• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco perfect power, verkar "operfekt"

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En omvandlare 12 => 220 satt i plåtis inköpt i somras.
När man kopplar djonken till landström på kaj så finns ett relä som med fördröjning kopplar bort omvandlad spänning och in med landströmmen.
Den delen fungerar bra.
Men i läget för fjärrkontroll så ignoreras landströmmen totalt om man fått tag på sådan, dvs man stänger av omformaren med fjärren.
Man måste då stänga av omformaren med brytaren på själva omformaren eller koppla bort fjärrkontrollen som också kräver att man har omformaren åtkomlig.
Detta är inte kul när man då måste riva en säng med madrasser och träplattor osv, för att komma åt omformaren.
Inte nog med det.
Om man inte har landström så kör man förstås omformaren med fjärrkontrollen när den behövs och stänger av den med samma fjärr när man tex har micrat maten klart. Det är inte bra, för då drar den en hel del på "tomgång" och idag visade den sig ha dragit ur två ok bodelsbatterier på bara några dygn. Totalt 150 AH nya och bara något år gamla.
Jag har inte haft någon förbrukning i bodelen utan kontrollerad underhållsladdning från 160 watt solceller.
Jag mäter laddningsströmmen som varierat mellan 1- 9 ampere dagtid. Dvs jag har kompletterat regulatorn med en amperemeter. (Regulatorns lysdioder är onödiga då de visar samma sak som central-panelen i bilen, dvs batterispänning)
Att en avstängning med fjärren inte är en total avstängning och dessutom inte kopplar över till yttre matningen från elstolpe, är ju illa. i läget utan fjärr går det bra för den som kan komma åt omformaren och stänga av den med inbyggda brytaren, men så är det inte för mig.
Jag tycker den ska bli helt avstängd också när man kopplar in landström, men den går ändå antar jag även om man då har laddning (med tex "perfect charger" så är det inget som drar ur batterierna, men onödigt och förkortar elektronikens livslängd och ett litet energislöseri.
Jag har mailat till Waeco utan att få annat svar än att deras mail inte fungerar.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jaha, då finns ju total fjärravstängning men verkar kanske bara bli stanby i stället för on/off "by wire" och blir då någon krock/felfunktion med auto-omkopplingen till landström som finns i bilen.
Hans.z får göre en utredning.
Vad händer om man stänger av invertern innan man kopplar in landströmmen.... kan det möjligen bli annorlunda då, eller det kanske går till just så när det inte funkar???
Det verkar ju lite dumt om man skall behöva en treläges fjärrkontroll för att koppla in en on/off fjärrkontrol........
Säkerheten att invertern kopplar ifrån när spänningen är för låg kanske också kan bidra om den kopplar till när spänningen tillfälligt ökar av solcellerna........ Utredning behövs som sagt.

M.v.h. JANKRO.
Ytterligare upptäckt, konstig koppling.
När invertern är avstängd med sin original inbyggda vippa, har man 220 volt på bara vissa nätuttag i bilen.
Inte på tex det främre vid diskbänken. Där brukar jag f.ö. ha en laptop som vill ha nätspänning eller 19 volt d.c.
Bak finns tre uttag och där är ett dött vid avstängd inverter.
Däremot med invertern på (testade igår innan batterierna dog) och startad med fjärren eller vippan, så har man nätspänning på alla uttag. Då kommer det via bobatterierna till vissa uttag och direkt till tre uttag så snart man pluggat in landström.
Scandimobil- special ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ytterligare upptäckt, konstig koppling.
När invertern är avstängd med sin original inbyggda vippa, har man 220 volt på bara vissa nätuttag i bilen.
Inte på tex det främre vid diskbänken. Där brukar jag f.ö. ha en laptop som vill ha nätspänning eller 19 volt d.c.
Bak finns tre uttag och där är ett dött vid avstängd inverter.
Däremot med invertern på (testade igår innan batterierna dog) och startad med fjärren eller vippan, så har man nätspänning på alla uttag. Då kommer det via bobatterierna till vissa uttag och direkt till tre uttag så snart man pluggat in landström.
Scandimobil- special ?

