• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Såg en uppgift i en gotlandstidning om att det hade lagts ner åtskilliga miljoner på att bygga ut gästhamnen för båtturister. Visserligen får de betala en del men inte Kneipbyns priser.

Man skulle kanske göra bilen vattentät och förse den med propeller för att kunna bo centralt nära restauranger och slippa att bli jagad.

Varför kan man inte t ex låta gamla cirkusplatsen söder om Gutavallen utgöra ställplats på sommaren. Från tekniska nämden m fl uppges nedskräpning vara en orsak till restriktionerna. Men kolla vad skräp Almedalsveckan producerar, för att inte tala om stockholmsveckans nedskitning av penningstinna och högröstade ungdomar.

Att pensionärer skulle bete sig så, för det är ändå flest sådana i husbil tror jag inte på.

En annan lämplig plats, som när jag varit i Visby alltid står tom är skolgården på Solbergaskolan. Ställ ut en container för sopor, öppna till några toaletter och en vattenpost. Sen kan man ta 150:- och husbilisten har nära till alla restauranger


Det werkar som det stora felet med hetsen på husbilar stavas med W.

Per-Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det kanske är bra att många åker ut i Europa då blir det mer plats till oss som tycker Sverige är fantastiskt sommartid.
Lite utanför Visby tråden
Tommy R
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Vi har snurrat runt på Gotland och i Visby i 10 dagar nu. Det finns inga spår efter husbilsåkandet någonstans. Folk tar med sig sopor och tömmer troget på Visby reningsverk och andra lämpliga platser. Parkering av husbilar sker inom markeringarna och utan att bryta mot terrängkörningslagen eller föreskrifterna i naturskyddsområdena.

Det kan man inte säga om husvagnsekipagen. Det är en grupp som börjar spåra ur. Tar stora svängar ut i naturen för att komma rätt, istället för att koppla loss och backa på plats. De lämnar stora högar av sopor och blöjor efter sig när dom lämnar platserna. Rännilarna från deras avlopp lämnar långa tråkiga spår.

All heder åt husbilsåkare på Gotland

Tyvärr blir det en hel del onödigt körande i letandet efter parkeringsplatser. Hade det funnits någon i Gotlands ledning som begrep sig på husbilar så skulle det funnits tydliga markeringar till husbilsparkering ute på piren vid gästhamnen. Jag tror det kommer 3-4 färjor på natten till ön. Vart ska alla dessa husbilar ta vägen de första timmarna??? Några vi stött på har kört till Krysmyntagården eller Lummelundsgrottorna men där fick de tigga till sig parkering trots att dom skulle besöka attraktionerna. Sjukt!!!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Är det inte att ta till det tunga artilleriet när man uppmanas att inte åka till Gotland bara för att det fattas parkering för resturang besök i Visby.
Tommy R
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det fattas inga parkeringsplatser för husbilar i gästhamnen i Visby, tvärt om, det finns ca 150 lediga platser. Dessutom finns det vattenpåfyllning så vi kör ju ändå dit!?!

hp4.jpg

Det handlar om att campingägarna, som har campingar 2,5 km norr resp söder om hamnen, vill att vi ska stå på campingen och ta taxi till stan när vi ska gå på restaurang på kvällen. All skyltning i ärendet utförs av kommunen i samråd med campingägarna.

Dessa tre foto är tagna idag, den 13 juli vid 14-tiden, när det är som flest besökare i Visby innerstad. På kvällen och natten är här ännu färre fordon.

hp1.jpg
Piren, mot havet

hp2.jpg
Piren, mot havet

hp3.jpg
Gästhamnen, mot Visby
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jag kan inte uppfattade detta som annat än diskriminering av en grupp peronbilsägare för att ensidigt gynna vissa näringsidkare, campingplatsägarna.

Tro att ett överklagande till länstyrelsen skulle kunna ändra på skyltningen eftersom den inte har något att göra med svårighet för allmänheten att hitta parkeringsmöjligheter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

ja håller med dej gunnar,,visst är detta diskriminering,,inte bara gotland,,ja tycker att det är varje kommuns förb-ade skyldighet att se till så vi kan parkera på lika villkor,,

inte bara detta,,vi har en gyllene chans nu att ta tag i detta,,som en stor organisation,,med lite kött på benen,,ställ upp med styrelsen så syr vi ihop nåt relevant till DO,diskrimineringsombudsmannen,,
det kan ju aldrig gå mer än man tänkt sej,,vi har ju fortfarande en suverän demokrati,,

