• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
 
Senast ändrad:
Det förvånar mig den ensidiga argumentationen för elbilstekniken från Samuelsson.
Eltekniken har väl fortsatt sina tillkortakommanden, som räckvidd, laddningstid, laddstationer och eventuell framtida elbrist, eller....?

Sedan har vi våra kamrater där borta i öst, japaner, koreaner och kineser som verkar tro på väte- och bränsleceller och storsatsar på den tekniken. Det är inga dåliga målsättningar, i Kina hoppas man kunna ha en miljon vätgasfordon år 2030, i Japan siktar man på att var sjätte fordon som säljs år 2030 drivs av vätgas.

Uttalandet från Volvo Cars VD gav även rubriker i Dagens Industri.
Volvo Cars vd: Förbjud bensinbilar för att locka bilister till elbilar

Tommy
 
Senast ändrad:
Ett problem med hydrogen er å få til tanker som ikke lekker. hydrogenmolekylene vandrer gjennom stål. Ikke stort problem i biler som kjører mye, men en fare på tankstasjonene - hadde en eksplosjon like utenfor Oslo for noen år siden som førte til full stans for alle hydrogenbiler i Norge.

Men for tog og tunge lastbiler kan det absolutt være et alternativ. En flerlags ståltank med et par hundre kilo hydrogen veier omlag det samme som et LIIon batteri med samme lagrede effekt - muligens noe større volum. Pluss brenselscellen som gir el til motorene. Har etter hvert fått med meg hvorfor Tesla avskriver brenselsceller som en løsning.

Og hvordan produseres hydrogen? Best ved elektrolyse fra vatn.
 
Antagligen ett uttalande för att väcka uppmärksamhet, han nämner också att Europa på detta sätt skulle få helt utsläppsfria fordon men rimligtvis känner han även till hur el-produktionen i Europa ser ut med mycket stora utsläpp.
Det är således rent hyckleri att påstå att en batteribil skulle vara utsläppsfri.
 
Ett problem med hydrogen er å få til tanker som ikke lekker. hydrogenmolekylene vandrer gjennom stål. Ikke stort problem i biler som kjører mye, men en fare på tankstasjonene - hadde en eksplosjon like utenfor Oslo for noen år siden som førte til full stans for alle hydrogenbiler i Norge.

Men for tog og tunge lastbiler kan det absolutt være et alternativ. En flerlags ståltank med et par hundre kilo hydrogen veier omlag det samme som et LIIon batteri med samme lagrede effekt - muligens noe større volum. Pluss brenselscellen som gir el til motorene. Har etter hvert fått med meg hvorfor Tesla avskriver brenselsceller som en løsning.

Og hvordan produseres hydrogen? Best ved elektrolyse fra vatn.
 
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy
 
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy
Tyvärr inte läsbar
 
....... och idag hakar DN på Håkan Samuelssons uttalande, med en intervju med Per Bolund MP — Från 2030 kommer det inte att vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige. Det är ju jättebra att industrin ser det här som en möjlighet, säger han och påminner om överenskommelsen i januariavtalet mellan regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna.

Frågan är om Sverige kan gå före EU och förbjuda försäljning av fossildrivna bilar?

Tacksam om någon bekräftar om artikeln kan läsas eller om den ligger bakom betalvägg, är prenumerant så jag ser inte det.

Tommy

Inga problem att läsa artikeln och jag är inte prenumerant, men det låter ju helt galet att att förslå något sådant, men tyvärr så är jag inte förvånad längre vad det gäller detta lilla parti som har tilldelats alldeles för stor makt!
 
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
Då gör vi oss totalt beroende av ett ett enda energislag. Det behövs bara att nån kapar ledningen så står hela Sverige still. Myndigheterna får total kontroll över medborgarna.
 
Inte konstigt att Håkan säger som han säger
Volvo har satsat stora pengar på elbilsidan
Och för att kunna ställa om produktionen
 
hu
Får Volvo Cars VD Håkan Samuelsson bestämma så kommer elektrifieringen av våra fordon gå snabbare, med argument som att förbränningsmotorn är — ”en teknik från det förflutna”. Här presenteras inga andra teknikalternativ till el-bilen.

Tommy
hur skall volvo klara det de har alltid varigt sist på båten titta på vad de gör idag gör sig bättre än han är hans
 
Vad Håkan Samuelsson säger handlar bara om en sak, PENGAR. Företaget har lagt ner enorma belopp i forskning & framtagande av sina el-fordon som man hoppas ta tillbaka på försäljning. För detta behövs stora volymer som inte hindras av bensin- & dieselbilsförsäljning.
 
hu

hur skall volvo klara det de har alltid varigt sist på båten titta på vad de gör idag gör sig bättre än han är hans
Förstår inte. I mitt minne var det Volvo och även Saab som låg först och drev på med säkrare bilar för ett antal år sedan. Volvo och Saab var under många år det säkraste vi kunde åka i.
 
Förstår inte. I mitt minne var det Volvo och även Saab som låg först och drev på med säkrare bilar för ett antal år sedan. Volvo och Saab var under många år det säkraste vi kunde åka i.
det var inte säkerheten det gällde utan tillverkningen av elbilar hur långt är volvo
 
Då gör vi oss totalt beroende av ett ett enda energislag. Det behövs bara att nån kapar ledningen så står hela Sverige still. Myndigheterna får total kontroll över medborgarna.

Olja från Norge och Ryssland kan man ju alltid lita på att den kommer fram!
Men el som tillverkas i Sverige vet man aldrig om den den plötsligt tar slut?
 
Tillbaka
Toppen