• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej sitter här på planet på väg till Alicante från Arlanda(485kr). Kul att dom har Internet på planet. Jag har Inte hunnit skriva så mycket på ett tag för jag har jobbat rätt hårt och virrat om kring.

Europeiska taximässan i Köln 4 dagar
Vd konferens i Berlin 3 dagar (Där pöjkar och flickor var det hårt)
Persontrafikmässan i Göteborg 3 dagar.
Stort antal kundbesök.
Anbudförberedelser nya avtal.
Ansluta nya transportörer.
Varna transportörer
Fackliga förhandlingar
Personalmöten i Västerås och Enköping.
Bokslut med bokföringsfirma och revisor. (att dom ska vara så petiga)
Bilda nytt bolag med nya produkter.
Anställa personal. (Det blev bara en liten trafikledare.)

Tack alla som tagit hand om mig fru i Santa Pola när jag är ute och jobbar. Men nu har jag jobbat ifatt lite och kan övergå till husbilslunk igen.

Vi blir nog inte så länge på Bahia. Nu är det fricampa som gäller på någon öde plats. Passar perfekt då jag ska programmera lite nya hemsidor till mitt nya bolag som startar 1 dec.

Internetet är ju Inte speciellt snabbt här på 12000 meters höjd. Så det blir inga bilder. Sorry...

Undrar om jag har slagit höjdrekord på forumet? Kanske också fartrekord. 890 km/h? Det ni där ligger ni efter. Låt höra! Har någon skrivit högre och snabbare på HBK:s forum än mig???:)

Kanske vi åker ner till Castillo de Baños när toan är full. Bryan en trevlig Irländare är troligtvis där. Kan bli kul.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det høres ut som Norwegian, 18 måneder siden jeg testet nettet ombord - ingen direkte sinke dengangen. Tror jeg var omtrent alene bruker ombord :D:D begrenset hastighet på satellitt forbindelsen - samlet omlag 1 Mbit hver vei. Oslo - Alicante var første strekning i Europa med internet wifi ombord, i dag skal det finnes på alle Norwegian rutene.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ligger och fricampar på Pinet i La Marina. Har pratat med restaurangen inför bouleturneringen vi har här 25 januari.

DSC_0041.JPG

Sista månaden har varit slitig med mycket jobb och även tjänsteresor. Vi kan sköta det mesta här från Spanien via Internet men konferenser och mässor måste man ju faktiskt åka på. Anställer man personal är det ju bra att träffa dom m.m..

Nu måste jag åka på tisdag igen. Vi ska lämna in ett anbud på offentliga transporter. Låter kanske inte så viktigt men det gör man bara vart femte år och missar man det så är det en skillnad på ca:50-60 chaufförer. Nu tar jag Louise med mig. Hon är ju ekonomichef och behöver reda ut lite saker med sin assistent för att det ska gå smidigare här nere. Dessutom behöver vi förlänga hemförsäkringen 185 dagar så att det räcker till juni.

Vi har varit och grattat Gun i Gun&Ronny på Marjal nu i torsdags. När jag frågade hur mycket hon fyllde sa hon 35år. Hmm!

DSC_0045.JPG

Marjal ligger i Guardamar och är en hyfsad camping. Några saker som man inte är bortskämd med på andra ställen är t.ex:
- Varma duchrum
- Gratis gym och spa (34 grader i bubbelbadet)

Jag testade spat igår i en och en halv timme. Man var alldeles mör efter det. Vi var förbi där för en månad sedan också. Vi ska se om ni ser någon skillnad på dessa två kort?

DSC_00360.JPG
DSC_00370.JPG

Trevliga personer stöter man på lite överallt när man är ute. Vi fricampande vid Canada söder om Mazzaron.

2012-10-29 16.16.49.jpg

Man är ju lite nyfiken när det kommer en ny svensk bil. Så jag gick fram och hälsade på några nykomlingar. Efter vi pratat ett par minuter. Sa jag:

Du har varit min chef. Det var Carina Larsson som var min chef då jag jobbade på Invandrarverket 89-92. Vi hade mycket med varandra att göra då, eftersom hon inte bara var min regiondirektör utan även min motpart då jag var Sektionsordförande i ST och bröt arm i fackliga frågor med henne.
Världen är bra liten.