Troligen har du ett par 230v uttag som är kopplade till landström och ett par som är kopplade till invertern, kolla vilka och märk ut vilka det är innan du fortsätter. Du råkar möjligen inte ha någon kontakt som kan hjälpa dej att strukturera upp de olika funktionerna i bilen via att ta bort säkringar och pröva vad som sker, nu känns det som att felsökandet går väldigt ostrukturerat till.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Troligen har du ett par 230v uttag som är kopplade till landström och ett par som är kopplade till invertern, kolla vilka och märk ut vilka det är innan du fortsätter. Du råkar möjligen inte ha någon kontakt som kan hjälpa dej att strukturera upp de olika funktionerna i bilen via att ta bort säkringar och pröva vad som sker, nu känns det som att felsökandet går väldigt ostrukturerat till.
Det är inget felsökande att konstatera en udda koppling på bilens uttag för nätspänning. Problemet jag tog upp verkar ju löst, sen är de udda kopplingarna bara tillägg, speciellt för scandimobil.
Jag tror det är du som behöver strukturera tankarna. Det är inte dags att börja rycka ut säkringar. Jag har manual för originalbilen (Ducato) och där står det om alla säkringar och placering, inkl ev extrautrustning.
Att batterier var dåliga med kortslutning i celler gav fenomen, men de är ju bytta och saker fungerar.
Orsaken till felet på en webasto har inte med säkringar att göra men mitt enda egentliga problem som är kvar.
Den behöver mer än full batterispänning för att starta, men sen går den.
Alltså troligen spänningsfall på vägen till den som inverkar bara då den drar mycket ström.
Också redan utrett och vi är överens om det.
Man behöver lägga sig under bilen och mäta spänningar. det gör man inte med borttagna säkringar.
Den delen kommer jag ta hjälp med pga dålig rygg. Inget annat, det är mycket enkelt på alla sätt.
Jag har just kollat hur mina nya batterier uppför sig i jämförelse med muskattens batteri av samma typ.
Pga hans långa tråd om vilospänning och som han trodde "smygladdning".
Sen har Jankro och jag funderat på ett fenomen som fick Webaston att försöka starta utan att man trycker på startknappen.
Det går att spåra om man måste, men när det inte ger problem är detta ett onödigt och stort jobb.
Det inträffar när man tar bort batterierna och sätter dit nya.
Räknar inte med att behöva göra det särskilt ofta.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ytterligare upptäckt, konstig koppling.
När invertern är avstängd med sin original inbyggda vippa, har man 220 volt på bara vissa nätuttag i bilen.
Inte på tex det främre vid diskbänken. Där brukar jag f.ö. ha en laptop som vill ha nätspänning eller 19 volt d.c.
Bak finns tre uttag och där är ett dött vid avstängd inverter.
Däremot med invertern på (testade igår innan batterierna dog) och startad med fjärren eller vippan, så har man nätspänning på alla uttag. Då kommer det via bobatterierna till vissa uttag och direkt till tre uttag så snart man pluggat in landström.
Scandimobil- special ?

Det kan säkert vara original.
Original i min Hymer är 3st uttag enbart via invertern, samt 1st uttag via landström.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det kan säkert vara original.
Original i min Hymer är 3st uttag enbart via invertern, samt 1st uttag via landström.
Där ser man.
Denna Scandimobil är min första "fabriksbyggda" husbil, iaf var mina tidigare 6 - 7 st rena hembyggen under många år, och någon bara värd att kallas campingbil. Två hembyggen var dock unika proffsbyggen. Ska väl berätta om dessa under någon lämplig rubrik.
Jag skrev inlägget då jag tidigare hävdat att man alltid har landström inne ifall det är inkopplat och invertern avstängd.
Det har man, men då hade jag inte testat alla uttag.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Strömtjuven var BÅDA bodelsbatterierna! Efter en natts laddning med "perfect power" på "halvfartsläget" (halv maxeffekt och annan spänningsreglering) på bara det kvarvarande batteriet som jag trodde var ok (Varta 75 AH)
är laddaren varm, kylfläkten går för fullt och hela batteriet varmt.
Displayen i bilen hoppar oroligt mellan 12 och13,5 volt.
Bort med kabelsko, mätte direkt på batteriet som håller nästan precis 11 volt!
Under natten var kylskåpet igång, som ett test, kompressor 12 v.

Man blir fundersam, när jag köpte bilen juli/augusti var också båda batterierna helkass!
Men damen som ägde den hade inte använt den så mycket senaste åren så jag lät det gå.
Man kan inte låta bli att misstänka laddaren, eller att problemet är att dessa två ligger i parallell.
Jag har ingen erf. av sådan koppling men vet att det bör undvikas om de är lite olika i karakteristik.
De som satt i från början var dock identiska, också Varta 75 AH
Nu har jag kört två olika.
Ska försöka komma ut en sväng under hösten på fricamping, men med dessa problem, både webasto
och batterier, ser det mörkt ut.

Aldesystemet, elpatronen, fungerar dock perfekt.
Hade inte tänkt mig till någon camping men får väl ev bli så (tycker det brukar vara stök och hög musik mm)
Ställplatser med betal-el är det väl svårt med (Stockholmsområdet) men jag får kolla klubbens karta.

Idag två nya batterier. Har frågat Muskatten hur hans Biltema kalcium/bly batteri fungerar under lite tuffare förhållanden än bara vila ... :)

Vilospänningen på mina kalcium-bly batterier låg på 12.79 volt igår e.m. (laddning varit bruten i en massa timmar sen kvällen innan)
ställde upp multimetern på batteriet, för på golvet syntes inte siffrorna i bild
Normalt för helt nya bly batterier, men Muskattens 13 volt är märkligt

IMG_20221009_110924.jpg
 
Toppen