Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.360
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.360
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Det förvånar mig den ensidiga argumentationen för elbilstekniken från Samuelsson.
Eltekniken har väl fortsatt sina tillkortakommanden, som räckvidd, laddningstid, laddstationer och eventuell framtida elbrist, eller....?

Sedan har vi våra kamrater där borta i öst, japaner, koreaner och kineser som verkar tro på väte- och bränsleceller och storsatsar på den tekniken. Det är inga dåliga målsättningar, i Kina hoppas man kunna ha en miljon vätgasfordon år 2030, i Japan siktar man på att var sjätte fordon som säljs år 2030 drivs av vätgas.

Uttalandet från Volvo Cars VD gav även rubriker i Dagens Industri.
Volvo Cars vd: Förbjud bensinbilar för att locka bilister till elbilar

Tommy
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.230
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ett problem med hydrogen er å få til tanker som ikke lekker. hydrogenmolekylene vandrer gjennom stål. Ikke stort problem i biler som kjører mye, men en fare på tankstasjonene - hadde en eksplosjon like utenfor Oslo for noen år siden som førte til full stans for alle hydrogenbiler i Norge.

Men for tog og tunge lastbiler kan det absolutt være et alternativ. En flerlags ståltank med et par hundre kilo hydrogen veier omlag det samme som et LIIon batteri med samme lagrede effekt - muligens noe større volum. Pluss brenselscellen som gir el til motorene. Har etter hvert fått med meg hvorfor Tesla avskriver brenselsceller som en løsning.

Og hvordan produseres hydrogen? Best ved elektrolyse fra vatn.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2021
Antagligen ett uttalande för att väcka uppmärksamhet, han nämner också att Europa på detta sätt skulle få helt utsläppsfria fordon men rimligtvis känner han även till hur el-produktionen i Europa ser ut med mycket stora utsläpp.
Det är således rent hyckleri att påstå att en batteribil skulle vara utsläppsfri.
 

Zlatko Schneberger

HBK Medlem
Inlägg
1.089
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2021
Ett problem med hydrogen er å få til tanker som ikke lekker. hydrogenmolekylene vandrer gjennom stål. Ikke stort problem i biler som kjører mye, men en fare på tankstasjonene - hadde en eksplosjon like utenfor Oslo for noen år siden som førte til full stans for alle hydrogenbiler i Norge.

Men for tog og tunge lastbiler kan det absolutt være et alternativ. En flerlags ståltank med et par hundre kilo hydrogen veier omlag det samme som et LIIon batteri med samme lagrede effekt - muligens noe større volum. Pluss brenselscellen som gir el til motorene. Har etter hvert fått med meg hvorfor Tesla avskriver brenselsceller som en løsning.

Og hvordan produseres hydrogen? Best ved elektrolyse fra vatn.
 

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.360
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy
 

Moby Dick

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
1.585
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
6808
Medlemskap
2021
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy
Tyvärr inte läsbar
 

Stefanswede

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2021
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy

Inga problem att läsa artikeln och jag är inte prenumerant, men det låter ju helt galet att att förslå något sådant, men tyvärr så är jag inte förvånad längre vad det gäller detta lilla parti som har tilldelats alldeles för stor makt!
 

FiatFrankia

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14186
Medlemskap
2021
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
Då gör vi oss totalt beroende av ett ett enda energislag. Det behövs bara att nån kapar ledningen så står hela Sverige still. Myndigheterna får total kontroll över medborgarna.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2021
Inte konstigt att Håkan säger som han säger
Volvo har satsat stora pengar på elbilsidan
Och för att kunna ställa om produktionen
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
hu
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
hur skall volvo klara det de har alltid varigt sist på båten titta på vad de gör idag gör sig bättre än han är hans
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad Håkan Samuelsson säger handlar bara om en sak, PENGAR. Företaget har lagt ner enorma belopp i forskning & framtagande av sina el-fordon som man hoppas ta tillbaka på försäljning. För detta behövs stora volymer som inte hindras av bensin- & dieselbilsförsäljning.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2021
hu

hur skall volvo klara det de har alltid varigt sist på båten titta på vad de gör idag gör sig bättre än han är hans
Förstår inte. I mitt minne var det Volvo och även Saab som låg först och drev på med säkrare bilar för ett antal år sedan. Volvo och Saab var under många år det säkraste vi kunde åka i.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
Förstår inte. I mitt minne var det Volvo och även Saab som låg först och drev på med säkrare bilar för ett antal år sedan. Volvo och Saab var under många år det säkraste vi kunde åka i.
det var inte säkerheten det gällde utan tillverkningen av elbilar hur långt är volvo
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.656
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2021
Då gör vi oss totalt beroende av ett ett enda energislag. Det behövs bara att nån kapar ledningen så står hela Sverige still. Myndigheterna får total kontroll över medborgarna.

Olja från Norge och Ryssland kan man ju alltid lita på att den kommer fram!
Men el som tillverkas i Sverige vet man aldrig om den den plötsligt tar slut?
 
Toppen