Det var ett härligt återseende och vi hade några härliga kvällar där vi pratade gamla tider. (Dom kom senare upp till Bahia och tog hand om min fru ett par dar när jag var på tjänsteresa.)

En bra fricamping jag kan tipsa om är Playa Carolina precis på gränsen till till Andalusien. Polisen körde en sväng varje kväll men bara vinkade. Man står där härligt mellan två playor och vi kunde fortfarande bada.Helt suveränt om man vill vara lite för sig själv.

Så här ser det ut genom fönstret när man vaknar.

2012-11-15 15.03.27.jpg

Härligt att fricampa skönt med att inte veta vad som händer framåt. Det blir ofta lite av äventyr.

Vi har börjat få problem med sidodörren. Centrallåset funkar bara när drar igen dörren hårt och den har börjar kärva lite. Så den 17/12 får Fiat (Alimotor) i Alicante vårdnaden om den. Jag får fråga lowelowe snällt så kanske han hämtar mig.

Brr! Det var -19 grader nu i Hallstahammar. Jag ska be morsan höja värmen i huset i morgon eftersom vi ska bo där i övermorgon. Det ser ut som kylan hänger i hemma. Ska försöka komma ihåg mina bouleklot tills på torsdag då vi åker tillbaka hem till Alicante.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Tack själv ,Blev en mycket trevlig "35år" dag.
Tack för den lååååånga lunchen på lördagen.
Vi hade ju repat oss sen sist när korten nedanför togs:wink:
Ja ni ser ju blicken vid det andra kortet:twitcy:
Ha det fortsatt gott o ta det lungt i snön hemma.
Kram
Gun&Ronny
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Dags att skriva av mig lite. Första dagen på nya året är ju inte så bra med tanke på festen igår. Vädret är kanon sol och runt 20 grader.

Just nu sitter vi fast på Bahia Camping i Santa Pola minst en vecka till. Jag har trauma med Truma. Värmen är ju bra att ha. Trots att det är runt 20 på dagarna så är det bara 3 grader på nätterna. Så nu kör vi med elfläkt. Dom (Paul Caravan service) påstår att det är kretskortet som är paj på Truman. Vi får se, ska in med den på Caravan Cruez i Elche i morgon, dom ska köra en datafelsökning. Sedan får de väl beställa reservdelar, borde vara klart tills den 7:e. Skulle tro att jag blir en 250-300 Euro fattigare.

Eftersom morsan är på besök och bor här på Bahia i en husvagn under Jul och Nyår och åker på torsdag, hade vi tänkt att dra ner till Castillo de Baños och hälsa på Brian på Campingen där. Men det får vi skjuta på tills efter Boultourneringen i Pinet La Marina den 26/1.

Före Ove och Lizzy åkte hem över julen vallade dom runt oss i sin lånebil. Vi åkte till Faro. (Det betyder fyr på spanska och portugisiska) En trevlig utflykt. Tack Ove Bakom tjejjerna kan ni skymta Tabarka ett spanskt Alcatraz som nu är en turistö. Den ska vi klämma senare.

2012-12-16 12.17.29.jpg
2012-12-16 12.18.11.jpg
2012-12-16 12.20.15.jpg


Här på Bahia är det mycket svenskar. På julfesten var det minst 40-50 stycken.

2012-12-24 12.58.49.jpg

Vi var iväg en sväng med Wizard och fru på ett litet vinäventyr. Det var roligt. Vi var till Jumilla som är ett vincentrum 5 mil väster om Murcia. Kul! Vi köpte så mycket att det blev överlast i vår lilla hyrbil.

2012-12-28 12.33.13.jpg
2012-12-28 12.52.17.jpg
2012-12-28 12.34.34.jpg


Dom hade även att man kunde gå runt på olika visningar, men det kände vi inte för. Kanske nästa gång.

