm har det gått bra att titta på svensk tv.
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Varför inte prova ett bredband via mobilnätet? Både Telenor och Telia har det med fri surfmängd och då kan det användas både i husbilen och hemma så slipper man dubbel kostnad om man t.e.x har fiber eller adsl.
Hur det fungerar utomlands har jag ingen aning om, men det finns mycket som vi inte sett i Sverige.

Ha det gott och god fortsättning för nu kommer ljuset tillbaka:aja:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför inte prova ett bredband via mobilnätet? Både Telenor och Telia har det med fri surfmängd och då kan det användas både i husbilen och hemma så slipper man dubbel kostnad om man t.e.x har fiber eller adsl.
Hur det fungerar utomlands har jag ingen aning om, men det finns mycket som vi inte sett i Sverige.

Ha det gott och god fortsättning för nu kommer ljuset tillbaka:aja:
Det fungerar endast på din fasta adress i Sverige.


Bredband via mobilnätet ger dig en fast uppkoppling i hemmet. När det gäller pris och prestanda är Bredband via mobilnätet jämförbart med fast bredband via telejacket. Du surfar så mycket du vill för en fast månadskostnad.

Tjänsten tillhandahålls via mobilnätet till en fast anslutningspunkt vilket innebär att du enbart kan använda din uppkoppling på den förutbestämda platsen du avser använda uppkopplingen. Flyttar du behöver du ta kontakt med oss så att vi kan ordna med en flytt i våra system så att bredbandet fungerar på den nya adressen.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Hejsan så det går att säga upp det fasta nätet (Telia) och bara ha mobilen med mailadress med min gamla mailadress??
Kan jag koppla plattan till mobilen också?? .Har jag fattat rätt eller. En halvt novis på datorer och mobiler
Johnny
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Det fungerar endast på din fasta adress i Sverige.


Bredband via mobilnätet ger dig en fast uppkoppling i hemmet. När det gäller pris och prestanda är Bredband via mobilnätet jämförbart med fast bredband via telejacket. Du surfar så mycket du vill för en fast månadskostnad.

Tjänsten tillhandahålls via mobilnätet till en fast anslutningspunkt vilket innebär att du enbart kan använda din uppkoppling på den förutbestämda platsen du avser använda uppkopplingen. Flyttar du behöver du ta kontakt med oss så att vi kan ordna med en flytt i våra system så att bredbandet fungerar på den nya adressen.
Det ser inte så ut om man läser på Telenors hemsida.
Att Telia skriver det är sant.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan så det går att säga upp det fasta nätet (Telia) och bara ha mobilen med mailadress med min gamla mailadress??
Kan jag koppla plattan till mobilen också?? .Har jag fattat rätt eller. En halvt novis på datorer och mobiler
Johnny
Om du har Telia mailadress bör du skaffa en annan först,Telia kommer stänga alla emailadresser på sikt.
Du kan ha samma emailadress på alla enheter,platta mobil osv.
Fråga Telia innan du säger upp något.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det ser inte så ut om man läser på Telenors hemsida.
Att Telia skriver det är sant.
Ok,då är det mobilt bredband,olika namn på nästan samma tjänster.
Själv kör jag fast bredband via mobilnätet hemma fungerar inte i husbilen,ungefär samma hastighet som fiber, dessutom inte beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt vilket mobilt bredband är.
Nu är vi långt från trådskaparens frågeställning igen........
 
Senast ändrad:

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Ok,då är det mobilt bredband,olika namn på nästan samma tjänster.
Själv kör jag fast bredband via mobilnätet,ungefär samma hastighet som fiber, dessutom inte beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt vilket mobilt bredband är.
Nu är vi långt från trådskaparens frågeställning igen........
Tack så mycket
Johnny
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Använder en liknande Huawei B535 "fick gratis på Marketplace Facebook" kompletterade med externa antenner. Har ett Telia 50gb simkort "funkar även utomlands". Så fort jag kör igång bilen så kopplar våra telefoner upp sig på denna router. Har även Apple tv som kopplar upp sig på routern. Och våra abonnemang på mobilerna har bara 3 respektive 9gb surf. Tänker inte ändra dessa abonnemang. Tycker det är smidigt med router i HB för allt sköter sig självt utan att göra något
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Ok,då är det mobilt bredband,olika namn på nästan samma tjänster.
Själv kör jag fast bredband via mobilnätet,ungefär samma hastighet som fiber, dessutom inte beroende på hur många som är uppkopplade samtidigt vilket mobilt bredband är.
Nu är vi långt från trådskaparens frågeställning igen........
Håller helt med dig Olof.
Bredband via mobilnätet för oss med husbil:mh::msn_thumbup:
 
F

F.d. 22252

Guest
Det fungerar endast på din fasta adress i Sverige.


Bredband via mobilnätet ger dig en fast uppkoppling i hemmet. När det gäller pris och prestanda är Bredband via mobilnätet jämförbart med fast bredband via telejacket. Du surfar så mycket du vill för en fast månadskostnad.

Tjänsten tillhandahålls via mobilnätet till en fast anslutningspunkt vilket innebär att du enbart kan använda din uppkoppling på den förutbestämda platsen du avser använda uppkopplingen. Flyttar du behöver du ta kontakt med oss så att vi kan ordna med en flytt i våra system så att bredbandet fungerar på den nya adressen.
Vill rätta lite bredband via mobilnätet fungerar överallt i hela europa annars har man fel tjänsteleverantör har fungerat perfekt sedan 2016 utan extra avgifter. Min egen mailadress har fungerat klockrent hela tiden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vill rätta lite bredband via mobilnätet fungerar överallt i hela europa annars har man fel tjänsteleverantör har fungerat perfekt sedan 2016 utan extra avgifter. Min egen mailadress har fungerat klockrent hela tiden.
Det fungerar i hela Europa om du har mobildata i telefonen tex., men har du mobilt bredband enbart fungerar dom flesta inte utanför Sverige, det råder lite begreppsförvirring kring snarlika namn.
 
Toppen