• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Vi har en Webasto värmare installerad i våran nya husbil ( Adria 810 SC ). När jag sätter på denna med knappen som har en symbol som eldsflamma och har knappen inställd på husbil så startar värmaren så fint. Jag har även startat upp panelen till aldevärmaren och där sett till att cirkulationspumpen går men att el och gasolpanna är avstängd. Efter ett litet tag känner man att det börjar cirkulera värme i ledningarna.

Nu till problemet (kanske skall vara så:))
I samma stund som jag startar webaston så startar även fläktsystemet i bilen. Har försökt att stänga av detta utan att lyckas. Tycker att det tar onödigt utav batterikapaciteten, och värmen cirkulerar ju ändå ut via det vattenburna systemet. Fläktsystemet blåser på även när man sätter knappen på motorvärmare.
Finns det någon som vet hur man skall koppla bort bilfläkten eller är det så att det måste vara så?

20190324_161132.jpg




 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Provat med att sätta på tändningen för att se displayen till bilen. Där har jag försökt att stänga av acc:n helt samt stänga av fläkten. Trodde att det skulle fungera som du beskriver det Michael, men icke.
Bra information. Då vet jag att det skall gå att stänga av fläkten. :)
 
Senast ändrad:

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Hittade en gammal tråd från 2016 (Webasto termo top c) där det framgick att man skall kunna låta den gå på kontinuerlig drift med en extern tempgivare. Hade bilen inne på lite efterkoll nu och passade då på att fråga om det gick att koppla bort bilens fläkt. Dom var inte så duktiga och kunde inte ge något bra svar.
Vet ni om det finns det någon bra serviceverkstad i Hallandstrakten som kan sin sak om webasto och som kan hjälpa till att koppla om detta?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Den är väl kopplad som en vanlig motorvärmare som ska hålla rutan frostfri, det kan vara så att värmaren blir överhettad om man stänger av fläkten. Har man värmeväxlare bör ju det ta hand om lite värme så jag är osäker hur det fungerar! Sök någon duktig montör Bosch service tex.
 

Appe.

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Luleå
HBK-Nr
26118
Medlemskap
2024
Det går att montera en brytare på fläktstyrningen från dieselvärmare.
Då kan man välja om kupefläkten skall gå eller ej. Detta kan en duktig dieselverkstad fixa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hittade en gammal tråd från 2016 (Webasto termo top c) där det framgick att man skall kunna låta den gå på kontinuerlig drift med en extern tempgivare. Hade bilen inne på lite efterkoll nu och passade då på att fråga om det gick att koppla bort bilens fläkt. Dom var inte så duktiga och kunde inte ge något bra svar.
Vet ni om det finns det någon bra serviceverkstad i Hallandstrakten som kan sin sak om webasto och som kan hjälpa till att koppla om detta?

Prova JR Larm i Lindome. De monterar Webasto i HB.
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Nu har jag äntligen haft bilen hos Falkenbergs bilelektriska som har gjort ett kanonjobb. Kort beskrivet så har jag nu vattenburen värme från tre alternativ, dieselvärmaren, el och gasol.
Fläkten som automatiskt startades vid framrutan är bortkopplad och all värme styrs från Aldecentralen. Webaston får också sin ström från bodelsbatteriet.
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Alde termostaten styr Webaston. Man stänger av el och gasol för att sen trycka på Webaston, sen ställer man in vilken temperatur man vill ha på Aldepanelen. När cirkulationspumpen startar så drar den igång webaston. Den skall kunna användas för kontinuerlig uppvärmning om jag behöver.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I mitt fall har jag en lite annorlunda lösning.
Jag startar dieselvärmaren -> startar Aldesystemet med el och gas avstängt.
Cirkulationspump på i läge "startar när det behövs värme" i motsats till kontinuerlig cirkulation.

Det som händer här, är att dieselvärmaren startar och ger värme till värmeväxlaren till bodelen.
När Alde känner att temperaturen i bodelen är som inställd, stannar cirkulationspumpen.
Dieselvärmaren kommer då att stanna när temperaturen når ca 70+ grader, och starta igen när Alde-cirkulationspumpen startar för att temperaturen i bodelen sjunkit.

Jag har en 9kw värmare som dessutom kan reglera steglöst mellan 9 och 2,2 kw.
Detta innebär att dieselvärmaren kommer att hitta en effekt som motsvarar den för att värma bodelen.
(om det är tillräckligt kallt ute)
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Hejsan Michael
Precis som du beskriver funkar det i vår husbil. jag hade fått till en lite kryptisk beskrivning ser jag nu :)
Cirkulationspumpen startar och stoppar efter vilken temp man satt in på Alde panelen.
Våran Webasto är på 5 kw. Har testat den i helgen och det fungerar toppen:applaus:
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Alde termostaten styr Webaston. Man stänger av el och gasol för att sen trycka på Webaston, sen ställer man in vilken temperatur man vill ha på Aldepanelen. När cirkulationspumpen startar så drar den igång webaston. Den skall kunna användas för kontinuerlig uppvärmning om jag behöver.

Hej jalu, har kontaktat din installatör i Halland om att installera en 5 kW Webasto i min Pilote -17 med ALDE och då kunna köra värmen på diesel i st f gasol (sitter värmeväxlare redan i bilen). Är i övr självförsörjande på el men är det kallt långa perioder går det fort åt gasol och det är lättare att fylla på soppa än gas.
Tydligen vad jag förstår ska det gå bra att köra Webaston för uppvärmning nattetid.
Jag behöver endast en strömbrytare för av/på då jag har AldeSmart där jag komunicerar via sms med bilen och kan således styra värmaren där, precis kylskåpets on/off.
Något jag förbiser?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.910
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej jalu, har kontaktat din installatör i Halland om att installera en 5 kW Webasto i min Pilote -17 med ALDE och då kunna köra värmen på diesel i st f gasol (sitter värmeväxlare redan i bilen). Är i övr självförsörjande på el men är det kallt långa perioder går det fort åt gasol och det är lättare att fylla på soppa än gas.
Tydligen vad jag förstår ska det gå bra att köra Webaston för uppvärmning nattetid.
Jag behöver endast en strömbrytare för av/på då jag har AldeSmart där jag komunicerar via sms med bilen och kan således styra värmaren där, precis kylskåpets on/off.
Något jag förbiser?

Hej Emerson. Vad får du betala för en installation inkl. värmare?
Kjell
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Hej Emerson.
Ja det går att använda webaston på samma sätt som man har el eller gasol som energikälla. I Alde smart har du en extra ingång som dom borde kunna koppla in webaston på. Funkar det så borde det gå att starta allt ifrån Alde smart appen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej

Så det enda som verkstaden gjorde var att koppla bort fläkten? Webaston i vår adria går på bobatteriet och även fläkten. Drar lite för mycket ström med fläkten igång.
Vet du hur mycket ström din webasto drar nu utan fläkt?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Webaston drar ca 4A på full effekt,skulle vara intressant att veta hur det fungerar i praktiken, skall Alde styra värmaren blir det många start/stopp detta drar ström.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
skall Alde styra värmaren blir det många start/stopp detta drar ström.
Japp, det var därför jag köpte en 9kw värmare, som steglöst kan dra ner effekten till 2kw.
Det innebär att om effektförbrukningen är över 2kw (skall vara 1,8kw) stannar alldrig värmaren.
Behövs mer effekt, drar den på mer.
 
Senast ändrad:
Toppen