Kul att vara på Bahia men det drar i restarmen. Dags för lite nya äventyr snart. Jag sneglar lite på Marocko men jag vet inte om det finns tillräckligt bra Internet där för att kunna sköta firman. Det går åt ca: 100 MB/dag utom vid månadskiftet då vi blåser ca: 1 GB på avräkningar och fakturor.

Vi märker att även om vi har bra uppkoppling så går det segt, till våra dataservrar i Stockholm. Men det kulle vara skönt att öka värmen med 5-10 grader till i februari.

Förresten uttrycket "God Fortsättning" måste vara det galnaste av alla uttryck. Så här dagen efter nyårsnatten är det baske mig ingen "God Fortsättning" som jag mår.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack för senast med vår utflykt till gasdepån och quidningen runt!
Tråkigt att värmen inte fungerar, men här på husbilsklubbens sida finns att tanka hem en datafelsökningslista, som någon vänlig medlem har lagt in. jag gjorde då min fläkt var sönder.
Just nu befinner vi i (Nerja Europas Balkong) , men kör vidare till Fuengirola idag.
Hälsar jorma
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej sitter här på planet på väg till Alicante från Arlanda(485kr). Kul att dom har Internet på planet. Jag har Inte hunnit skriva så mycket på ett tag för jag har jobbat rätt hårt och virrat om kring.

Europeiska taximässan i Köln 4 dagar
Vd konferens i Berlin 3 dagar (Där pöjkar och flickor var det hårt)
Persontrafikmässan i Göteborg 3 dagar.
Stort antal kundbesök.
Anbudförberedelser nya avtal.
Ansluta nya transportörer.
Varna transportörer
Fackliga förhandlingar
Personalmöten i Västerås och Enköping.

Bokslut med bokföringsfirma och revisor. (att dom ska vara så petiga)
Bilda nytt bolag med nya produkter.
Anställa personal. (Det blev bara en liten trafikledare.)

Tack alla som tagit hand om mig fru i Santa Pola när jag är ute och jobbar. Men nu har jag jobbat ifatt lite och kan övergå till husbilslunk igen.

Vi blir nog inte så länge på Bahia. Nu är det fricampa som gäller på någon öde plats. Passar perfekt då jag ska programmera lite nya hemsidor till mitt nya bolag som startar 1 dec.

Internetet är ju Inte speciellt snabbt här på 12000 meters höjd. Så det blir inga bilder. Sorry...

Undrar om jag har slagit höjdrekord på forumet? Kanske också fartrekord. 890 km/h? Det ni där ligger ni efter. Låt höra! Har någon skrivit högre och snabbare på HBK:s forum än mig???:)

Kanske vi åker ner till Castillo de Baños när toan är full. Bryan en trevlig Irländare är troligtvis där. Kan bli kul.

Hej där hemma,
Här går det undan på väg till San Agustin 925 km/h men tyvärr bara på 10668 meters höjd.
Lennart
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Igår lördag var vi ute och turistade. Vi passade på att åka till Castillo Santa Barbara i Alicante

45432509.jpg


En trevlig utflykt. Nästan inga turister dom firade de tre vise männen denna dag, så vi var nog bara en 50 turister i denna Alicantes största turistfälla. Vi kunde ta bilen ända upp till borgen och parkera gratis. (Det finns en hiss man kan ta från stranden som kostar 2,40 Euro/pers + parkering)

Förutom att gå och titta på gamla stenar som bildade fort, så hade dom en Pirat utställning (4 euro/pers) som var intressant. Exact det en grabb som jag gillar.

Sjöröveriet genom tiderna. Hmm! Vikingarna var utpekade som sjörövare. Engelsmännen och fransmännen var utpekade som sjörövare bara för att dom plundrade spanska skepp i Karibien. Det var nog lite vinklat från spansk horisont. Vart fall kul!

Vilken utsikt och vilket väder. 23 grader 5 Januari. Ångrade att jag inte tog kortbrallorna.

2013-01-05 13.52.23.jpg
2013-01-05 13.59.43.jpg

Tog bara 25 minuter från Santa Pola. Väl placerade 3 timmar. Gillar man gammal sten och historia så rekommenderar jag ett besök.

