• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

F

F.d. 50058

Guest
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av husbilstäcke och var man kan köpa dessa.
Det kanske rent av finns någon som har ett till salu.
Vi har en Knaus 595.

Hälsningar
Ronny
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Min enda erfarenhet är att den isolerar ut den stålande solvärmen som vi hade i Italien och Österike alldels utmärkt .
Vi hade enligt termometern 46 grader i solen och 38 i skuggan enligt min termometer med sladd som jag lade ut på marken .

Hade vi inte haft vintertäcket på i fram då så hade bilen kokat i framrutan även om vi hade dragit för gardinerna på insidan .
 
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej igen.
Jag tror att jag förklarade mig fel. Jag har tänkt att ha ett täcke över hela bilen på vintern . Bilen skall stå ute med värme på.
MVH
RONNY
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Det var en lengre tråd om dette emet sist høst, med bl.a. diskusjoner om de to modellene som Jula solgte. Les de trådene som står listet nederst på denne siden.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej igen.
Jag tror att jag förklarade mig fel. Jag har tänkt att ha ett täcke över hela bilen på vintern . Bilen skall stå ute med värme på.
MVH
RONNY


Okay var det så du menade och vi kommer göra samma sak och jag kommer köpa mitt täcke på Jula för vi tänkte även använda den en del i vinter då vi har en som är mycket mera vinterbonad nu än det andra vi hade förra året .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vintertäcke

Har sedan ett år tillbaka ett Jula täcke det största bilen är 7,13 m och det har fungerat utmärkt och billigt också 1300:- 2008
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej igen.
Jag tror att jag förklarade mig fel. Jag har tänkt att ha ett täcke över hela bilen på vintern . Bilen skall stå ute med värme på.
MVH
RONNY

I så fall tror jag att ett tält - typ Wirehus - med luftcirkulation runt bilen är en säkrare lösning. Men förvisso betydligt dyrare. Frågan är om det inte är värt det med tanke på de risker som innesluten fukt kan innebära....
 
M

mikkis

Guest
Sv: Vintertäcke

hej

Vintertäcke till husbilar som ni Katharina & Ronny efterlyser om finns att köpa på Campia i Kållered / Göteborg ( Husvagns svensson )
mv.
Mikkis
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vintertäcke

I så fall tror jag att ett tält - typ Wirehus - med luftcirkulation runt bilen är en säkrare lösning. Men förvisso betydligt dyrare. Frågan är om det inte är värt det med tanke på de risker som innesluten fukt kan innebära....

Vad gör du med fukten som kommer med regnet på sommaren. Nej kolla på det jag talar om så ser du att ingen fukt av större betydelse finns som inte samlas i en gammal fuktig lada eller ett plasttält. Har själv förvarat bilar i 16 år och såg efter förra vintern att det fungerade otroligt väl, och då skall du veta att jag är jävligt petig, materialet är väldigt bra ingen presenningsskydd som är som ett våtvarmt omslag.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Vad kallar Jula det "husbilstäcke" som du använt? Hittar inget på deras hemsida.

EssoJ
 
F

F.d. 7793

Guest
Sv: Vintertäcke

Är de verkligen så bra att stänga in bilen under täcke,blir ju som ett växthus och de kan ju bli rätt fuktigt,kallt ute och varmt under täcket,och tyngden av snön kommer ju att finnas på taket ändå och ev trycka på skarvar mm.
Skulle hellre köpa ett tält me stälning isåf.
/richard
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej
Var på jula i Västra frölunda i dag. Där fanns inte något täcke. Får kolla vidare
MVH
Ronny:wideeyed:
 
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej knut
Täcket som du beskrev är 4,27x3,61 passar inte min bil, men på Julas bild verkar det större.
Skall kolla på campia
MVH
Ronny
 
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej Mikkis
Var på Campia i kållered idag. Ett täcke till Husbilen kostar 4300kr.
Lite för mycket tycker jag.
MVH
Ronny
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej
Vad har man VINTERTÄCKET till?
Går det inte lika bra med ett vanligt duntäcke. eller sätta på värmen i husbilen
så man inte fryser.

/ Vidhem
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej Ronny, klicka runt på husbilsöverdrag på Jula´s sida. Det vi köpte var 7,3 m och troligen anpassat till alkovbilar, så nog läckte det till. Vår bil är 2,4 bred och 2,85 hög.
Leffe
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vintertäcke

Hej,
hur lätt eller svårt är det att få på och av Julas husbilsöverdrag på en hb som är 2,8 m hög och 7,5 m lång?
V-backen :)
 
F

F.d. 50058

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej igen
Var åter på jula i västra frölunda. Nu har dom ändratt sig nu fanns det husbilsöverdrag
men inte i frölunda, dom skickar hem detta till mig.Nu får jag bara vänta på paketet.
Tack alla
MVH
Ronny
 
Toppen