• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu har vi tagit in i Gävles formella ställplats vid hamnen. Många lediga platser. Numera kostar det 150 kr/dygn inkl el. Jag betalade för två nätter då vi har flera ärenden och ska ut och träffa kompisar både i kväll och i morgon.

IMG_0406.JPG IMG_0405.JPG

Man fick betala med en kommunal app. Hur de andra utländska bilarna klarar det har jag ingen aning om. Men jag betalade 300 kr för två nätter via Swish. Frugan gick till servicehuset för att kolla upp faciliteterna. Men de skulle ha 100 kr extra för att kunna tömma toa och utnyttja servicehuset. Enbart tömma gick inte.

IMG_0407.JPG

Idag sketväder, men i morgon väntas över 20 igen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi var där för 1 år sedan och samma problem då. Undrar hur utlänningarna gjorde?
Intressant om kommunen kunde förklara hur dom tänkt.
:msn_sunglasses::msn_smiley:

Besökte ställplatsen i förra veckan och hjälpte några stackars förvirrade utländska besökare att åtminstone hitta till servicekontoret för att betala.

Såg att all information var på svenska, man skulle ladda ner en svensk app för att betala. Tror man verkligen att t.ex. en tysk besökare skulle göra det, en tysk som knappt accepterat kreditkort?

Skrev direkt ett brev till den kontaktperson som jag tidigare haft på kommunen vad beträffar ställplatserna i Gävle, men inte fått något svar. Troligen arbetar hon inte kvar.

Skall finna ut vem som är ansvarig och skriva ett brev till. Skall även ta upp att det inte kan vara rimligt att de som betalat 150 kr för att stå över natten skall betala ytterligare 100 kr för att få nyttja servicehuset och tömma. Det måste vara en missuppfattning.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är så tråkigt att komma till ett ställe (t.ex. Skillinge hamn eller Simrishamn), konstatera att man måste betala ca 300:- (50:- är deposition) för att ställa sig i en P-ruta/natt för att sedan konstatera att det saknas markbrunn för gråvatten tömning. Eller är det tänkt att man ska tömma gråvatten i en hink och bära bort den till toaletten?

För 4 år sen skrev jag till en ansvarig chef för landets rastplatser och frågade om det fanns planer på att installera även markbrunnar i framtiden. Han blev nästan arg på mig som kommer med en sådan förfrågan eftersom hans ansvar/uppdrag omfattade inte husbilar, husvagnar, bussar, lastbilar m.fl. med markbrunns-behov. Enligt honom, "problemet" skulle hanteras genom den privata sektorn, han menade troligen: campingar, ställplats-ansvariga, bensinmackar m.fl..

Tja, jag tror att vår generation (både inhemsk & turister) skall även i fortsättningen behöva vara uppfinningsrik och- eller fortsätta leta efter lämpliga tömningsplatser. "Chefen" brydde sig inte heller om att husbilar, husvagnar, bussar, lastbilar m.fl. tömmer sina kassetter & porta potti i rastplatsernas toaletter. Hur hygieniskt är detta för nästkommande besökare och framför allt alla barn?

upload_2019-6-13_17-22-55.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Ringde och frågade tekniska verken i finspångs kommun var jag kunde tömma toatanken och det enda rådet jag fick att tömma i den kommunala toaletten som lastbilarna utnyttjar när de rastar där. Det gjorde jag nu inte vet hur det kan bli ibland när man tömmer och det ska vara utomhus med spolslang. Men brochyrer om turistorten Finspång kan de skicka ut varje år det finns det pengar till, vilka inkompetenta människor det finns i den s.k. i folkmun kallad Äggskallebyn Obs jag är invandrad.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Var och tömde toa idag på hamnkontoret (servicehuset) 100kr. Då såg jag att det gick att betala för ställplatsen där. Där säljer dom ställplats inkl dusch och tömning för 250 kr via en apparat.

Jag pratade med dem att de måste informera om det på Engelska Tyska Franska och Svenska vid ställplatsen, samt en karta vart servicehuset med betalapparaten ligger. Hon skulle prata med sin chef om det.

Servicehuset var av högsta kvalitet, med toa, bastu , dusch och tömning runt hörnet. Allt med kodlås. Inte ens personalen kom in vid tömningen, så vi fick låna hamnkontorets egen kod. (kostar 100 kr:D)

På vägen tillbaka hjälpte jag ett par tyskar att hitta till Hamnkontoret. Dom hade inte en susning hur man skulle göra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag var där ett par nätter förra året, betalade då med EasyPark den appen ska funka i nästan hela europa.
Jag fick ingen kod till bekvämligheterna, men tog en promenad dit, och de såg nytt och fint ut, men låst överallt.

