• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Waeco perfect power, verkar "operfekt"

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En omvandlare 12 => 220 satt i plåtis inköpt i somras.
När man kopplar djonken till landström på kaj så finns ett relä som med fördröjning kopplar bort omvandlad spänning och in med landströmmen.
Den delen fungerar bra.
Men i läget för fjärrkontroll så ignoreras landströmmen totalt om man fått tag på sådan, dvs man stänger av omformaren med fjärren.
Man måste då stänga av omformaren med brytaren på själva omformaren eller koppla bort fjärrkontrollen som också kräver att man har omformaren åtkomlig.
Detta är inte kul när man då måste riva en säng med madrasser och träplattor osv, för att komma åt omformaren.
Inte nog med det.
Om man inte har landström så kör man förstås omformaren med fjärrkontrollen när den behövs och stänger av den med samma fjärr när man tex har micrat maten klart. Det är inte bra, för då drar den en hel del på "tomgång" och idag visade den sig ha dragit ur två ok bodelsbatterier på bara några dygn. Totalt 150 AH nya och bara något år gamla.
Jag har inte haft någon förbrukning i bodelen utan kontrollerad underhållsladdning från 160 watt solceller.
Jag mäter laddningsströmmen som varierat mellan 1- 9 ampere dagtid. Dvs jag har kompletterat regulatorn med en amperemeter. (Regulatorns lysdioder är onödiga då de visar samma sak som central-panelen i bilen, dvs batterispänning)
Att en avstängning med fjärren inte är en total avstängning och dessutom inte kopplar över till yttre matningen från elstolpe, är ju illa. i läget utan fjärr går det bra för den som kan komma åt omformaren och stänga av den med inbyggda brytaren, men så är det inte för mig.
Jag tycker den ska bli helt avstängd också när man kopplar in landström, men den går ändå antar jag även om man då har laddning (med tex "perfect charger" så är det inget som drar ur batterierna, men onödigt och förkortar elektronikens livslängd och ett litet energislöseri.
Jag har mailat till Waeco utan att få annat svar än att deras mail inte fungerar.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är inte brytaren "bara" en liten vippbrytare som den brukar vara på inverters och som stänger av elektroniken.
Lite meck visserligen men det borde i så fall gå att ta bort den brytaren och kolla upp den. Det kan ju vara fler kontaktversioner än en på den visserligen men i bästa fall kanske bara on/off, och dra ut kablar genom hålet för brytaren och ev. en liten kopplingsplint/sockerbit i stället för brytaren.
Och sedan montera brytaren eller kanske en större/finare brytare med samma funktion på lämpligt ställe i bilen och dra kablar dit från den nya kopplingsplinten... Huvudbrytarfjärrkontroll by wire... kanske?
Jag tror det finns något sådant original på en del inverters faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej!
Den idén är jättebra.
Det är en liten vippa, omkopplare med tre lägen, on - off - fjärrkontroll.
Hoppas det är en enkel vanlig sån ja. Den styr nog reläer invärtes.
Tycker dock att i läget fjärr så ska man kunna få landström, men det går alltså inte öht.
Hur kan de göra en sån miss?
Funderade på hur bobatterierna kunnat bli helt urdragna på bara ca 3 dygn med bara omformaren igång i läget fjärr.
Tomgångsströmmen ska visst vara 1,5 A. 36 AH per dygn.
Jo utan underhållsladdning och några år gamla batterier som jag haft i ett kallt förråd med 150 AH totalt som nya men mindre nu, kan ju detta ske.
Men solen var framme igår och i för två dar sen.
Iofs ger det väldigt lite denna årstid.
Måste mao ändå kolla batterierna, ett tapp på två volt, 13-11, kan betyda att en cell gått i ena batteriet. De ligger i parallell förstås, men ett sånt tapp gör att det andra dras med, laddas ur till samma spänning.
Och ingen kraft alls kvar tände jag en taklampa så rasade det till 10.5 volt direkt.
Slut finito kaputt niema☺️
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det kan ju räcka med att en cell bråkar. Ladda upp dem rejält och koppla isär/bort dem från både bilen och varandra så brukar det ge sig snart om ett batteri sjunker ner och har en dålig cell.
Men du skriver "Totalt 150 AH nya och bara något år gamla." Efter tre dygn är det ju i alla fall 108 A som är mycket mer än vad som är bra att ta ur 150 Ah, och med den dåliga solvinkeln och delvis mulet så kanske det inte blivit mycket laddning totalt....... Kan nog ev. vara helt ok. resultat tyvärr, för det är inte säkert att laddspänningen orkar upp till en bra nivå ens, om du har "12V" solpaneler som ger ca. 21V ut obelastatde och ca. 17V belastade av regulatorn normalt och då kan ge ca. uppåt 14,6 V laddspänning vid behov i sommarsol. Men som vid svag sol ev. kanske inte orkar upp till mer än typ 13.8 V laddspänning eller något sådant, och även med det drar ner på laddningen/trycket för att ladda bra.
Lite medicin mot det kan vara 24 V solpaneler eller seriekopplade 12 Volt'are om man har rätt storlek så det kan funka med seriekoppling, samt en bra MPPT laddare.
Men solceller som ligger platt på ett tak denna årstid skall man inte ha så stora förväntningar alls på, hur man än gör.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.736
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det kan ju räcka med att en cell bråkar. Ladda upp dem rejält och koppla isär/bort dem från både bilen och varandra så brukar det ge sig snart om ett batteri sjunker ner och har en dålig cell.
Men du skriver "Totalt 150 AH nya och bara något år gamla." Efter tre dygn är det ju i alla fall 108 A och med den dåliga solvinkeln och delvis mulet så kanske det inte blivit mycket laddning totalt....... Kan nog ev. vara helt ok. resultat tyvärr, för det är inte säkert att laddspänningen orkar upp till en bra nivå ens, om du har "12V" solpaneler som ger ca. 21V ut obelastatde och ca. 17V belastade av regulatorn normalt och då kan ge ca. uppåt 14,6 V laddspänning vid behov i sommarsol. Men som vid svag sol ev. kanske inte orkar upp till mer än typ 13.8 V laddspänning eller något sådant, och även med det drar ner på laddningen/trycket för att ladda bra.
Lite medicin mot det kan vara 24 V solpaneler eller seriekopplade om man har rätt storlek så det kan funka med seriekoppling.