ta tag i storheten,,även om de inte e min grej,,teddi,,
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Hej finns där verkligen folk med Pb II som åker till Gotland med dom betingelserna??
Mvh.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Hej finns där verkligen folk med Pb II som åker till Gotland med dom betingelserna??
Mvh.
Tragiskt att diskussionerna handlar om att många vill stå inne i Visby, trodde i min enfald att vi husbilsägare ville ha friheten att stanna där det är lämpligt, inte mitt inne i smeten. Tror att om det var OK så hade allt pratats om hur störda man blivit på nätterna, på grund av att nattlivet inne i Visby. Dom flesta Sommargotlänningarna klagar över livet inne i stan (gäller även fast boende)
Det finns så många fina och härliga platser på denna (Sommartid) lilla Ö.
Har bevisats med flera fina inlägg tidigare. Att bojkotta Handlare bara för att dom bedriver verksamhet i Visby är både tragiskt och knappast något som får "Region Gotland" att ändra sin ståndpunkt. Har själv åkt på Västra delen av Sverige med skyltar om att här ska vi inte stå, allternativ hängbommar som vi inte kan passera.
Ha en härlig Sommar var ni än befinner er.
:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det är ju redan lite besvärligt och relativt dyrt att besöka Gotland, ser man då att man heller inte är välkommen dit om man inte följer det förutbestämda mönstret, så är det ju lätt att hoppar över det "besvärliga" resmålet, och söker sig till något ställe där man känner sig välkommen. Parkeringsförbud, krångel med sophantering o.s.v. tyder ju inte på att man är välkommen direkt? :confused:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Just denna tråden handlar specifikt om Visby och parkering. Alla på Gotland är väl insatta i frågeställningen. Det är några få personer som styr regelverket. Här är tre exempel från utställningen "Maria Fredin, MakthavareGotland i forntid och nutid"

mh1.jpg
Tjänstemannen - "Folket måste lära sig ..."

mh2.jpg
Politikern - "Alla kommer att tacka mej ..."

mh3.jpg
Entreprenören - "Man kan ta betalt för allt ..."

Gotlands fördelar avhandlas i många andra trådar - :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jo men Kenth!
För att komma till Gotland m. husbil måste jag "väl" passera Visby?
Rätta mej om jag har fel, kan där stå kommunalt folk mitt i natten & visa mej sömndrucken som jag är ut ur "stan" där jag kan svartcampa?
Nä det var bara en tanke, har aldrig varit på Gotland ( & lever ändå) m. på tal om det så fann vi ett bra ställe på västsidan av Sverige, jo dom tog hundra kr utan el & ingen färje avgift dit!
Mvh.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Här kan man utläsa anledningen till alla P-förbud, för personbil klass 2. Regionen, som dom numera kallar sig, Vill hjälpa företaget "Park and Stay", att öka beläggningen på sin, av regionen hyrda, torftiga ställplats.

Följande är kopierat från Hela Gotlands debatt:
Ur Tekniska nämndens protokoll angående uppställningsplatsen i Gutebacken §121 sidan 22:

"Anledningen till den dåliga beläggningen beror med största sannolikhet på att
husbilar med mycket liten risk för påföljd har kunnat campa gratis på framför
allt hamnen, Hällarna och Trafikverkets rastplats Träffpunkt Gotland vid
Färjeleden. Då förvaltningen gärna ser att arrendatorn fortsätter sin verksamhet
kommer Hällarna att stängas av för husbilar och husvagnar och det rådande
övernattningsförbudet enligt lokala ordningsstadgan kommer att förstärkas med
skyltning på hamnen vilket ger regionen, och inte endast polisen, möjlighet att
beivra överträdelsen."

Länk till protokoll http://www.gotland.se/imcms/TN120530
TN § 121 sid 22

Man tar sig för pannan! Och inte nog med detta. När vi skall utnyttja "vår landsväg" så kostar >6m mer än dubbelt upp.
SJÖN SUGER!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Hej cybertron!
Tänk om man kunde tacka 2 gånger på detta forum för ett gott inlägg!
Mvh.
 
F

F.d. 1606

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Är det någon som vet vem som driver "Park and stay". Kanske en tjänstemanssläkting eller kanske ett dotterbolag till Kneipbyn. Kanske någon från familjen W.
Vad vet jag, men lite konspirationstankar kan man väl få roa sig med.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

man häpnar när man läser om visby,,


Anledningen till den dåliga beläggningen beror med största sannolikhet på att
husbilar med mycket liten risk för påföljd har kunnat campa gratis


om detta är ett politiskt uttalande,,ja,,då har vi en stor utmaning framöver,,hur många gånger har man inte hört,,#här är ingen campingplats--det är förbjudet att sova i husbil här,,o.s.v.# de va som nån skrev,, #dom vet inte vad en husbil är för något# ligger mycket i det,,vi får visa vad en husbil är,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

gotlands invånare vet jag att dom vill se oss där,,vi har nyss varit där,, ock snackat med mängder av folk,,de roligaste ja vet:D

idag har campingar kommit med ett nytt tänkande,,#all inclusive#precis som hotellrörelse utomlands,,ett förödande koncept för omgivningen,,ja tycker vi ska samarbeta med befolkningen-hamnar,,det finns enormt många hamnar som inte är besökta,,

ock de finns också en stor medvetenhet hos markägare i attraktiva områden,, där,,bl,,annat ska vi erbjuda en hjälp till bl,,annat #latrintömningsställen#,,o.s.v,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

ja klämmer till med detta också,,:p

priser över s.c.r-s campingplatser finns inte kvar längre i katalogen,,priset varierar med efterfrågan,,huvaligen:p varuhuset ULLARED,,dom knäcker sakta men säkert omgivningens näringsliv,,har egen camping,,egen ställplats,,ingen som helst konkurenns,,
detta har inget med gotland att göra,,då kan de flyttas,,

men rent generellt,,det är aldrig fel med #mångfalden#,,finns inte den kvar,,

ja,,då finns de heller ingen valmöjlighet,,tjo flöjt,,teddi,,
 
Toppen