Hade lite bråttom tillbaka för Wirzad hade bjudit oss på Indisk kycklinggryta till 1500. Den var det stake i. Men Indierna hade nog tyckt att den var tam. Jättegod med lagom mycket att dricka till. Allt inom konceptet LCHF. Tack för Brandyn till kaffet...

Okej! Nästa aktivitet paraden med de tre vise männen. (Eller tre kungarna på spanska.)

Tog taxi till Castillen nere i Santa Pola 9 Euro. Jag tror alla småtjejjer i hela stan var med och dansade. Trevligt och feststämning.

2013-01-05 19.31.55.jpg
2013-01-05 19.36.39.jpg
2013-01-05 19.49.19.jpg
2013-01-05 19.52.48.jpg

Det var änglar och smurfar som dansade till amerikanska julsånger. Bara en var spansk och det var den sista. Riktigt gulligt faktiskt. Men vilket liv, man kunde inte höra sig själv tänka en gång.

Ännu en dag lagd till handlingarna. En trevlig dag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Trauma med Truma

Dagens Trumarapport.

file_41_36_1.jpg


Idag var dagen V. V som i VÄRME. Vi har sedan halva julhelgen varit utan Truma som ger oss värme i bilen. Och det när det bara är 3 grader på nätterna. Tur att man har frugan. :)

1 Januari var vi in och fick den felsökt med hjälp av dator. Det var kretskortet! Okej! Beställt för 350 Euro varav 100 i deposition. Skulle monteras idag.

Vi körde dit i två bilar och lämnade den hos Caravan Cruz i Elche. Vi hade med oss i hyrbilen Martin och Ingeborg från campingen. Idag ska vi åka till Benidorm och käka Tonys famos Ribs. (Martin bjöd. Tackar!). Vi hade en trevlig dag i Benidorm och Altea där vi turistade och hade skönt i solen. Det var säkert 1000 pers som solade på stranden. Ingen badade.

Kl 1700 klev vi in på Cruz och skulle hämta bilen. David på verkstaden bad mig sitta ner så att han kunde förklara. Det kändes som om man satt hos doktorn och skulle få ett tråkigt besked.

"Det var inte kretskortet som var fel" sa han. "Jag skulle vilja behålla bilen några dagar för att ta reda på var det är. Strömmen fluktuerar" fortsatte han.

"Nä nä! Det är vårt hus vi måste ha någonstans att bo." sa jag lite irriterad. Vi kom överens om att han fick den fram till 1900 för felsökning sedan vill jag ha den och bo i. Ok!

1900 var vi tillbaka efter att vi, samt Martin och Ingeborg turistat lite i La Marina och var levererade i oskadat skick till Bahia i Santa Pola. "Hur gick det?" frågade jag.

Han hade en massa förklaringar, men han har beställt en ny gasventil med tillhörande elektronik. Han trodde att det måste vara det???

Vi får se? Vi har ny tid till på onsdag. Kanske det blir dagen V. Fram tills dess får man nöja sig med frugan. ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Köp en Gastherm! (F.d. AGA). Nix krångel! Koll en gång per decennium: okulärbesiktning! Finns den den kvar så OK!

Jappe

PSSST. Jag hittade länken trots att det är måndag!

Start
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Skönt! Dagen V inföll sig äntligen igår. Vi fick värme i bilen. :):):)

210.jpg


Truma:n is operating.

Igår fick dom ha bilen hela dagen. Dom lovade att ringa när reservdelarna hade kommit, vilket dom naturligtvis inte gjorde. Så jag ringde dom och fick veta att de kommit dagen före.

Passade på att shoppa lite på Media Markt och Jysk under tiden. Det blev Telfa kastruller och stek/wokpanna med löst handtag för 66 Euro. Så nu slänger vi alla gamla kastruller som bara tar onödig plats i skåpen.

lowe lowe körde oss till Cruz för att hämta bilen kl 1830. (Tack lowe) Bilen stod utanför. David mekanikern kom och ville förklara problemen för oss.

Det var inte bara sensorn på gasventilen som var problemet med Truman. De bytte även fläkten.

Sensor med gasventil 64,46 Euro
Fläkt 173,55 Euro
Arbete 3,5 tim 138,60 Euro

tot: 455,71 Euro inkl moms

Vi fick med oss de gamla delarna. Frugan var så glad att hon kramade om David.

Nu efter en natt med vår nyrenoverade Truma kan man bara konstatera...

Vilken skillnad!!!

Nu hör man knappt att Truman är igång och jämn temperatur hela natten. Så här efteråt fattar man att den måste ha varit på upphällning länge. Den har haft ett högt fläktljud sedan vi köpte bilen.

Ärendet avskrivs. Nu är det bara att invänta nästa grej som händer.
Spännande vad det kan bli?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa N.I.E nummer och Bankkonto

Hallå där hemma. Ringde till min granne idag och det var -24 grader hemma. Brr! Här har det blåst och regnat idag, men det gick snabbt över och nu är det sol igen.

Tänkte berätta hur det går till att skaffa spanskt personnummer. S.k N.I.E nummer och bankkonto.

Jag startade processen med att kontakta lowelowe som redan har gjort detta.

N.I.E nummer

1. Skaffa blanketter. Ansökan och inbetalning (blankett 790). Dessa finns hos handläggaren på Policia National. (endast utvalda kontor. Vi åkte till Elche)

2. Ta Passfoto. (5 Euro)

3. Betala blankett 790 i bank (10,50 Euro). De ska stämpla inbetalningen och du ska behålla två kopior som senare ska till polisen. (lowelowe har en mall)

4. Fyll i ansökan komplett. (lowelowe har en mall)

5. Åk och köa för en nummerlapp kl 0600 hos Policia National. Dom delar bara ut ett begränsat antal nummer och är de slut får man åka dit någon annan dag. Jag och lowelowe kom dit 0620 och fick plats 19 av 25 möjliga. Det finns agenter man kan betala för att köa. Dom fick 5 st nummerlappar var.

6. Åk och köa för handläggaren (längst till vänster och det finns bara en. Alla andra är för passärenden) kl 0900 hos Policia National. Vi kom dit 0900 och kom fram till handläggaren 1120.
Uppvisa:
- Pass
- Blankett 790
- Ansökan
- Intyg att du vistas här och på vilken adress. (campingen skrev ut den)
- Passfoto

För våran del tog det bara 5 minuter p.g.a. lowelowe:s mallar som var korrekta. Agenterna (2 stycken) sprang hela tiden runt och smörade för handläggaren och lyckades klämma i några extra vilket förlängde väntetiden.

7. Jippie N.I.E nummer klart.

Nienr.jpg

Bankkonto.

Efter att ha sonderat vilken bank jag vill ha kom jag fram till att BankInter skulle bli min bank. Dom är moderna med utvecklade Intenettjänster, appar, engelsk telefonbank m.m..

bankinter.jpg


De omfattas även av den spanska bankgarantin upp till 100000 Euro. Engelskspråkig personal på kontoret i Santa Pola fick avgöra saken.

Att alla dokument kommer via e-post och inte vanlig post är ju kanonbra.

Bankprocess.

1. Kopia på N.I.E numret. Visa Original
2. Kopia på Pass. Visa Original
3. Officiellt dokument från skatteverket på din svenska adress. (Jag fick dom att gå in på Upplysning.se och slå upp mig. Det påstod jag var Sveriges officiella register. Vilket dom godkände.)
4. Lönebesked eller motsvarande inkomstbevis. Jag E-postade till dem ett lönebesked från husbilen.

Otroligt bra bemötande. När det väl blev min tur efter en halvtimme tog det bara en timme så var allt klart. Internetbank, insatt 1000 Euro på kontot, Visa electron debitkort (hon försökte tjata på mig ett kreditkort med 1200 Euro i kredit men det ville jag inte ha), samt papper men IBAN nummer och Swift adress och lite kopior som jag kan lämna om jag köper något som kräver bankkonto. Ex tel, försäkring, bil, hus.

Jippie nu var det klart.

Jag bestämde mig i söndags på tisdagen var N.I.E. numret klart. På onsdagen banken. I fredags fick jag ett e-mail att jag kan komma och hämta VISA kortet.

Nu känns det som man har lite mer handlingsfrihet om man vill göra impulsköp.:)


Nästa vecka ska jag förbereda Boule träningslägret i Pinet La Marina 26/1-13 med tournering och prisutdelning. Hoppas vi får fint väder.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Grattis bra jobbat , nu får du bättre kurs när du för över pengar från svenskt konto till det spanska. På min bank Caja Mar kunde man öppna konto utan Nie nr. Mycket praktiskt med spanskt betalkort Visa. De brukar fråga efter pass men jag har alltid visat mitt körkort och det går bra. För alla som vistas långa tider i Spanien är det bara att haka på.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi varit ute i drygt 4 månader och det är snart halvtid. Vi (jag) har sagt att det blir lagom att komma hem till midsommar och semestern. Vi jobbar ju fortfarande och behöver lite semester.

Midsommar funderar vi att ha på Öland och på semestern funderar vi (jag) på att åka till Tyskland och hyra en Pössl Roadcruiser under en vecka för att se om det är våran drömbil eller inte.

poessl-roadcruiser-roadcruiser-0.jpg


På Del Pinet La Marina: träningsläger i Boule träffade vi Olle (MC-Louise) och anmälde oss till Kroppkaketräffen i slutet på Augusti trots att den inte kommit ut ännu. Då är ju semestern slut och det blir lagom att sakta åka söderut. Det går ju bra från Öland. Då är halva resan gjord till kontinenten.:)

SirMcLain on the move... Nu rullar vi igen. Vi hade trasig värme i julas och det tog ett tag att fixa den. Därför fastnade vi på Bahia i Santa Pola ett bra tag. Sista veckorna där började vi uppleva att många börjat känna oss. Bar räderna på kvällarna blir trevligare och trevligare. Vi umgås med alla nationaliteter. Sista kvällen bjöd jag laget runt. (det har man råd med i detta land. Gick på 350 kr)

Den 24:e januari checkade vi ut och åkte 10 km till Del Pinet La Marina där jag hade en HBK boule träff.

Vi kom dit 11 på morgonen och lyckades fixa en plats. Jag parkerade så att jag blockerade en extra parkering. På eftermiddagen var det fullt och grannarna var på mig att jag skulle flytta på mig så en till fick plats. "Sorry I have a friend ariving later"

Jag skyndade mig att ringa Lisa (Gladjazz) och tala om att nu fick dom minsann pallra sig hit annars tappar dom platsen. Kjell och Lisa anmälde närvaro en halvtimme senare. Fricamparna är lite tuffare än vanliga campare, så det var svårt att motivera min parkering. Men jag är tuff jag med.:):):)

På fredagen fixade Mats & Conny och jag + några till, iordning boulebanorna. De blev kanonbra. Nu var vi 8 HBK bilar till Boulen på plats. Jag bjöd på min världsberömda kycklinggryta med allehanda drycker. Det var uppskattat. Det blev soprent. 5 liter rödvin, brandy, whiskey, gin, öl. Tja! Vi var ju 16 stycken och det blev sent. Så farligt kanske det inte var. Kul hade vi ivarjefall...

2013-01-25 13.45.22.jpg
2013-01-25 16.06.07.jpg

På morgonen kom Mats och sa att allt blivit stulet. Alla pinnar och snören som vi riggat banorna med.:mad: Mats och Conny jobbade som fan och lyckades fixa till det före start. TACK!

Boulespelet var skitkut. Men denna dära Keld som vann var nog lite väl mycket proffs. När vi andra fick någon kula nära lillen så knockade han bort den. Dom borde införa handikapp inom Boule.

2013-01-26 13.56.33.jpg
2013-01-26 14.18.10.jpg

Ja Ja! Palle och Angret hade skickat med ett tröst pris som publiken röstade att LadyMcLain skulle ha. Vi fick ivarjefall ett pris inom familjen.