Tyskar m.fl. kanske inte använder EasyPark, jag skulle inte kunna vara utan den, otroligt bekvämt o enkelt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Var och tömde toa idag på hamnkontoret (servicehuset) 100kr. Då såg jag att det gick att betala för ställplatsen där. Där säljer dom ställplats inkl dusch och tömning för 250 kr via en apparat.

Jag pratade med dem att de måste informera om det på Engelska Tyska Franska och Svenska vid ställplatsen, samt en karta vart servicehuset med betalapparaten ligger. Hon skulle prata med sin chef om det.

På vägen tillbaka hjälpte jag ett par tyskar att hitta till Hamnkontoret. Dom hade inte en susning hur man skulle göra.

Har idag haft samtal med Gävle kommun. Det visade sig att mitt brev i förra veckan hade troligen effekt.

Nu säger man att skyltar är beställda på engelska och tyska som skall monteras upp på måndag.

Vidare så kommer det upp en vanlig automat vid ställplatsen där man kan betala på ett mera traditionellt sätt, som ett komplement till appen som man kan ladda ner.

Inkluderat i de 150 kr är förutom ställplatsen, även vatten och tömning av tank och kassett vid servicehuset. Har man inte kassett utan behöver tömma direkt mot avlopp finns en sådan lösning lite längre boet, vid Limöbåten.

Däremot vill man ha 100 kr extra för tillgång till toalett och duschar, vilket förklarar SirMcLains iakttagelse på automaten vid servicehuset.

Välkomna till Gävle!

TommyD
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Hej Välkomna till Gävle!
Hur gör dom här, https://nordkapp.roundshot.com/
Någon som vet hur det funkar där m. bekvämligheter?
Huva med husbilar!!!!
Jag vet, men vad tycker ni om Limhamn???
Mvh.

En natt ingår i entréavgiften. Bekvämligheter sträcker sig till toaletter så länge besökscentret är öppet.
Sen är det bilen som gäller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nordkapp: dyrt & överreklamerat, går ej att kalla för ställplats, snarare vanlig parkering! ...pricken över i-et är när det inte är dimma. Är man väl åt det hållet, då kan det vara värt att utforska udden på vänster sida, udden som faktiskt är den nordligaste delen av Norge, vilket Nordkapp klippan inte är.

Limhamn
's småbåtshamn var toppen (utanför säsongen) då vi behövde endast en övernattning, numera sover vi i Danmark istället...

Gävle, hmmm..., där springer lösa björnar och älgar, vet inte om vi vågar oss dit...haha...lol... Det är betydligt trevligare att träffa paret Dyner (Los Suecos med sin vackra fru) i Altea bland palmer och uteserveringar ; )
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sådärja! Nu är midsommar över och vi styr kosan mot nya mål. En trevlig midsommar. God mat och trevligt folk. Inte så mycket att orda om. Vi stod parkerade på vanliga parkeringar och de vi besökte som har egna hus, så har man ju gäststugan med sig. En udda grej var att åka till Högbo. Underbart friluftsområde, med en formell ställplats. Men vi promenerade runt sjön 4 km. Kollade på lite glasblåseri och fick stryk i minigolf.

IMG_0482.JPGIMG_0483.JPG
IMG_0447.JPG20190618_142315.jpg

Om man skriver på Facebook att man står någonstans dyker det upp kompisar hipp som happ. Kul!

IMG_0411.JPG

Men nu är midsommar över och vi står bredvid Gasolfyllarna i Gävle (11kr/liter). Vi ska ju snart skeppa in till Åland och bl.a gå på Rockabilly den 29e. Ska bli kul, men vi måste ju toppfylla LPG:n då man inte kan tanka i Finland. Efter åland ska vi i i Finland mot Jyväskylä för att sedan åka E75 norr mot Haparanda. Blir nog sista gången vår husbil åker så långt norrut.

20190623_181938.jpg20190623_182143.jpg
img_5001_printq_1.jpg

Undrar vad man ska göra vid de stora sjöarna i mellersta Finland? Har någon ett tips är det välkommet. Vad får vi inte missa???

Kommande år håller vi oss nog på de Kanariska öarna eller utforskar Sicilien, Grekland, Moldavien som är svarta hål för oss med husbil.

