• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Intressant är att elbilar har bättre räckvidd i städer än i landsvägstrafik. Detta beroende på att energi återvinns och laddar batterierna vid bromsning, något man ju inte gör så mycket när man åker landsväg.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Problemet med vindkraft är att den är intermittent, det går inte att garantera en jämn eltillförsel baserat på vindkraft utan man måste då ha en lika stor produktionskälla som står i reserv att ta vid när vindkraften producerar lite. Dessutom finns inte tillräcklig överföringskapacitet mellan olika delar i landet.
Tabeller som ovan kan man skriva lite hur som helst, faktum är att hela Europa är sammankopplat i ett nät och det både exporteras och importeras hela tiden. Den visar dessutom hela landets produktion, problemet ligger i södra Sverige där det råder effektbrist och vi har inte tillräcklig överföringskapacitet från norr där överproduktionen sker så el-tillgången i söder är beroende av import.
Sedan slutar redovisningen 2018 men 2019 producerade Ringhals kärnkraftverk 30% av hela landets el-produktion men efter nyår är 50% av den produktionen avvecklad, även detta är ett produktionsbortfall som drabbar södra Sverige
Att läget är allvarligt ses tydligt på att industrietableringar nekas på grund av el-brist och det är redan företag i södra Sverige som är på väg att lämna landet på grund av svajiga el leveranser, dessutom har el priset i södra Sverige blivit mer än 1200% dyrare än i norr.

Ditt påstående "Faktum är att elproduktionen i landet på senare år stadigt minskat och kommer ytterligare att minska" är falskt. Tabellerna som jag hänvisar till kommer från källor som jag inte tror någon ifrågasätter.

Att elpriset varierar vet vi ju men att hänvisa till extremfallet med att säga "dessutom har el priset i södra Sverige blivit mer än 1200% dyrare än i norr" blir ju direkt vilseledande. Fakta är att elpriset i snitt varit 25.9öre/kWh i elområde 4 i år och 13.8öre i område 1, en skillnad på 187%. En stor skillnad i procent mellan områdena men ändå ett mycket lågt elpris.

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemene med variable kraftkilder og dåårlig overføringskapasitet kan begge deler avhjelpes med gridsize batterier strategisk plassert i nettet. Kraft lagres så nær forbruk som mulig. Men også buffer lager nær store variable kraftkilder. Noen GWh ved hver større by i sør skulle fjerne behovet for import av kraft, og passe store batterier ved vindfarmerene buffrer så overøringslinjene kan utnyttes best mulig.

Nå behøver ikke en batteripark se ut som et lagerområde for kontainere, selv om det er den billigste måte å installere på.

Mener å ha sett en utredning som påstår at om alle biler i Sverige ble byttet til elbiler så ville ekstra kraftbehov være mindre enn dagens eksport av kraft.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De som er i drift i verden fra før er alle noe større, Hornsdale i South Australia er nesten 10 ganger så stor og har vært i drift i et par år - investeringen er i teori nedbetalt om en ikke regner med et saftig utbytte til eierene. I California er det 4 eller 5 store batterier - mye større enn Hornsdale (som ble bygget på under 100 dager fra kontrakt til drift). Har selv mistet oversikten over batteriprosjekter i Australia, selv om noen få har faanget oppmerksomheten. Spesiellt er 2 batterier i hver sin ende av interstate overføringsinje mellom NSW og Victoria hvor hver av batteriene er 25 ganger Uppsala batteriet når det gjelder effekt opptak og produksjon og mer enn 100 ganger når det gjelder lagring. Uppsala er et 1 times 20MW mens disse to er 4 timers 500 MW med opp til 2GWh lagring. Kostnaden for dette er langt lavere enn å bygge en ekstra overføringslinje og gjennomføres på ett år i stedet for 10 til 15 år for overføringslinjen.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Toyotas ordförande har lite intressanta åsikter om elbilssatsningen..

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Att vi står inför ett teknikskifte är nog de flesta överens om, men att den nya tekniken är el finns det delade meningar om.

Här i tråden finns t,ex. länkar till artiklar som återger planerna som man har i öst, där vätgasen verkar vara en modell som har sina förespråkare. Men enligt en artikel i Husbil och Husvagn ser jag att samma tankar finns hos IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell och Volvokoncernen som kommit överens om att arbeta tillsammans för att bidra till att skapa förutsättningar för massmarknadsutrullning av vätgaslastbilar i Europa.

Vilken teknik kommer att sitta i framtidens husbil? Spännande.


Tommy
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Att vi står inför ett teknikskifte är nog de flesta överens om, men att den nya tekniken är el finns det delade meningar om.

Här i tråden finns t,ex. länkar till artiklar som återger planerna som man har i öst, där vätgasen verkar vara en modell som har sina förespråkare. Men enligt en artikel i Husbil och Husvagn ser jag att samma tankar finns hos IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell och Volvokoncernen som kommit överens om att arbeta tillsammans för att bidra till att skapa förutsättningar för massmarknadsutrullning av vätgaslastbilar i Europa.

Vilken teknik kommer att sitta i framtidens husbil? Spännande.


Tommy
Vist är det spännande!
Tror att vätgas kommer gälla för tung trafik med lång körsträcka.
Mindre lastbilar, sopbilar, transportbilar etc som körs i stad kommer gå på el
Kanske mycket stora husbilar körs på vätgas på sikt, men husbilar kring 3,5t kommer bli el är min känsla
En annan aspekt är även att dieselmotorn är på väg att fasas ut
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
En annan variant på temat, som heter solid state-teknik.


Kanske bara en nyhet för undertecknad som aldrig tidigare hört talas om det.;)
Kopia på mitt inlägg från i onsdags.... I denna tråden...
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Man skall nog inte räkna bort Otto- & Dieselmotorn. Det tittas ju även på konverteringar & alternativa miljövänliga bränslen. Billigast blir det nog med de motorer som produceras idag om man kan lösa drivmedelsfrågan.
För personbilar så är dieselmotorn på väg ut, vilket är bra på sikt
Gå in på respektive ”brand”, Volvo Cars, VW etc. och försök bygga en bil men en dieselmotorn. Idag försöker dom förmedla elbil till 110%.
Det är bara att surfa in på respektive hemsida för att se vad dom förmedlar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För personbilar så är dieselmotorn på väg ut, vilket är bra på sikt
Gå in på respektive ”brand”, Volvo Cars, VW etc. och försök bygga en bil men en dieselmotorn. Idag försöker dom förmedla elbil till 110%.
Det är bara att surfa in på respektive hemsida för att se vad dom förmedlar

Det är väl ovidkommande vad producenterna gör. Dom vänder kappan efter vinden
 
Toppen