• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VVB dränerar sig

Tomas S

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36675
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga.
Har problem med att varmvattenberedaren tömmer sig. Så fort någon av pumparna går så rinner det ur vvb´s dräneringsrör. Efter många tips här så trodde jag att ventien (den med gul spak) gjort sitt. Har nu bytt den men problemet kvarstår. Några tips?
Ett alternativ är ju att bara nöja sig med kallvatten. Hur gör jag då för att inte involvera vvb alls.
Bilen är en Kabe TM 740 -16
Tack på förhand.
 
F

F.d. 73249

Guest
först o främst måste du ju ta reda på vart det läcker innan man kan hjälpa dej
det kan ju vara allt ifrån en lös/hål i slang till hål i beredaren
 

Tomas S

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36675
Medlemskap
2024
först o främst måste du ju ta reda på vart det läcker innan man kan hjälpa dej
det kan ju vara allt ifrån en lös/hål i slang till hål i beredaren
Tack för svar. Visste jag var det läckte skulle jag givetvis låta åtgärda det. Men någon lös slang eller hål i detsamma tror jag inte det är. Då borde det troligen finnas fritt vatten någonstans. Det kommer endast vatten ur dräneringsröret under bilen då någon av pumparna är i gång. Oavsett vilket läge den gula spaken är i. Ventilen är bytt men det hjälpte inte.
 

bussmicke

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sunne
HBK-Nr
31382
Medlemskap
2025
Tack för svar. Visste jag var det läckte skulle jag givetvis låta åtgärda det. Men någon lös slang eller hål i detsamma tror jag inte det är. Då borde det troligen finnas fritt vatten någonstans. Det kommer endast vatten ur dräneringsröret under bilen då någon av pumparna är i gång. Oavsett vilket läge den gula spaken är i. Ventilen är bytt men det hjälpte inte.
Finns en blå ochså bredvid den gula
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis du fortæller hvilket fabrikat varmvandbeholderen har, så kan du nok nemmer få hjælp. Det er ikke alle der har en Kabe, men mange kan hav e den samme varmvandsbeholder i et andet husbilsfabrikat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga.
Har problem med att varmvattenberedaren tömmer sig. Så fort någon av pumparna går så rinner det ur vvb´s dräneringsrör. Efter många tips här så trodde jag att ventien (den med gul spak) gjort sitt. Har nu bytt den men problemet kvarstår. Några tips?
Ett alternativ är ju att bara nöja sig med kallvatten. Hur gör jag då för att inte involvera vvb alls.
Bilen är en Kabe TM 740 -16
Tack på förhand.

Har du återställt frostvakten?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga.
Har problem med att varmvattenberedaren tömmer sig. Så fort någon av pumparna går så rinner det ur vvb´s dräneringsrör. Efter många tips här så trodde jag att ventien (den med gul spak) gjort sitt. Har nu bytt den men problemet kvarstår. Några tips?
Ett alternativ är ju att bara nöja sig med kallvatten. Hur gör jag då för att inte involvera vvb alls.
Bilen är en Kabe TM 740 -16
Tack på förhand.
Har du kollat om ventilen (N) läcker baklänges. Det är en backventil som släpper in luft i VVB när man tömmer den.

 

Bilagor

  • IMG_0550.jpeg
    IMG_0550.jpeg
    395,8 KB · Visningar: 37

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för svar. Visste jag var det läckte skulle jag givetvis låta åtgärda det. Men någon lös slang eller hål i detsamma tror jag inte det är. Då borde det troligen finnas fritt vatten någonstans. Det kommer endast vatten ur dräneringsröret under bilen då någon av pumparna är i gång. Oavsett vilket läge den gula spaken är i. Ventilen är bytt men det hjälpte inte.
Normalt skall det bara finnas en pump i ett vattensystem..
Vilka är de andra pumpar du skriver om?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har letat men inte hittat någon. Men kan ju iof ha missat den då jag är rejält okunnig. Manualen säger att frostvakt är tillval och inte finns på alla modeller.
Du har åtminstone en säkerhetsventil till VVB. Det är krav på att ha en sån ventil.
Jag tror att du har en kombinerad frostvakt/säkerhetsventil. Kolla på bilden i inlägg #7 där finns några ventiler.

Lite matnyttig information i länken.

Du kan testa en till sak. Det bör vara en luftkudde i VVB för att minska tryckstötar i vattensystemet när pumpen startar. Saknas luftkudden blir hela vattensystemet stumt.
Om frostvakten, säkerhetsventilen eller N-ventilen i toppen av VVB inte är helt okej finns en liten risk att någon av dom läcker pga att vattensystemet är stumt.

Det är ett lätt fix att få tillbaka luftkudden i VVB. Man tömmer VVB helt och fyller på den igen. Problemet med luftkudden är mest relevant om det sitter en tryckvattenpump i bilen.
 
Toppen