Hoppas man hinner ner till boulen i Motala. Vi skeppar ut från Sverige 5 augusti för att ta färjan från Cadiz till Las Palmas den 20 augusti. Frugan fuskar lite. Hon flyger den 17:e från Alicante till Gran Canaria och fixar i ordning lyan till jag landar med båten den 22 augusti.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Nordkapp: dyrt & överreklamerat, går ej att kalla för ställplats, snarare vanlig parkering! ...pricken över i-et är när det inte är dimma. Är man väl åt det hållet, då kan det vara värt att utforska udden på vänster sida, udden som faktiskt är den nordligaste delen av Norge, vilket Nordkapp klippan inte är.

Limhamn
's småbåtshamn var toppen (utanför säsongen) då vi behövde endast en övernattning, numera sover vi i Danmark istället...

Gävle, hmmm..., där springer lösa björnar och älgar, vet inte om vi vågar oss dit...haha...lol... Det är betydligt trevligare att träffa paret Dyner (Los Suecos med sin vackra fru) i Altea bland palmer och uteserveringar ; )
Ja sova i Danmark, i måndags kostade Dieseln i Dragör 9.19 Dkr X "1.50" = Ca 13.79 Skr!
Limhamn's småbåtshamn, 250 kr med allt!!
Diesel 17.81 kr/L.
Tanka gasol, pris 9 kr/L!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Färden går vidare mot Åland, men först stannar vi en natt på Gimobadet
GPS: 60.184487, 18.172044    GRATIS:D. Ett av mina "hemliga" smultronställen som helt plötsligt inte är så hemlig längre.:) Finns två utmärkta boulebanor, en glasskiosk, dusch, bajamaja och en härlig badstrand.

IMG_0495.JPG
IMG_0500.JPG IMG_0493.JPG IMG_0496.JPG IMG_0494.JPG IMG_0497.JPG IMG_0498.JPG

En stor plats att parkera på. Men här hörs bara fåglarna och några ungar som stojar vid stranden. Ingen trafik. Knatade runt i bruksmiljön och fotade lite.

IMG_0503.JPG IMG_0507.JPG IMG_0505.JPG
IMG_0509.JPG

Blir en lagom avslutning på Sverige tills vi återkommer vid Haparanda lite senare. I morgon blir det bastu och bad på Åland hos vänner. :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hoppa över Kumlinge. Dom är inte intresserade av husbilar utan föredrar cyklister. Övernatta på Brändö i stället.
Tack för rådet. Men vi står ju hos vänner som bor där permanent. Småfärjorna till Finland skippar vi denna gång, så jag har bokat Finnlines till Nådendal den 30/6.

Tog just några kort här i Gimo. Det är ju nästan så att man börjar gilla Sverige lite.:msn_heart:

IMG_0521.JPG IMG_0518.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Batterier
Nu har vi varit på rull med Plåtisen sedan Jag lämnade Las Palmas 6 april. Jag har haft vår Pössl i 6 år och kört nästan 8900 mil och är fortfarande jättenöjd med den. Men en sak har jag tidigare varit missnöjd med. Och det har varit våra batterier Banner Running Bull 95ah agm. De har aldrig liksom räckt till. Efter två år bytte jag till två nya 7000 kr. Svindyrt visst är det de. Men vill man ha bra grejer så.... Hmm! Blev inte så. Räckte fortfarande inte till utan efoy:en slog ofta till på nätterna när jag låg och skrev på datorn i sängen.

Det hör till saken att jag har 300 watt monokristallina solpaneler på taket + att jag som reservkraft har en efoy som laddar ca: 5 amp vid behov. Borde sällan vara utan ström när panelerna även laddar vid lite mulet.

Blev förbannad och har bytt till 2 st fritidsbatterier på 100 amp som kostade 55 € styck på GC. Sedan 6 april tills nu har inte efoy:en behövt stötta laddningen en enda gång efter detta. Och jag som köpt en extra 10 liters dunk Metanol M10 som jag enl tidigare erfarenhet trodde att jag behövde. Ligger fortfarande med datorn till småtimmarna, men när jag slutar står volten numer på 12,6-12,7 volt. Jag har efoy:en inställd så att den går igång automatiskt vid 12,2 volt. Jag har inte ens hamnat i närheten.

Skulle nu dessa fritidsbatterier från NORAUTO paja så är det inte hela världen då de är så billiga (2 år garanti). Kommer aldrig mer att köpa nya dyra batterier.

(Men kanske ett litet vindkraftverk på cykelstället)

IMG_0362.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen