• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Visby skärper kraven kring svartcampare!!

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jaha, min "vänliga" kommun har nu åter gjort en idiotisk sak, nu skärper de kraven för att stå inom visby med husbil i sommar. Det är inte längre tillåtet att med husbil stå på parkeringarna i visby. Det räknas som "svartcamping"!!

Ibland blir jag så trött på kommunfolket, de hänvisar till nedskräpning, vilket jag aldrig sett i närheten av husbilarna på gotland iaf. Dessutom säger de att bilar har stått i flera veckor nere vid lasarettet, vilket jag heller inte sett trots att jag går förbi där i princip varje dag vår/sommar.

När det gäller nedskräpning så är v.29 och almedalsveckan Betydligt värre, innebär det att vi kan förbjuda stockholmare under 30 under en vecka?eller politiska partier och bara hänvisa dem till speciella platser som kostar multum (och dessutom är fullbokade)?

suck: läs gärna artikeln

Drabbas av hårdare regler - Nyheter Gotland Visby - Hela Gotland
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Låter som att vissa näringsidkare i "övernattningsbranchen" ligger bakom kommunens agerande. Tyvärr har alltför många svenskar lätt för att ropa på förbud i stället för att se möjligheter.

Skall dom sätta p-böter på husbilar som står parkerade? Antar att dom får kolla om husbilarna är registrerade för "boendeändamål" innan dom sätter på böteslappen. Om kommunen inte inför undantag för husbilsägare som är mantalsskrivna i kommunen låter det som att det kan vara ett brott mot Kommunallagen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby drabbas av hårdare regler

Det är inga större problem. Gotland är 17 mil långt och 5 mil brett. Om man fyller bilen med allt man behöver och kör runt på öns som vanligt så behöver man inte göra några som helst inköp i Visbyområdet. Det finns minst 300 platser att stå på. Det finns gott om butiker i bl a Slite, Klintehamn och Hemse. Vidare finns det lite småbutiker i bl a Fårösund, Ljugarn och Roma.

Tömma latrin, gråvatten och sopor går fortfarande bra i Visby.
 
Senast ändrad:

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Låter som att vissa näringsidkare i "övernattningsbranchen" ligger bakom kommunens agerande. Tyvärr har alltför många svenskar lätt för att ropa på förbud i stället för att se möjligheter.

Skall dom sätta p-böter på husbilar som står parkerade? Antar att dom får kolla om husbilarna är registrerade för "boendeändamål" innan dom sätter på böteslappen. Om kommunen inte inför undantag för husbilsägare som är mantalsskrivna i kommunen låter det som att det kan vara ett brott mot Kommunallagen.


Om jag vill stå parkerad en kväll för att gå och se en biofilm som slutar kl. 00.00 vart ska jag stå då? får man parkeringsböter för att jag tog husbilen och parkerade istället för att ta bilen?

jag säger så här: skit i visby, åk till slite, burgsvik, fårösund eller någon annan av våra byar och handla, när det gäller platser att stå på så finns det mängder av bra platser runt vår ö.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det står helt klart att Visby har gått campingägarnas intressen till mötes. Det är förbjudet att ens parkera husbilen inärheten av Visby. Den lilla ställplatsen i Gutebacken räcker inte på långa vägar. Kostar 80:- / 6 tim ren parkering.

En mycket lämplig plats för husbilsparkering på natten är gamla A7 området (blå cirkel) och då till en kostnad på ca 100:-/dygn.

Gotlands kust är 53 mil och Fårö 8,5 mil. Vi behöver inte stå den lilla milen utanför Visby vilken begränsas av de båda SCR-campingarna; Kneippbyn och Gustavsviks camping.

Jag kommer aldrig mer att handla i Visby trots att jag besöker ön 3-4 gånger om året.

v.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Nu när vi var i England under våren kom jag i samspråk med en ansvarig på en ångdriven pumpstation (ena pumpen byggd av James Watt som gett namn till energienheten W!). Vi kom när visningen var slut för helgen men det var visning av den stillastående anläggningen dagen efter. Med viss tvekan och lite övertalning fick vi lov att stå på deras besöksparkering som låstes (eller låtsaslåstes) på kvällen.

Nästa dag berättade jag att vi kom från Foxton locks och resterna av den båthiss som funnits där. Vid kanalkorsningen ligger två pubbar och strax intill den översta slussen ligger en parkering. Naturligtvis är det skyltat med de sedvanliga förbuden om övernattning, matlagning, att äta, osv i bilen. Jag berättade att om det varit tillåtet att övernatta hade det säkert stått ett par dussin husbilar och hälften av dessa hade säkert ätit på någon av pubbarna och druckit minst en öl var. Det hade givit en merförsäljning på kanske 500 - 600 pund utan att behöva göra något mer än servera. Svaret blev att "Det är tråkigt med dessa utlänningar som har svårt att lära sig reglerna här i UK". Budskapet om merförsäljning gick alltså inte hem.

Visby tycks leva i samma värld.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Eftersom en husbil har 4 hjul så rullar man vidare till ett ställe där man är välkommen och där spenderar man sina pengar. Men det tycks inte alla fatta, i varje fall inte politiker, eftersom husbilsåkarna som besöker ön inte röstar på Gotland. Återigen som jag drog upp i en tråd Sverige är ett U-land för husbilar, kanske kan HBK förbättra det något eller så skänk alla politiker en husbil och vips får vi stå överallt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Kan man inte stå på travbanans parkering, och ta buss till hamnplan eller cykla in till Visby?
Vet inte själv men någon kanske har koll. Är det travkväll kan man ju passa på att spela.

Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Det är mycket enklare än så men det väntar jag med till denna debatten är över.

Gotlandsfärjan har ökande siffror men besöksnäringen har sjunkande. Vi kan väl hjälpas åt och se till att de sjuker till en sådan nivå, så den gotländska turisnäringen vänder och börjar uppskatta våra besök igen. Vädret är ju inte speciellt lockande i år. Att sitta i husbil på ett regnigt Gotland är INTE kul.

Allt har blivit mycket dyrare på Gotland i år. Vi ska över en sväng till barnen men sen sticker vi söderut i Europa.

Medeltidsveckan i år kommer troligen att slå bottenrekord då en hel del stora evenemang har ställts in.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jag antar att det är Campingarna som till stor del har påverkat till det här, så rösta med fötterna, ta inte in på campingarna runt Visby, om dom inte erbjuder ställplats till rätt pris, annars får dom ju precis som dom vill! :confused:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Förra året var vi på Gotland i 3 veckor. 2 timmar spenderades i Visby. Det finns så otroligt mycket att se på Gotland så gynna de lite mindre handlarna på landsbygden istället. Visbyhandeln klarar sig nog ändå.

Mvh Per
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

En liten obetydlig parentes. Max 6 veckor på en och samma plats på Gotland, även campingplatser. Det rör ju inte husbilsfolket som rullar hela tiden men kan få konsekvenser för gotlänningar och sommargotlänningar som långtidscampar. Samma gäller då uppställning av vagnen på vinterhalvåret.

Många Visbybor hyr ju ut sina lägenheter och villor och flyttar ut i stugor och husvagnar på sommarhalvåret. Hmmm???
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jo nu får jag påpeka det igen "tillhör Gottland" Sverige eller det är en lekplats för det högre ståndet med dom saftiga priserna?
Mvh.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Jo nu får jag påpeka det igen "tillhör Gottland" Sverige eller det är en lekplats för det högre ståndet med dom saftiga priserna?
Mvh.

Frågan är befogad. Juridiskt sett tillhör Gotland Sverige men om man tittar på många kartor på TV t ex så finns inte Gotland med. I praktiken är Gotland ett fritt land och uppdelat i Visby stad och Gotlands landsbygd.

Staden begränsas i söder av Kneippbyns camping, i norr av Gustavsviks camping, i väster av sjön och i öster av Färjeleden. Närmast hamnen har Visby en ringmur, ca 1500x500m, inom vilken man försöker hålla Stockholmarna, men några har flytt till Fårö. :)

Har man ett historiskt intresse kan man få mycket till livs i staden men annars finns där inte mycket att hämta. :(

Däremot kan man finna väldigt mycket på landsbygden, särskilt längs den 53 mil långa kusten. Det finns 170 kultur och naturplatser samt oräknerliga smultronställen. Av naturliga skäl kan man inte publicera dessa på nätet då stadens borgare försöker roffa åt sig dessa. :)

Prisinformation: :oops:

Visby camping ca 400:-/dygn
Visby parkering för personbil typ II, 80 kr / 6 timmar (Jmf centrala Lübeck, 5€ / dygn)
Visby vatten och tömning gratis
Visby övrigt ett rejält sommarpåslag på priserna

Landsbygden har normala priser och väldigt gott om utrymme att stanna på enligt allemansrätten och framförallt väldigt trevlig bofast befolkning.

Gotland sopor 80 kr / säck (Vilket är helt i sin ordning pga ö-läget)
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Om jag vill stå parkerad en kväll för att gå och se en biofilm som slutar kl. 00.00 vart ska jag stå då? får man parkeringsböter för att jag tog husbilen och parkerade istället för att ta bilen?

jag säger så här: skit i visby, åk till slite, burgsvik, fårösund eller någon annan av våra byar och handla, när det gäller platser att stå på så finns det mängder av bra platser runt vår ö.

Diskriminering , man måste få handla och utnyttja samhällsservice oavsett vilket fordon man har. Vill man inte ha folk övernattande så sätt p förbud t.ex. 02-06.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Blir jobbigt om man gjort sig illa och behvler uppsöka sjukhuset när man är på Gotland med husbil, men man får väl parkera nån annan stans o ta taxi till sjukhuset:confused:
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Visby skärper kraven kring svartcampare!!

Gokväll
Citat:
Enligt min egna erfarenhet så tror jag att du har fullkomligt rätt i det du skriver,tyvärr.
Detta gör att kommunerna kan särskilja sk husbilar( pb 11) från övriga personbilar( pb1) vilket också redan praktiseras i en del kommuner bl a i Bohuslän.
Den " frihet" som vi känt i 37 års husbilsåkande har naggats rejält i kanten på senare tid bl a pg a denna möjlighet.

Tragiskt o beklagligt.

Hejs
Claes 105
Slut på citat.


Förekommer sedan över 1 år tillbaka i bl.a Visby ( Parkering utanför lägenheter )
Hälsningar
 
Toppen