M.v.h. JANKRO.

Eller helt enkelt bita i det sura äpplet och konstatera att solceller vid den här årstiden och några månader framåt inte ger något
nämnvärt bidrag, man får helt enkelt söka andra vägar. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, Montreal precis samma som jag efteråt la till i mitt inlägg, troligen samtidigt som du skrev det här....
Två st. med samma tanke samtidigt kan väl inte ha fel :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På min Waeco perfect Power findes en afbryder med 3 positioner: Slukket, tændt og fjernbetjening. Siden er der et lille kabel fra inverteren og til fjernbetjeningen, som sidder på et lempeligt sted.

Jeg har indstillet knappen til fjernbetjening, så når jeg slukker på fjenbetjening så er den slukket og trækker ingen strøm.

Men da jeg ikke kan se hvilken model du har, så kan det jo være anderledes på din.

Edit: Jeg har jo også et prioriteringsrelæ der sikrer at 230V inverterstrøm afbrydes, hvis jeg står på landstrøm
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha, då finns ju total fjärravstängning men verkar kanske bara bli stanby i stället för on/off "by wire" och blir då någon krock/felfunktion med auto-omkopplingen till landström som finns i bilen.
Hans.z får göre en utredning.
Vad händer om man stänger av invertern innan man kopplar in landströmmen.... kan det möjligen bli annorlunda då, eller det kanske går till just så när det inte funkar???
Det verkar ju lite dumt om man skall behöva en treläges fjärrkontroll för att koppla in en on/off fjärrkontrol........
Säkerheten att invertern kopplar ifrån när spänningen är för låg kanske också kan bidra om den kopplar till när spänningen tillfälligt ökar av solcellerna........ Utredning behövs som sagt.

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
På min Waeco perfect Power findes en afbryder med 3 positioner: Slukket, tændt og fjernbetjening. Siden er der et lille kabel fra inverteren og til fjernbetjeningen, som sidder på et lempeligt sted.

