• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visning av utetemperatur Fiat -07?

F

F.d. 25235

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Köpte den på K&C. Kanske inte helt optimal placering, får vicka liiite på huvudet för att se ordentligt. Här en bild..
 

Bilagor

  • Dig.termometer.jpg
    Dig.termometer.jpg
    55,3 KB · Visningar: 12

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Jag har lokaliserat en givare fram i grillen som kommer inifrån bilen genom torpedväggen på högra sidan, den delar sig på mitten vid huvlåset och sen går det ner en givare till vardera sidan klamrade i plastgrillen.
Jag har testat med varmvatten och det är inte givaren till bodelens utetemp.

Vad är det för givare om det inte är för utetempen, kan det vara nåt med kallstart eller liknande.

Problemet är fortfarande att jag inte har någon visning av utetempen på displayen för vägmätaren mm.
Enligt boken ska bilen ha det med Display typ B.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Ute temperaturmätare finns bara på bilar med automat eller ECC.
Givaren sitter i ett hål i underkant på vänster backspegel.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Jag har länge förvånats över vad denna tråd handlar om. Naturligtvis visar displayen på vår Dethleffs A 6981 -07 även utetemperaturen tillsammans med allt övrigt man vill ha koll på. Detta är förmodligen föga tröst för alla er som inte vet om ni ska svettas av värme eller huttra av köld när ni öppnar fönster och dörrar, men så är det!

Dessutom har man ju utetemperaturen angiven på Schaudt DT 220 B-displayen ovanför dörren att avläsa innan man går ut för att . . . . . . . . . ja, vad det nu kan vara för ärende där temperaturen kan vara avgörande för resultatet.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Ja, visst finns det det. Tänk om det skulle bli så att det . . . . . . . just när man ska till och behöver och inte vet om man först skulle ha monterat på broddarna eller tagit på sig krashatten eller om man skulle ha chansat på att det är litet varmare längre fram, där man parkerar för att sedan . . . . . .

Husbilslivet har sina risker och svårbedömda förhållanden. Det är där Clas Olsson har gjort sina erövringar och ohemula vinster.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Här kan man se utetemperturen vare sig man är på resa i husbilen eller sitter hemma i soffan.
Dessutom med historik! Appen heter Thermo.

photo-722380.jpg
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Jag har länge förvånats över vad denna tråd handlar om. Naturligtvis visar displayen på vår Dethleffs A 6981 -07 även utetemperaturen tillsammans med allt övrigt man vill ha koll på. Detta är förmodligen föga tröst för alla er som inte vet om ni ska svettas av värme eller huttra av köld när ni öppnar fönster och dörrar, men så är det!

Dessutom har man ju utetemperaturen angiven på Schaudt DT 220 B-displayen ovanför dörren att avläsa innan man går ut för att . . . . . . . . . ja, vad det nu kan vara för ärende där temperaturen kan vara avgörande för resultatet.

Ang. Affezells inlägg måste jag fråga dig om du har automatlåda eller ECC?

Jag tycker inte att det är avgörande men att det är av ett visst intresse att veta utetempen! Den ingår i alla väderrapporter.
De flesta bilfabrikat tycker tydligen det också, så även Fiat.
Om det dessutom står i boken att bilen är utrustad med detta vill jag veta varför det inte fungerar på min bil.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Även i min Fiat finns ingen visning av utetemperaturen. Trots det kan man i färddatorn bläddra fram visningen för utetemperatur, men den visar bara - .
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Svaret på Tzzans fråga är: Ja, jag har ECC men manuell växellåda.

mvh Flat Mates
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Det borde vara möjligt att med hjälp av chassienumret fråga Fiat Camper om bilen verkligen är utrustad med utetermometer? :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Har talat med Fiat i Köpenhamn om precis detta.
Därav mitt svar som kommer från dem att bilen måste ha ECC el automatlåda för att denna option skall finnas monterad på bilen. Bilen är förberedd för utetempmätare men det går inte att komplettera till detta i efterhand.
I instruktionsboken beskrivs alla tillbehör som överhuvudtaget finns till bilen
men det står ofta option på vissa av dem.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Då har jag efter många försök äntligen lyckats få Kroons Bil i Borlänge att gå in och titta vad min bil är utrustad med.
Den har spegelkod 041 och det innebär att det inte finns någon givare i den spegeln!
Givaren säljs inte löst utan spegeln är gjord i en mängd varianter bl.a. med eller utan givare och går alltså inte att eftermontera. Om man skulle vilja byta spegeln till en med givare måste, om det överhuvud taget går, bilens dator omprogrammeras!

Fakta kan vara tråkig ibland!
 
F

F.d. 30081

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Vilken Fiat verkstad var du på??
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Vi har en Adria Sonic som visar felaktig utetemperatur värde på instrumenteringen
Värdet ligger fast på ca 45 grader.
Var sitter utgivaren ?.
Sitter den i backspegeln eller på annat ställe då det är en helintegrerad bil ?.
Jag vill kolla kontakter och givare innan jag söker verkstadshjälp
Är det någon på forumet som har erfarenhet av ett liknande fel och kan ge mig råd på vägen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Titta under backspegeln på vänster sida och du har en liten knopp i nederkant
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Fiat orginal backspeglar har kanske givaren i vänster backspegel
Jag har kollat innanför plastkåpan på backspeglarna och där finns endast kablage för styrning av speglarna.
Givaren måste sitta någon annanstans på helintegrerad bil "Adria Sonic"
 
F

F.d. 51028

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

Min Knaus plåtis 2008 visade utetemp 20 sekunder i en blöt tunnel i Norge i juni bara då
 
B

bragges

Guest
Sv: Visning av utetemperatur Fiat -07?

hej har en i 810 elegance 2011.som inte den fungerar på.kablarna till orginalspegeln ligger lösa och nya är dragna till nya speglarna.hur får man detta att fungera är bara streck i instrumentet
Med vänlig hälsning
Hans
 
Toppen