Louise grappa.JPG

Mot nya mål. Vi drog iväg 30 mil och befinner oss nu på Costa del Sol. Här blir vi nog i en och en halv månad. Men det är en senare historia.


Ps! Jag fyller år 21 februari. Då ska jag käka lite på Hard Rock Café i Marbella kl:1900. Det finns en ställplats i närheten. Det är alltid kul om man blir fler. Välkomna

caption.jpg
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kan nog prata för alla som var med att träningslägret och kvällen var kanon med allt som bjöds. Till och med vädret lyckades de med.
Leif o Kari, som ej tog sig till finalen.
Vi är nu utanför Mazzaron i bra väder.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Svensk tv i Spanien

Vad jag har saknat svensk tv. Brukar inte titta så mycket, men när vi varit ute över 4 månader saknar jag mina 60 kanaler hemma, även om det inte brukar vara något att se. Men jag har ju alltid:

Våra värsta år, Big Bang Theori och Mach 411. På filmkanalerna kan man ju alltid döda någon kväll.

ldxrjomnplmhbekmgjlb0q.jpg


Ok Projekt Svensk TV i Spanien startas.

1. Analysera marknaden

* Play -begränsat utbud, kräver WiFi +kolla när man vill
* Satellit -begränsat utbud på svenska söder om Alperna +Bra täckning
* Digitaltv -kasst inga svenska kanaler söder om Lübeck.
* Analogtv -slutat sända
* VPN tunnel till dator hemma med tv-kort, -krångligt, kräver övervakning, +får alla kanaler.
* Slingbox -kräver WiFi eller mobilt bredband +får alla kanaler, hyfsad kvalitet

Efter att ha analyserat marknaden kan jag konstatera att:

- Satellit är lite för dyrt för nästan ingenting.
- Digital, Analog tv har inget utbud

Kvar är alltså Play som är mycket flexibelt och är kostnadsfri. (Vi kollade på spåret. Mycket uppskattat) Men den är lite begränsad. Men den har vi redan och vi vill ha bättre och mer.

Kvar är alltså VPN tunnel och Slingbox. Efter att ha kollat på Dustin och sett att slingbox kostar under 1000 spänn (+ moms) försvann VPN tunneln i ett nafs. Bara teknikern blir dyrare än Slingbox.

364090592.jpg


Vi var på studiebesök hos Lennart och även hos Christer på Bahia Camping och tittade på deras Slingboxar. De fungerade hyfsat trots dålig uppkoppling på campingen. Det som hände närdet var dålig uppkoppling var att bilden inte var lika skarp.

Marknadsanalysen tog fram att endast Slingbox uppfyllde mina krav.

Införskaffande och installation ställer ju lite problem när man är borta i Spanien. Jag gick in på Dustin och köpte via nätet en Slingbox som jag angav min grannes leverans adress på.

När grejerna kommit ringde jag morsan som fick åka till mitt hus och släppa in min granne som plockade en digitaltvbox och ett av mina boxerkort + lite kablar.

Medan jag var ute och festade i lördags så installerade grannen (och även huvuddomaren på Westerqvarnsträffen) slingboxen.

Jim Larsson.jpg
Tack Jim

Nu har jag testat Slingboxen i 3 dar. Hur bra som helst. Jag är alldeles fyrkantig i plytet. Detta borde jag ha gjort för länge sedan. Alla mina kära kanaler är tillbaka.
:):):)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej från söiga Hallsta!!
Vilken internetuppkoppling använder du i Spanien ?
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa Svensk tv i Spanien

.......Nu har jag testat Slingboxen i 3 dar. Hur bra som helst. Jag är alldeles fyrkantig i plytet. Detta borde jag ha gjort för länge sedan. Alla mina kära kanaler är tillbaka.

Intressant att veta vilken internetkoppling du har för att få bra bild...
Håller bilden jämn kvalitet, "tappar inte synken" ?
Några frågor från en som funderar på den nya Slingbox 350 som släppts i dagarna.

Bosse
 
Toppen