Jeg har indstillet knappen til fjernbetjening, så når jeg slukker på fjenbetjening så er den slukket og trækker ingen strøm.

Men da jeg ikke kan se hvilken model du har, så kan det jo være anderledes på din.

Edit: Jeg har jo også et prioriteringsrelæ der sikrer at 230V inverterstrøm afbrydes, hvis jeg står på landstrøm
Ja det är inte en trådlös fjärr, original, det är en kabel till fjärren som brukar sitta på manöverpanelen till allt annat.
Tyvärr har jag ingen manual, men jag är säker på att i fjärr-läget på omkopplaren som sitter på omformaren går det inte att få fram landström. I det läget kan den inte samtidigt vara avstängd, det är ju samma tre läges vippa on -off -fjärr
Min modell heter PP1002
Men du kan ha rätt i att det inte går någon tomgångsström, jag har under kvällen hittat fel på ena bo batteriet som kan vara boven i dramat. Jag gjorde just som Jankro föreslog och det ena är kass, det går att ladda upp till 13 volt men sen rasar det snabbt vid minsta belastning och stannar på ca 11 volt. Det andra beter sig normalt. så nu har jag kopplat bort det kassa batteriet som vid närmare eftertanke är klart äldre än det som funkar.
Återstående problemet är alltså troligen bara det där med "landströmmen" när man har läget fjärr och kommer till en elstolpe som man vill utnyttja.
Och har man inte läget fjärr så får man gräva fram omformaren varje gång den ska köras. Att ha den igång hela tiden vid fricamping vill man ju inte pga tomgångsförbrukningen.
Eller flytta omkopplaren som Jankro beskrev.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jaha, då finns ju total fjärravstängning men verkar kanske bara bli stanby i stället för on/off "by wire" och blir då någon krock/felfunktion med auto-omkopplingen till landström som finns i bilen.
Hans.z får göre en utredning.
Vad händer om man stänger av invertern innan man kopplar in landströmmen.... kan det möjligen bli annorlunda då, eller det kanske går till just så när det inte funkar???
Det verkar ju lite dumt om man skall behöva en treläges fjärrkontroll för att koppla in en on/off fjärrkontrol........
Säkerheten att invertern kopplar ifrån när spänningen är för låg kanske också kan bidra om den kopplar till när spänningen tillfälligt ökar av solcellerna........ Utredning behövs som sagt.

M.v.h. JANKRO.
Stänger man av invertern så är också fjärren bortkopplad :) (tre läges vippan) Då får man in strömmen från landkrabborna :msn_turtle:
Har inte testat spänningsvakten.
Solcellerna ger just inget numera, men se mitt svar till Kaehne, jag har fel på ett av bobatterierna!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
I dag er Waeco blevet til Dometic og her er manualen


På side 149 har du svensk manual På figur 2 kan du se kontakter 1 og 3m som skal bruges til indstilling af fjernnbetjening

Fint, de har bytt namn, ok. Jag ska försöka ladda hem manualen, det går inte via din länk efter ca 10 minuter nu, men jag har för tillfället bara en långsam 4G uppkoppling. Kan du se hur många megabyte den tar? Eller Gigabyte??
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jaha, då finns ju total fjärravstängning men verkar kanske bara bli stanby i stället för on/off "by wire" och blir då någon krock/felfunktion med auto-omkopplingen till landström som finns i bilen.
Hans.z får göre en utredning.
Vad händer om man stänger av invertern innan man kopplar in landströmmen.... kan det möjligen bli annorlunda då, eller det kanske går till just så när det inte funkar???
Det verkar ju lite dumt om man skall behöva en treläges fjärrkontroll för att koppla in en on/off fjärrkontrol........
Säkerheten att invertern kopplar ifrån när spänningen är för låg kanske också kan bidra om den kopplar till när spänningen tillfälligt ökar av solcellerna........ Utredning behövs som sagt.

M.v.h. JANKRO.

Strömtjuven var BÅDA bodelsbatterierna! Efter en natts laddning med "perfect power" på "halvfartsläget" (halv maxeffekt och annan spänningsreglering) på bara det kvarvarande batteriet som jag trodde var ok (Varta 75 AH)
är laddaren varm, kylfläkten går för fullt och hela batteriet varmt.
Displayen i bilen hoppar oroligt mellan 12 och13,5 volt.
Bort med kabelsko, mätte direkt på batteriet som håller nästan precis 11 volt!
Under natten var kylskåpet igång, som ett test, kompressor 12 v.

Man blir fundersam, när jag köpte bilen juli/augusti var också båda batterierna helkass!
Men damen som ägde den hade inte använt den så mycket senaste åren så jag lät det gå.
Man kan inte låta bli att misstänka laddaren, eller att problemet är att dessa två ligger i parallell.
Jag har ingen erf. av sådan koppling men vet att det bör undvikas om de är lite olika i karakteristik.
De som satt i från början var dock identiska, också Varta 75 AH
Nu har jag kört två olika.
Ska försöka komma ut en sväng under hösten på fricamping, men med dessa problem, både webasto
och batterier, ser det mörkt ut.

Aldesystemet, elpatronen, fungerar dock perfekt.
Hade inte tänkt mig till någon camping men får väl ev bli så (tycker det brukar vara stök och hög musik mm)
Ställplatser med betal-el är det väl svårt med (Stockholmsområdet) men jag får kolla klubbens karta.

Idag två nya batterier. Har frågat Muskatten hur hans Biltema kalcium/bly batteri fungerar under lite tuffare förhållanden än bara vila ... :)
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hade inte tänkt mig till någon camping men får väl ev bli så (tycker det brukar vara stök och hög musik mm)
Ställplatser med betal-el är det väl svårt med (Stockholmsområdet) men jag får kolla klubbens karta.
Trist med dina problem, hoppas du löser det!

Samstorpsgård utanför Norrtälje - de har ställplats med/utan el, restaurang/pizzeria med underhållning beroende på veckodag. Har bara varit där en gång ännu, då utan restaurangbesök. De har hemsida, men mer uppdaterat på Facebook.
I Norrtälje, vid sportcentrum - där får man stå en natt på husbilsparkeringen gratis, el ingår!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Trist med dina problem, hoppas du löser det!

Samstorpsgård utanför Norrtälje - de har ställplats med/utan el, restaurang/pizzeria med underhållning beroende på veckodag. Har bara varit där en gång ännu, då utan restaurangbesök. De har hemsida, men mer uppdaterat på Facebook.
I Norrtälje, vid sportcentrum - där får man stå en natt på husbilsparkeringen gratis, el ingår!

Tackar för tipset!
Jag har stått några veckor på Vigelsjö camping i Norrtälje för många år sen, nästan under krita-tiden :twitcy:
Det var en bra camping och jag kunde gå till en busstation i centrum och åka pendelbuss till
Stockholm C, de gick var tionde minut.
(Då hade jag gasolpanna Alde och ingen Webasto e.d. Elpatron och inga problem.
Hembyggd trevlig VW LT31 TD-90 som var breddad (!) och hade det mesta. Men rost och problem-motor)
Har nu köpt två nya bodelsbatterier och får testa med dem.
Webastofelet lär jag inte hinna lösa, den går ju att "springa igång" (köra motorn) men på vintern är det ju tvärtom man vill ha det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Strömtjuven var BÅDA bodelsbatterierna! Efter en natts laddning med "perfect power" på "halvfartsläget" (halv maxeffekt och annan spänningsreglering) på bara det kvarvarande batteriet som jag trodde var ok (Varta 75 AH)
är laddaren varm, kylfläkten går för fullt och hela batteriet varmt.
Displayen i bilen hoppar oroligt mellan 12 och13,5 volt.
Bort med kabelsko, mätte direkt på batteriet som håller nästan precis 11 volt!
Under natten var kylskåpet igång, som ett test, kompressor 12 v.

Man blir fundersam, när jag köpte bilen juli/augusti var också båda batterierna helkass!
Men damen som ägde den hade inte använt den så mycket senaste åren så jag lät det gå.

-------------------------------------
Ja det här blir lite hönan eller ägget, Är det laddningen som dödar batterier eller är batterierna dåliga från början.
Jag vet att om ett av flera bobatterier är dåligt så kan de/det andra få lite stryk, men ändå svårt att få grepp om ditt problem.
När ett batteri snabbt sjunker till neråt 11 V snabbt brukar det vara en cell som är kass/kortis i, ofta cellen vid pluspolen.
Om du nu har nya batterier så försök att hålla så mycket koll som möjligt på spänningen både under laddning och under i vila, och om det går även hur laddarna "uppför" sig.
Avvakta kanske lite med invertern och problemen. Invertrar känner ju av spänning m.m. så det kan ju vara det som får den att uppföra sig underligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
-------------------------------------
Ja det här blir lite hönan eller ägget, Är det laddningen som dödar batterier eller är batterierna dåliga från början.
Jag vet att om ett av flera bobatterier är dåligt så kan de/det andra få lite stryk, men ändå svårt att få grepp om ditt problem.
När ett batteri snabbt sjunker till neråt 11 V snabbt brukar det vara en cell som är kass/kortis i, ofta cellen vid pluspolen.
Om du nu har nya batterier så försök att hålla så mycket koll som möjligt på spänningen både under laddning och under i vila, och om det går även hur laddarna "uppför" sig.
Avvakta kanske lite med invertern och problemen. Invertrar känner ju av spänning m.m. så det kan ju vara det som får den att uppföra sig underligt.

M.v.h. JANKRO.

Ja, jag kände likadant, jag kopplade först in det ena. Det blev en gnista vid minuspolen som man ju ansluter sist (verktygen kan annars komma emot minus på bilen när man ansluter plus) och ny överaskning igen. Invertern frånslagen och även säkringen till solcellerna var borttagen, kylen avstängd. Ingen belysning e.d. på.
Efter gnista så är det också något som börjar surra!
Det visar sig vara Webaston som försöker starta!
Den har alltså någon förbindelse med bobatterierna! Det blev en impuls till den!
Det kan ju rentav vara Webaston som dragit smygström, men jag tror det inte, efter att det börjat surra så tog jag bort minuspolen, det surrade vidare och innan jag förkastat alla ideer om spökerier så kände jag igen Webasto-ljudet.
Satte tillbaka minuspolen och ingen gnista.
Hur impulsen till värmaren uppstod får man flumma på senare när man har lite mer info med kopplingschema.
Den startade inte men det var väntat, eftersom startbatteriet inte är laddat på topp, det håller 12.5 volt.
Webaston startar först om motorn är igång, dvs med 14,4 volt och rejäl strömtillgång. Dvs ett fel.
Sen har jag kopplat in även det andra nya batteriet. Inget hände.
Efter en kvart startade jag laddaren på "sparläget" och mätte en spänning om först 13,4, sedan snart 13,7 volt.
Laddaren anser mao att här behövs bara lite underhåll.
tänker inte starta invertern (som jag förut kallat "omformare") i första taget. Framförallt inte med inkoplad mikro på 700 watt.
Enda viktiga är att prova funktionen, se vad det blir för vilospänning när laddningen brutits och att det går att köra kylskåpet och belysning samt vattenpumpen.

 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja något verkar knepigt. Om värmaren går igång när du kopplar ett friskt batteri till bodelen och sedan funkar ett tag på startbatteriet när du kopplar från bobatteriet igen ???
Det verkar knepigt, du borde ju ha spärr på sammankopplingen av startbatteriet/generatorn med bobatterierna när motorn inte är igång och generatorn inte laddar och för över laddström till bobatterierna.
Har du spänning mellan + och - på kablarna till bobatterierna (från startbatteriet) när bobatterierna är bortkopplade ?? eller verkar det kopplas samman just när du kopplar in bobatteriet.
Det finns ju skiljerelän som reagerar och kopplar samman själva vid förhöjd spänning........ Men den avkänningen skall känna av förhöjd spänningen på starbatteriet/generatorsidan och då koppla in bobatterierna för laddning, och inte bry sig om förhöjd spänning på bobatterierna.
Något är galet helt enkelt och behöver åtgärdas. Du har ju troligen flera eftermonterade elkomponenter i bilen, och man kan inte lita på att allt är rätt inkopplat.... eller även att någon/några av originalfunktionerna är bortkopplade som ibland bör ske, när nya varianter kopplas in.

Det är många bilar som har blivit kopplade som evighetsmaskiner. Som ex. med laddare som tar ström från samma batteri som laddas m.m. och än finns inte en sådan fungerande koppling..... tyvärr.
Så man törs nog säga att något har gått sönder, eller något av tillbehören har blivit felkopplat från början.

Och så en koll till. När du kopplade/kopplar in bobatteriet så värmaren vaknade/vaknar ökade/ökar spänningen på starbatteriet samtidigt från det inkopplade bobatteriet ??

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej igen, ja något verkar knepigt. Om värmaren går igång när du kopplar ett friskt batteri till bodelen och sedan funkar ett tag på startbatteriet när du kopplar från bobatteriet igen ???
Det verkar knepigt, du borde ju ha spärr på sammankopplingen av startbatteriet/generatorn med bobatterierna när motorn inte är igång och generatorn inte laddar och för över laddström till bobatterierna.
Har du spänning mellan + och - på kablarna till bobatterierna (från startbatteriet) när bobatterierna är bortkopplade ?? eller verkar det kopplas samman just när du kopplar in bobatteriet.
Det finns ju skiljerelän som reagerar och kopplar samman själva vid förhöjd spänning........ Men den avkänningen skall känna av förhöjd spänningen på starbatteriet/generatorsidan och då koppla in bobatterierna för laddning, och inte bry sig om förhöjd spänning på bobatterierna.
Något är galet helt enkelt och behöver åtgärdas. Du har ju troligen flera eftermonterade elkomponenter i bilen, och man kan inte lita på att allt är rätt inkopplat.... eller även att någon/några av originalfunktionerna är bortkopplade som ibland bör ske, när nya varianter kopplas in.

Det är många bilar som har blivit kopplade som evighetsmaskiner. Som ex. med laddare som tar ström från samma batteri som laddas m.m. och än finns inte en sådan fungerande koppling..... tyvärr.
Så man törs nog säga att något har gått sönder, eller något av tillbehören har blivit felkopplat från början.

Och så en koll till. När du kopplade/kopplar in bobatteriet så värmaren vaknade/vaknar ökade/ökar spänningen på starbatteriet samtidigt från det inkopplade bobatteriet ??

M.v.h. JANKRO.

Jag tror också att det finns en felkoppling någonstans. Den sista frågan -vet inte jag rotade baktill och kunde inte se displayen där fram som visar spänningarna i steg om en halv volt.
Sen har jag förresten skippat det där med att tillfälligt kunna koppla ihop bo och start batt. via cigg-uttagen fram och bak.
Av den enkla anledningen att fram får man ingen kontakt om inte startnyckeln är aktiverad. Dessutom märkte jag ett glapp i cigguttaget fram, men inte baktill. Just som någon här varnade för.
En felkoppling vet jag förresten om, fläkten i kajutan fram (original) går på lågfart så snart man aktiverar startnyckeln.
Sen hela tiden. Det har säkert med Webastokopplingarna att göra. I stället borde fläkten starta när kylarvattnet från webaston uppnått 40-45 grader och samma med den extra pumpen på värmeväxlaren.
För att starta den pumpen ska man sätta i en säkring (!) som man rotar fram under en golvplatta.
Enligt medföljande rörigt handskriven lapp med en massa annan röra. Troligen av ägare före damen jag köpte av.
Så allt är inte helt genomtänkt. Ska sätta en vippa för detta i stället.
Får fundera på allt du skrev och inriktar mig på att lugn testa de nya batterierna.
Laddaren har fungerat lugnt och dragit upp batterierna från 12,7 till 13,8 volt. De ska ju tåla max 16 volt laddning (och 17 ampere laddningsström, som ju delas på två så 34A totalt, mer ger nog aldrig laddaren.)
Har slagit av laddaren för nån timme sen och ska bli intressant att se vilospänning, jämföra med Muskattens märkliga 13 volt. När man laddar får man allt hålla koll då och då som du skrev, Men nu blev inget batteri varmt.
 
Senast ändrad:
Toppen